Avatar billede ipol Nybegynder
30. januar 2002 - 22:03 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Betydning af i386, i586 og i686

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad betydningen på i386 - i686 er. Har det noget at gøre med hvilken hardware man har ?
På forhånd tak.
Avatar billede stigc Nybegynder
30. januar 2002 - 22:05 #1
Det er model nummeret på den CPU der er i den PC.....
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
31. januar 2002 - 01:04 #2
i386, i486, i586, i686 er betegnelser for hvilken processor generation som din processor tilhører..

i586 = Pentium
i686 = Pentium Pro, Pentium 2

Generelt bruges betegnelsen i386 for at betegne 32bit processorer, dvs 80386 og nyere!
Avatar billede halifax Nybegynder
31. januar 2002 - 01:47 #3
Du kan læse mere om disse cpu betegnelser her
http://www.karbosguide.dk/
klik på punktet til venstre OM CPU'ERNE
Avatar billede ipol Nybegynder
31. januar 2002 - 19:13 #4
Det vil altså sige hvis jeg har en processor som hører til i586 generationen, bør jeg også kører med en linux kernel-x.x.x.i586.
Er det rigtigt forstået ?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. februar 2002 - 00:35 #5
Jeg kan ikke svare - er ikke Linux kyndig. Håber andre vil komme ind med et svar til dig. Jeg har kun et gæt: Linus kan vel godt køre på en pc med en nyere cpu end i586 familien, altså en kraftigere pc. Hvad skulle vel være i vejen for det. Gælder der ikke i Linux verdenen, jo hurtigere, jo bedre. Grundlæggende er alle Intel cpu (i386 og frem) designet til at udføre samme instruktionssæt. Der er bare bygge flere instruktioner ind i de nyeste udgaver, MMX, SSE1 og 2, 3DNow osv
Avatar billede ipol Nybegynder
01. februar 2002 - 18:03 #6
Tak alligevel halifax og aaa_2500. Jeg lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
02. februar 2002 - 01:27 #7
en i686, i586 osv kan sagtens køre på en i386 kerne.... i586 dækker ikke kun over pentium, men også diverse AMD processorer...

men som allerede antydet siger "i386", "i586" osv kun noget om, hvilken generetion processoren tilhører... og hvis din linux under installationen har fundet ud af, at det er en i586, den kører på, så har den sikkert ret og der er umiddelbart ingen grund til at tænke yderligere over det...
Avatar billede ipol Nybegynder
02. februar 2002 - 20:37 #8
Til thomasledet.  Det var lige det jeg havde brug for, du gør det lettere for mig med mit spørgsmål "thomasledet" Tak.  Jeg kører med en i386 kerne. Så er det at jeg vil spørge, er det nogen fordel at køre med en f.eks i586 kerne frem for en i386 kerne ?.
Avatar billede haargaard Nybegynder
08. februar 2002 - 09:43 #9
Det er ikke nødvendigt, og der er nok ikke så voldsom stor forskel, men det burde være bedre at køre med en kerne-version der passer til den processor man har !
Avatar billede ipol Nybegynder
09. februar 2002 - 00:03 #10
Så fik jeg syn for sagen. Jeg siger tak til thomasledet og haargaard, i må deles om pointene