Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:21 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

lukketider

Hvad er lukketid på et digital kamara? Hvad er godt og hvad er dårligt?, og til hvad?
Avatar billede sesam Nybegynder
13. februar 2002 - 16:28 #1
en lukke tid på 1000 af et sekund og en lang lukke tid på 10 - 15 sekunder er godt. Mindre kan osse gøre det det kommer an på hvad du skal bruge det til...
Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:28 #2
men jeg ved stadig ikke hvad det betyder?
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
13. februar 2002 - 16:32 #3
Lukke tider på et digital kamera er det samme som på et 'manuelt' kamara.
Lukketiden er tiden kamaraet modtager 'lys' fra motivet. Desværre ryster mennesker på hænderne så jo længere lukketid, desto mere rystet billede.

Derfor er det (med et digitalt kamara) bedst at have en lukketid der er kortest mulig og samtidigt have lys nok til chippen, som modtager billedet.

Så kort sagt:
Jo mindre lukketid jo bedre under forudsætning af, at billedet er i ordenlig kvalitet
Avatar billede sesam Nybegynder
13. februar 2002 - 16:34 #4
En lukketid på en 1/1000 sek. fryser f.eks en bil der kører forbi i høj fart.
En lukketid på 15 sek. er 15 sek. om at tage billedet og kan især bruges til aften billeder hvor det er mørkt og der er brug for at der lukkes en masse lys ind... mere?
Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:34 #5
har det ikke noget at gøre med hvor hurtigt man kan tage billeder efter hinanden?
Avatar billede sesam Nybegynder
13. februar 2002 - 16:35 #6
Som med alm. fotografering er det bedst at have et stativ...
Avatar billede sesam Nybegynder
13. februar 2002 - 16:36 #7
Nej...
Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:36 #8
men hvorfor er det så godt at have 15sek istedet ´for 30sek? Efter hvad kennethrisum siger er det altid bedst med en kort lukketid
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
13. februar 2002 - 16:37 #9
Hvis det er, har computer verdenen igen misbrugt et begreb fra den 'reelle' verden
Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:37 #10
omvendt - det nye sony 5MEGA pix har en lukketid på 1/1000 sek. til 30 sek!!

Hvad skal man bruge 30sek til?
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
13. februar 2002 - 16:40 #11
Man bruger 30 sek til f.eks. 'sjove billeder'. F.eks. Tag et billede af en parkeret bil med en lukketid på 30 sek. Kun den parekerede bil + andre stillestående objekter vil kunne tydes, alt andet vil være 'blurred'.
Avatar billede sesam Nybegynder
13. februar 2002 - 16:41 #12
Du kan lave forskellige effekter med en lang lukketid og desuden aften billeder som jeg skrev før. Der findes en masse god litteratur omkring digital fotografering...
Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:44 #13
i skal have tak for det! Et sidste spørgsmål, bare for at være sikker på at jeg har forstået det korrekt. Så er det vel bedst, hvis man kun bruger sit kamera til normale billeder, at have sat den til den lavest mulige lukketid som standart ikke?

og...

hvordan fotograferer bilbladene deres biler imens de kører - der står bilerne fuldstændigt skarpt, mens baggrunden er "blured"? Det må jo være hurtig lukketid, men hvorfor baggrunden så blured?
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
13. februar 2002 - 16:47 #14
Det skyldes pc manupilation.

Det er som standard bruger af et kamera bedst at have den mindst mulige lukketid.
Avatar billede monstermand Nybegynder
13. februar 2002 - 16:48 #15
ok --- tik takker
Avatar billede sesam Nybegynder
13. februar 2002 - 21:59 #16
kennethrisum det er ikke rigtigt det sidste du svarer der, det handler dog om at have en hurtig lukketid, men samtidig med at bilen køre forbi flytter man kameraet i samme retning som bilen køre (fokserer på bilen) og tager billedet, derved får du den udviskede baggrund det for det bedste resultat kan mand evt. kører ved siden af i samme hastighed....