Avatar billede annedalsgaard Nybegynder
10. januar 2002 - 19:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Billede der skal tilskæres og fades ud.

Nu har jeg siddet og set efter i gamle spørgsmål i et stykke tid, og der er da også mange der handler om noget lignende, men jeg kan altså ikke helt få det til at fungere.
Jeg har et billede hvor jeg gerne vil gøre følgende:
først \"slette\" billedet i en trekant der går mellem øverste venstre hjørne, øverste højre hjørne og nederst venstre hjørne. Derefter skal resten af billedet fade over i transparent fra nederste højre hjørne og opad.

håber der er nogen der kan hjælpe
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. januar 2002 - 19:19 #1
Vælg layer mask, og læg en gradient fra hjørne ti hjørne. Gå tilbag til normal, så har du en selection på skrå. Tryk delete på dit layer og vupti...
Avatar billede zhark Nybegynder
10. januar 2002 - 20:00 #2
annedalsgaard>
Har du fattet det - jeg har sku\' ik\' :)
Avatar billede zhark Nybegynder
10. januar 2002 - 20:02 #3
m-lab> Hvordan kommer man tilbage til \"normal\"?
Avatar billede larsen1 Nybegynder
10. januar 2002 - 20:05 #4
Layermask sidder i værktøjsbjælken, lige under farvevalg. Den højre er layermask, og den venstre er \'normal\'
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. januar 2002 - 20:18 #5
Larsen har ret mht. placering. Når du er i layermask-mode \"maler\" du en maske med rødt.
klikker du på normal (den t.v.) bliver det røde område til en selection.., og er der malet i layer-mask med en \"fluffy\" pensel.., eller en gradient kommer der en slags feather på selectionen.

Gradient er det værktøj der ligger som nr. 6 fra oven i højre række af ikoner i værktøjsmenuen. En gardient er basalt set en fade fra een farve til en anden. Default fra hvid til sort.
Når gradient er valgt trækker man en streg fra et pkt. til et andet og der bliver så fyldt ud med såd\'n en fade. Gradient kan vælges som lineær, radial, diamond osv. Det gøres i options menuen øverst.

Med de informationer bør der ikke være tvivl.., ellers kom igen ;-)
Avatar billede zhark Nybegynder
10. januar 2002 - 20:36 #6
OK - hvad siger annedalsgaard? Jeg vil gerne lægge 30 point på, men det jo DIT spm, (er den hjemme) så trækker jeg mig naturligvis. Vær sød at komme med en kommentar :)
Avatar billede zhark Nybegynder
10. januar 2002 - 20:58 #7
http://www.gvdnet.dk/~pouls/jimmi-c.jpg  (original)
http://www.gvdnet.dk/~pouls/jimmi-c1.gif
Mit forsøg slutter som på gif:
\"quick mask mode\", lagt gradient på - efter den blå streg.
Tibage til normal er der markeret det halve... (de røde streger) og - Efter delete kan man... se fade (så det klodser)!
Alt IKKE KUN DET HVIDE, er bare gennemsigtig.
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. januar 2002 - 21:08 #8
zhark: Er du glad.., eller er der et problem der..?
Hvis du vil ha en mindre overgang, laver du bar din gradient med punkter sat tættere på midten (men stadig på skrå)
Avatar billede zhark Nybegynder
10. januar 2002 - 21:12 #9
Prøver! Her er points til dig og larsen1:
http://www.eksperten.dk/spm/157163
Det ski\' filter har længe irriteret mig og gør det stadig!
Håber annedalsgaard bærer over med denne specielle form?
Avatar billede spe Nybegynder
10. januar 2002 - 23:27 #10
Her en kort vejledning i hvordan i forhold til det du spørg om http://www.dtpkursus.dk/layer
Avatar billede zhark Nybegynder
11. januar 2002 - 00:24 #11
Det var en rigtig god tut!
Avatar billede spe Nybegynder
11. januar 2002 - 00:59 #12
Tak :-))
Avatar billede annedalsgaard Nybegynder
11. januar 2002 - 10:37 #13
vupti-vupti (jeg skulle lige tilbage til maskinen på arbejde....)
tak for det!
Avatar billede m-lab Nybegynder
11. januar 2002 - 10:58 #14
selvtak