Avatar billede maortin Nybegynder
21. februar 2002 - 17:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gennemsigtighed/ opacity

Hej...

Mit spørgsmål går på hvordan man laver en gennemsigtigheds feature på sine grafiske elementer? Opacity i Photoshop forsvinder jo når man saver for web eller merger sit image.. en mulighed er at lave skiftevis gennemsigtige og sorte pixels, men det er jo slet ikke nær så fedt som ex.vis en PNG fil.... Er der nogen som har en løsning eller kode? Man kan også benytte sig af alpha kanalerne i Photoshop men dette understøttes kun af PC og IE 4.x

Som et eksempel på flot opacity se:
http://www.panic.com/audion/faces.php
eller se www.zulu.dk med IE 5.5 eller 6.0 på en PC

Er der nogle som kan hjælpe?

på forhånd tak
Morten
Avatar billede jelzin101 Praktikant
21. februar 2002 - 17:33 #1
prøv at gemme som gif.... (og sæt kryds i preserver transperancy)
Avatar billede hyperactive Nybegynder
21. februar 2002 - 17:38 #2
Der er faktisk et CSS filter, som hedder Alpha, hvor man kan indstille opacity.... det virker kun med IE 5.5 og nyere.... F.eks.:

.opacity {  filter: Alpha(Opacity=20, FinishOpacity=50, Style=1, StartX=1, StartY=1, FinishX=100, FinishY=100)}
Avatar billede hyperactive Nybegynder
21. februar 2002 - 17:40 #3
Læg det, du vil sætte opacity på i et <div>.... f.eks. sådan her: <div class="opacity">
Avatar billede maortin Nybegynder
21. februar 2002 - 17:43 #4
GID DET VAR SÅ LET men... man kan ikke beholde opacity funktionen... også selvom man preserver transparency
Avatar billede maortin Nybegynder
21. februar 2002 - 17:45 #5
Til hyperactive.. hvis man bruger <DIV> kan man så bruge det til netscape også? og hvad med MAC?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
21. februar 2002 - 17:46 #6
maortin>> øhm hos mig virker det nu fint nok :)
Avatar billede hyperactive Nybegynder
21. februar 2002 - 19:42 #7
Det virker ikke med NetScape, idet filtre er forbeholdt IE.... www.zulu.dk virker således heller ikke i NetScape...
Avatar billede and.vang Nybegynder
23. februar 2002 - 16:45 #8
Jeg mener ikke man bør tage noget meget stort hensyn til Netscape-brugerne. Det er under 5%, så jeg synes ikke det kan betale sig, med mindre det er meget vigtigt at den fungerer hos ALLE. Tænk over målgruppen inden du tager hensyn til Netscape...
Avatar billede maortin Nybegynder
26. februar 2002 - 10:33 #9
pointene går til hyperactive.dk - ikke helt løsningen på mit problem da sitet netop skal henvende sig til alle browsere... Men et godt forsøg og gode løsninger under jeres portfolio på hyperactive.dk!

Hygge...