Avatar billede asap Nybegynder
05. februar 2002 - 11:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

dv500plus - Harddisk ?

Jeg har installeret DV500plus på en maskine der opfylder minimumskravene, bortset fra harddisken, der ikke er hurtig nok.
Hvilken harddisk skal jeg vælge, når den ikke må være for dyr?
Hvilke specifikationer skal den opfylde?
Evt. et konkret bud på model
TAK 3:-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. februar 2002 - 11:50 #1
den skal være så hurtig som muligt, men allerede idet at du tilføjer en harddisk til din maskine, så har du med stor sandsynlighed løst problemet.
Du installere altså disken som en numemr 2 ved siden af din nuværende harddisk, og placere alle programmer på den nuværende og alle data på den nye, på den måde optimeres din disk performance ganske betydelige.

Jeg vil mene at diske skal køre med minimum 7200rpm. - men 9600rpm er naturligvis bedere. Men det behøver ikke at være en IBM, jeg har set mange eksempler på at en Quantum eksempelvis også levere ganske gode resultater.

Desuden skal disken sættes op til at køre med DMA.

Konklussionen er altså - at du efter min overbevisning, mere eller mindre vil løse problemet i det øjeblik at du smider disk nummer 2 i, det vil desuden også øge hastigheden i andre programmer, og for hele din computer generelt.

Og så er der naturligvis lige spørgsmålet omkring kapaciteten, du skal som tommelfingerregel regne med at et kort som det du omtaler bruger omkring 4 mb pr. sek. video - hvis du capture som ukomprimeret, så en god stor disk vil være at foretrække, når blot den stadig har en rimelig svartid - men et minimum af 40 gb vil jeg mene!
Avatar billede asap Nybegynder
05. februar 2002 - 12:02 #2
hvad er en rimelig svartid?
Avatar billede asap Nybegynder
05. februar 2002 - 12:12 #3
JA det er mig igen...

Vil jeg kunne bruge en Ibm deskstar 60 GXP 40 GB, 2 MB cache, 8,5 ms, 7500 rpm, ide 100 ???
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. februar 2002 - 08:58 #4
Det skulle jeg mene, hvis du har en sådan siddende i din maskine som nummer 2 disk lige nu er det da oplagt at gøre forsøget.

Selvom det kræver lidt opsætning!
Avatar billede jones_net Nybegynder
06. februar 2002 - 09:03 #5
For din egen skyld:
Hvis du grabber ukomprimeret så fylder 1 times video ca. 13 GB!!

Jeg startede selv med 40 GB, men fandt hurtigt ud af, at jeg skulle bruge mere, og nu har jeg så fået 80 extra:-)

Så hvis du har penge til det, så invester i en disk så stor som muligt, hvis du skal bruge den til andet end 3 minutters film...

Just an advice...

/J
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. februar 2002 - 09:20 #6
fino, men det havde jeg vidst nævnt, desuden mener jeg ikke at dv500 kortet levere en kvalitet der fylder så meget, jeg tror det er noget med 4mb pr sek. Men det er bare en løs et eller andet - ellers korrekt med de 13 - så altid så stor som muligt, men når nu manden har en disk, er det da en begyndelse!