Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 09:53 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp!

Hej !

Jeg skal til at filme noget i dag klokken 11:00 på mit webcam - og det SKAL optages da vi er ved at teste noget som vi skal bruge !

Men har testet nu hvor meget kammeraet faktisk bruger når det optager , det bruger ca. 100 mb på bare 20 sekunder - og det er ikke optimalt - er det ikke et program man kan bruge til at optage i mpg ?? Eller et program der ihvertfald komprimere filen samtidigt med den optager ?! - jeg regner med nemlig det tar en time og jeg har kun 5 Gb ledigt og jeg kan IKKE fjerne mere på min harddisk! :(

Jeg giver gerne mange point hvis i kan hjælpe mig!

Gør ikke noget det er et Prof program som der er sharware eller noget - med kun prøve tid!
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
10. januar 2002 - 09:56 #1
Svend, den software der fulgte med dit webcam, har du læst manualen til det? Det kan være at du optager i en overdrevent høj opløsning, i et format der ikke bruger kompression.
Avatar billede resten Nybegynder
10. januar 2002 - 09:57 #2
hvilket os bruger du ?
for i xp kan du bruge moviemaker og der kan du selv bestemme hvordan og hvorledes.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. januar 2002 - 09:57 #3
Windows Media Encoder kan optage din film i .wmv format og der vil du kunne få ca. 1 minut pr MB.

Det kommer jo helt an på kvaliteten af webcam, valg af codec og størrelsen på videoen :))

/Nikolaj

Ps. 400 point er alt alt alt for meget.
Avatar billede praetorian Nybegynder
10. januar 2002 - 09:59 #4
Given din HD størrelse og den størrelse din test optagelse tager, har du plads til ca 17 Min optagelse
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
10. januar 2002 - 10:02 #5
I second that which nikolajdu said:
400 point er WAY TOO MUCH! Justér dem bare. ;)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. januar 2002 - 10:15 #6
Almindeligvis skal du påregne 4 mb pr. sek. men det er du jo tydeligvis ikke interesseret i.

Det du kan gøre er også at indstille din nuværende software til at optage i et andet format.
Set antallet af frames ned, og vælg et andet codec, hvis det er muligt. Et codec er i princippet det sprog der skrives til maskinen på  og der er stor forskel på hvor meget disse bruger at kapacitet.

Desuden er der måske ingen grund til at optage det i 720*576

du kan jo evt bruge 352 * 288
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. januar 2002 - 10:18 #7
cgleerup - Det ligger vel også i det jeg skrev - Hvem streamer dog også et webcam i 720 :))
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. januar 2002 - 10:21 #8
med 100 mb. på 20 sek. bliver det ca. 5 mb per sekund, hvilket jeg vil mene må ligge omkring 720*576 og altså ikke 352*288 eller endnu mindre.

Så jeg påpeger skam bare at det kan være her problemet ligger!
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 10:47 #9
Jeg optager ikke i 720*576 - men i 320*240 - men har har lige teste i 5 sekunder og det fyldte 20 mb :( - Har prøvet at sætte frameraten ned som der også står - men så kommer 4 sekunders film til at varer 56 sekunder som jeg ikke forstår men så fylder det tilgængel også kun 13 MB
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 10:49 #10
Resten - det er et USB kamera og det vil ikke godkende en Kammeraret når det ikke er tilsluttet en com port! -
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. januar 2002 - 10:49 #11
Kan du afspille i rigtigt tempo, så hver glad for at det ikke fylder mere - de med oplyste sek. kan sagtens være din afspiller!
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 10:51 #12
Men MPEG fylder mindre end AVI ik ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. januar 2002 - 10:52 #13
Almindeligvis, men ikke nødvendigvis.
Hvis du sætter din framerate til 12 per sek. som du har det nu - har du vel plads.

Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 11:03 #14
cglerup > Hvordan afspiller jeg den i normal tempo så ?

Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 11:17 #15
hmm! Jeg har nu fundet en løsning på problemet med jeres kombinationer og lidt fix fax fra min side ! :) Men jeg vil gå igang nu lidt forsinket dog! :) Tak for hjælpen!
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. januar 2002 - 11:18 #16
Du får 100 point :) - DA jeg ikke fik 100 % det svar jeg håbede på - håber det er iorden du ikke får mer!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. januar 2002 - 11:21 #17
Tak!