Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 10:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

valg af dato som er hverdag...

Er der en snedig måde at finde en dato som er en hverdag fremfor en weekend dag?

Mere konkret:

Jeg giver mine kunder ti dages kredit, og det gøres i et excel regneark ved at tage dags dato og lægge 10 til. Men i visse tilfælde rammer man selvfølgelig en weekenddag eller helligdag. Mit ønske er altså at man skal lægge ti til dags dato, og hvis det er en lørdag, søndag eller helligdag (hvis det er muligt) vælge den først kommende normale hverdag i stedet. Kan man det?
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 10:45 #1
A! indeholder idag
=arbejdsdag(a1;10)
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 10:51 #2
eller =ARBEJDSDAG(IDAG();10)
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 10:53 #3
Sorry, så lige i foregående spm. at du benytter engelsk version.
=WORKDAY(TODAY();10)
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 10:58 #4
Hej Bak,

min engelske excel kan ikke lide =WORKDAY funktionen. Kunne du sende mig et miniregneark hvor du har tastet ovenstående funktion ind i (stage@sternberg.dk) så får jeg automatisk oversat det når jeg åbner det.

pointene er naturligvis dine så snart det virker.
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 11:04 #5
Jo, det kan jeg sagtens, men først et spørgsmål.
Har du under tools / addinns sat et flueben ved analysis toolpak??
Dette er nemlig nødvendig.
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 11:09 #6
He he - you got it.
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 11:32 #7
Problemet med denne funktion er at den returnerer dagen efter et antal arbejdsdage, dvs. hvis dagen er en mandag og faktura dato er 10 dage før, så lægges der fire dage til (to weekender). det var ikke det jeg var interesseret i, men blot at vælge den første dag efter en weekend/helligdag hvis today()+10 skulle falde i det interval..
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 11:46 #8
Hvis J7 + 10 dage skulle falde i en weekend ændres det til mandagen efter.
=IF(WEEKDAY(J7+10)=1;J7+11;IF(WEEKDAY(J7+10)=7;J7+12;J7+10))
Avatar billede jkrons Professor
20. februar 2002 - 11:49 #9
Prøv denne lille "fikse" formel. Den skulle løse dit problem:

=IF(WEEKDAY(TODAY()+10=6;TODAY()+11;IF(WEEKDAY(TODAY()+10=7;TODAY()+11;TODAY()+10))

Hvis du vil bruge en anden dato end dags dato, eller hvis du har denne dato stående et andet sted, skal du bare erstatte alle TODAY med en relevant cellereference. Desuden skal du huske at formatere resultatet som dato.
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 11:52 #10
som du allerede har set har jeg sparket lidt ekstra point afsted. Tak for hjælpen. http://exp.dk/spm/175046