Avatar billede t.a Nybegynder
28. april 2000 - 14:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer under opstart

Når jeg starter min computer op for jeg følgende fejlmelding "cmos checksum error- Defoults loaded" er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt og evt. hvordan jeg retter fejlen.
Avatar billede steffen Nybegynder
28. april 2000 - 15:03 #1
Dit batteri er løbet tør :-(

Du kan selv prøve at løfte hatten af din PC og se om du kan finde batteriet. Det er enten et alm fladt urbatterie, på størrelse med en 25 øre der sidder fladt ned mod bundkortet - eller også er det en gammeldags type, der minder om et lille batteri - det er i så tilfælde som regel loddet fast på dit bundkort, og så skal du nok være sikker på hvad du gør hvis du vil skifte det.

Begge slags batterier kan fås for under kr. 50,-
Avatar billede snowball Novice
28. april 2000 - 15:21 #2
Lige en kommentar !

Hvis det er det sidste (gammelt stor batteri) så er der næsten altid (hvis ikke altid) et stik som man kan sætte et nye "eksternt" batteri på !!!

Min søsters gamle PC havde samme problem engang, og den havde også et gammelt og stor batteri på, men som sagt behøver man ikke lodde det gamle af for at sætte et nyt på, men man kan bare sætte det til via et stik på bundkortet ! Kig i din manual til bit bundkort for at finde stikket, eller kig lidt nærmere på dit bundkort (kig efter et stik med 3-4 ben)

Snowball
Avatar billede t.a Nybegynder
28. april 2000 - 17:27 #3
Nu er min pc gået helt grassat, når jeg starter den op. Der kommer lige et Windows 98 billed på skærmen, og derefter går skærmen i sort.Har det mon også noget med det flade batteri at gøre? Mvh t.a

Ps: Jeg har været  nødt at låne en anden pc,er for at skrive dette spørgsmål. Bare så i ikke undrer jer over hvordan jeg kan komme på nettet med sort skærm
Avatar billede steffen Nybegynder
28. april 2000 - 17:31 #4
Det kunne godt være en af indstillingerne i bios'en der ikke længere er som windows kræver ..

Så når du får nyt batteri i (og det er helt korrekt at man godt kan sætte et nyt batteri i via det stik der som regel findes på bundkortet :-)) - så skal du formentligt vælge "load setup defaults" el. lign., samt evt. sætte harddisk ol. op igen