Avatar billede mmbbpp Nybegynder
04. februar 2002 - 13:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

avi fylder for meget!!!

Hej jeg er ved at lave et projekt i skolen. Jeg har det problem at, jeg har en lille film der er i avi. format som ikke kan være på en diskette, jeg har inge brænder. Men det er vigtigt at jeg kan få den med op i skolen den fylder 3,28 mb.
Plz Hjælp mig !!
MANGE point gives for et godt svar.
Martin
Avatar billede disky Nybegynder
04. februar 2002 - 13:48 #1
Brug et konverter program til at konvertere den til DivX

Adobe Premiere kan f.eks. gøre det.
Avatar billede wanix Praktikant
04. februar 2002 - 13:49 #2
Du kan bare lægge den ned på disketter med winzip.
Avatar billede karlslund Nybegynder
04. februar 2002 - 14:25 #3
Hent VirtualDub og DivX codec, og rekomprimer så den fylder mindre.

http://www.virtualdub.com
http://www.divx.com

Hvis du skal bruge en forklaring på hvad du skal gøre, så kig her (under Guides):

http://doom9.org
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. februar 2002 - 14:48 #4
Endten pakker du den med winrar, winzip eller hvad du nu har - men husk at lave din pakkede fil således at den selvstændigt kan pakkes ud, en såkaldt self extracting file (SFXfile), eller du kan vælge at komprimere din video.

Du siger at den fylder 3,28 mb og jeg går derfor udfra at du allerede har været igennem denne proces - altså at din avi på nuværende tidspunkt ligger som divx eller andet.

Hvis du stadig har det oprindelige projekt, kan du så forsøge dig med at sætte antalle af frames ned, når du laver din avi fil.

Et lille hint kan være at det menneskelige øje adskiller statiske billeder fra bevælgelige billeder ved ca. 12 frames pr. sek. så tallet 12 må altså regnes for at være den nedre grænse, et gængs tal er 12,5 frames pr. sek. - da det jo er halvdelen af pal standardens 25.

Ved at sætte antallet af frames pr. sek. ned reducere du naturligvis mængden af data pr. sek, og kan således næsten halvere din filstørrelse.

Det skal dog siges at du naturligvis ikke skal bruge denne metode altid, det er yderst afhængig af hvad du skal bruge filmen til, men til almindelig fremvisning er det et ok alternativ!
Avatar billede mmbbpp Nybegynder
04. februar 2002 - 17:48 #5
hvordan sætter jeg frames ne dtil 12 ?
Avatar billede bentn Nybegynder
05. februar 2002 - 00:21 #6
- her er en anden ide.
få oprettet en hjemmeside (flere tilbyder  denne service)opload din fil, hent den så når du kommer op på skolen.
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. februar 2002 - 09:33 #7
Hvis du benytter VirtualDub er det letteste:

Menuen "Video", vælg "Framerate"

I dialogboksen under "Frame rate decimation" vælger du "Decimate by 2"

Så får du halvt så mange frames = ca. halv så stor fil (der ændres ikke på lyddelen)