Avatar billede yep Nybegynder
19. februar 2002 - 14:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kan man låse et MS Word dokument

Er der nogen, der har et godt råd til, hvordan jeg låser et MS Word 2000 dokument, så jeg er sikker på, at hvis jeg sender det en anden, så bliver det printet ud, som det ville gøre på min egen printer.

Jeg er ofte ude for, at f.eks. mit CV ser helt anderledes ud, når modtageren printer det ud. Derfor er det muligt at "låse" det (i stil med pdf)
Avatar billede morten_b Nybegynder
19. februar 2002 - 14:36 #1
Det bedste du kan gøre er at konvertere det til pdf som du også selv nævner. Det er efterhånden blevet en standard som de fleste kan læse og det er nemt at konvertere til.
Avatar billede morten_b Nybegynder
19. februar 2002 - 14:38 #2
Ellers kan du konvertere det til .html
Det kan du gøre i Word (save as) og det kan alle læse
Avatar billede yep Nybegynder
19. februar 2002 - 14:44 #3
Jeg kan godt se dit argument, men er der overhovedet ingen muligheder for at løse problemet på anden måde (altså skabe et .doc dokument hvor man låser udseendet). Det undre mig, at Microsoft ikke har overvejet problemstillingen og udviklet nogle værktøjer til dette. Det bliver jo ekstremt svært f.eks. at sende kontraktudkast frem og tilbage mellem virksomheder, hvis de lokale word installationer, forandre dokumentet fra gang til gang.
Avatar billede morten_b Nybegynder
19. februar 2002 - 14:49 #4
Jeg har aldrig hørt om at man skulle kunne låse et dokument på den måde du siger. Den eneste måde man kan sikre sig er ved at holde sig til rent tekst (det er ofter grafik som bokse/streger/grafer/specielle afsnitopdelinger og lignende som laver kludder) og ellers gemme i et forholdsvis gammelt format som man er sikker på at modtageren kan åbne.
Avatar billede macho Praktikant
19. februar 2002 - 23:56 #5
Du kan bruge funktionen "Beskyt dokument...", som ligger i menuen "Funktioner...". For at der ikke kan ændres NOGET SOM HELST i dokumentet, skal du vælge: "Tillad kun - udfyldning af formularer" og samtidig indsætte en adgangskode! Dette forhindrer alle ændringer, med mindre vedkommende kender adgangskoden!
Avatar billede morten_b Nybegynder
20. februar 2002 - 00:53 #6
Det gør da bare at folk ikke kan ændre i dokumentet. Det forhindrer ikke problemet med at dokumentet ser forkert ud på andre computere.
Avatar billede macho Praktikant
20. februar 2002 - 01:31 #7
Word-dokumenter bliver ofte brugt til skabeloner af forskellige formularer, kontrakter osv. Jeg har selv i mange år brugt funktionen "Beskyt dokument..." og når jeg modtager udfyldte formularer tilbage (i udskrevet stand) er det nøjagtig, som den oprindelige jeg lavede (plus evt. indtastede date i felter). Der findes, mig bekendt, ikke andre end denne måde at beskytte et word-dokument, hvis det vel at mærke skal gemmes som en .doc-fil. Alternativt er selvfølgelig, som tidligere nævnt, at gemme i .pdf-format!
Avatar billede yep Nybegynder
26. februar 2002 - 09:02 #8
Tja.. Jeg fik ikke løst mit problem, men da begge forslag var gode bliver det 15 point til hver.