Avatar billede moonie Nybegynder
10. februar 2002 - 10:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forskellen...

Hej jeg har lig fået adsl og det virker også fint...
jeg har 4 computere sat til, gennem i switch.
og det kør jo som sagt meget fint...
så tænkte jeg hvad er det så lige en router gør når det virker fint gennem en switch..?
Avatar billede milo Nybegynder
10. februar 2002 - 10:43 #1
øh...en switch ka ik skabe forbindelse til din udbyder?
Avatar billede milo Nybegynder
10. februar 2002 - 10:45 #2
du har sikkert tele dk adsl med atm kort ik? Og så har du en switch mellem dine computere og tror så at det er der, man normalt bruger router? Så tager du fejl...

Forestil dig at internettet "ligger i routeren" og så at dine maskiner bliver koblet på det net når de får stik ind i...altså det er ikke en computer internettet "ligger i" men det er routeren...
Avatar billede svindler Nybegynder
11. februar 2002 - 11:00 #3
Det korte svar:

En router kan bruges, hvis du flere maskiner end ip adresser. Hos TDC for du som udgangspunkt 2 adresser til rådighed. Det er muligt at købe flere.

Routeren kan også agere filter/firewall. Når du kobler på via en switch, er det op til de enkelte maskiner at stå for sikkerheden. Hvis du f.eks. laver fildeling mellem fire Windows 98 maskiner via en switch koblet direkte til internettet, har du samtidig gjort fildelingen tilgængelig for HELE internettet.