Avatar billede thomashove Nybegynder
15. januar 2002 - 14:44 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

smbmount

Hvordan \"mounter\" jeg et drev fra en windows 2000 til en Linux Redhat 7 (således at jeg kan se filerne på windows maskinen) ??
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:07 #1
Dette er egentlig ikke så enkelt. Man må lage en påloggingskonto slik at Win klienten kan logge seg på samba file servere. Litt på dansk:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:16 #2
Det finnes et grafisk konfigurasjonsverktøy som følger med Samba, Swat. Den versjon som følger med Red Hat 7.0 har der i mot så vidt jeg husker ikke en Samba/Swat versjon som fungerer.
Man må eventuelt laste ned en ny installasjon fra:
http://www.samba.org/
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:25 #3
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:26 #4
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:31 #5
Det som er en av de sentrale problemstillingene det er at Win kjører krypterte passord som standard mens Linux kjører ikke kryptrete passord. Dette skaper en del problemer (som kan løses.)
Dersom man bare behøver en enkel file server funksjon så kan man oppnå dette langt enklere ved å benytte wu-ftpd på serveren og så logge seg inn på serveren via web browseren, for eksempel explorer. Dette gir en slags drag and drop funksjoalitet for overføring av filer til fra en server som altså i så fall egentlig er en ftp server i stedet for en web server. Man kan saktens få Samba til å kjøre, men det tar litt tid, og det er også litt besværlig å sette opp og vedlikeholde brukerkontoer for Samba, synes jeg.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:33 #6
...web server .. selvfølgelig: file server
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:36 #7
Og ennå mer:
http://www.linux.org/docs/ldp/howto/SMB-HOWTO.html
Som sagt wu-ftp / MS Explorer er et mye enklere alternativ, hvis du da ikke ønsker å lære Samba.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2002 - 15:44 #8
Konfigurere man Saba serveren uten passord, så kan man i første omgang gå utenfor problemstillingen rundt passord godkjenning.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2002 - 09:54 #9
kig ind på www.suse-usergroup.goggle.dk der er en komplet vejledning i Samba den gælder også for RH
Avatar billede haargaard Nybegynder
23. januar 2002 - 11:15 #10
Prøv Gnomba.. Den kan scanne netværket for windows-delinger. Der kan man også vælge hvilken bruger man vil connecte som. Men jeg ved ikke hvordan man får det til at være permanent, hvis det var det du var interesseret i.
Avatar billede nikor Nybegynder
23. januar 2002 - 13:14 #11
øhhh ...
jeg tror jeg har været lidt heldig, for jeg har ikke haft nogle problemmer med samba og win2k...

jeg har bare skrevet:
mount -t smbfs -o username=<navn>,password=<kode> //den_maskine_jeg_ind_på/sharename /lokal_mappe
Avatar billede thomashove Nybegynder
14. maj 2002 - 13:51 #12
undskyld forsinkelsen....