Avatar billede unknown_someone Juniormester
14. februar 2002 - 16:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

mindregørelse af mpg-filer

jeg har en del (=mange) mpg-filer som fylder mellem 50 og 100 MB... disse filer indeholder en film (doh?) på 5-8 minutter, og så skal der jo ikke den store matematiker (eller morten larsen) til at regne ud, at det faktisk er en ret stor filstørrelse for så lidt film! og nej... filmene er ikke 1453435 x 357354 - det er et ret lille billede også

jeg har prøvet at lege lidt med "virtual dub" for at se om jeg ikke kunne fixe dem om til en noget mindre divx-film, men dog uden kvalitetstab da filmene i forvejen ikke har den bedste kvali... men det var kun meget få MB jeg sparede og der kunne det allerede ses på filmen

derfor; er der nogle der kender et program til redigering af disse film (eller bare lidt hjælp til virtual dub) så jeg kan udføre min ønskede handling; få en mindre fil uden alt for stort kvalitetstab på filmene???
Avatar billede bentn Nybegynder
14. februar 2002 - 20:17 #1
Godt spørgsmål-Jeg syntes det er nemmere at rode med avi'er-MEN har du prøvet at rode med programmet," Flaskmpeg..?" -Muligt det kan hjælpe dig.
Avatar billede bentn Nybegynder
14. februar 2002 - 21:46 #2
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2002 - 23:33 #3
som sagt regnede jeg med at kunne lave dem til nogle divx-filer - så om det beholder formatet mpg eller kommer over i avi gør ikke noget... bare kvaliteten holdes (der er ikke for god i forvejen) og filen bliver gjort mindre...

har ikke kigget på programmet, men har du andre forslag når det stort set er lige meget med format?
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2002 - 23:41 #4
det skal samtidig også siges, at det er ret mange filer... 100-150 så det er ikke noget vi gider sidde og lege med for hver enkelt fil - det skulle meget gerne være muligt at kunne bruge én indstilling og så lade alle filer køre gennem den...
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. februar 2002 - 10:05 #5
Du kan naturligvis ikke gøre kvaliteten bedre, og du vil også tabe en del hvis du komprimere meget, det siger sig selv, så det du skal finde er den løsning der er mindst synlig. Vi ved ikke hvad dine filer skal bruges til men ofte kan det være en god ide, hvis filerne blot er til fremvisning på skærm, at lade disse smide x-antal frames, det vil sige at du komprimere din fil med en framrate på imellem 12,5 og 25, sidstnævnte tal er den standard du sikkert har nu, da det er pal - førstnævnte er 0,5 over grænsen for hvornår det menneskelige øje lader sig snyde til at opfatter rækken af billeder som værende noget bevægeligt.

desuden er det til præsentation på computer heller ikke specielt ofte at man ser film i oplæøsningen 720*576, prøv at jurstere denne ned til 360*280 eller i det område, prøv eventuelt med nogle få sek. for at se hvor stor forskellen bliver, så er i fri for ærgelser over lang vendtetid.

et lille link!
www.tmpgenc.com

programmet tmpgenc, ligger i den gode ende af mpeg kvalitets programmer - og har mulighed for at sætte filer i kø - og det må siges at være en god ting hvis i skal lave 150 filer. Desuden ligger der en række templates til brug for komprimering med forskellige slutmedier!
Avatar billede unknown_someone Juniormester
18. februar 2002 - 12:19 #6
jeg ved godt kvaliteten ikke kan blive bedre - men "bare" skal forblive på samme (lave) niveau

jeg har prøvet at ændre frameraten, men ikke med nævneværdigt resultat

hvad angår størrelse, så er filerne ikke engang 360*280

men jeg vil prøve at kigge på programmet

p.s. burde fx avi (divx) ikke kunne klare en komprimering bedre end mpg?
Avatar billede unknown_someone Juniormester
20. februar 2002 - 13:39 #7
erhm... hjælp!
Avatar billede karlslund Nybegynder
20. februar 2002 - 13:47 #8
Okay, prøv det her:

Hent VirtualDub, DivX seneste, et MP3 codec der kan encode. Du finder masser af det på doom9.org

Åben filen i VirtualDub.

Gå i Video-menuen:

Vælg Full processing.
Vælg Compression, DivX Codec 4.12, Configure ... sæt VBR til 1-pass (lettest at forstå), Performance: Slowest, Bitrate omkring 600 er rigeligt. OK.

Audio-menuen:
Vælg Full processing.
Vælg Compression, MP3 codec, Configure ... vælg noget i størrelsesordenen 128kbit/sec eller mindre.

File, Save As ...

Vent.

Hvordan er det?
Avatar billede unknown_someone Juniormester
20. februar 2002 - 14:23 #9
det er stort set de muligheder jeg har leget med... jeg kunne med de indstillinger kommer ned på 1/4 del, men der kan det ses kvalitetsmæssigt - det kan det uanset hvad jeg gør :o/

men det hænger vel også sammen med at kvaliteten ikke er for god i forvejen - og så at jeg skifter fra mpg til avi
Avatar billede karlslund Nybegynder
20. februar 2002 - 14:54 #10
Klart - rekomprimering er ikke ideelt.

Men du forventer vel ikke at du kan nedbringe størrelsen til 1/4 uden at det kan ses?

Hvad med en bitrate på omkring 900 ??

Er originalfilerne grynede?

DivX fungerer også bedst på highresolution film.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
20. marts 2002 - 21:11 #11
problem ikke løst tilstrækkeligt - men point går til karlslund :)