Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 22:43 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

Ny CPU og Mobo

Jeg står og skal til at købe en ny computer.
Jeg vil selv samle den.
Men nu vil jeg høre jeres mening om hvad jeg skal vælge.

Skal det være AMD eller Intel?
Hvilken processor skal det være.
Og hvilket Bundkort skal jeg vælge?
Og Hvilke Ram og hvor mange?

Computeren skal være god til at spille spil, og den skal altså bare være kanon stærk!
og skal kunne holde længe endnu!

På Forhånd Tak...
Avatar billede maddawg Nybegynder
07. januar 2002 - 22:50 #1
Jeg vil anbefale en Pentium.
Jeg ved, at AMD\'s generelt er hurtigere og får bedre bench\'s, men en 1.5ghz+ burde jo være mere end nok.
Derudover er Intel\'s generelt mere stabile (imho), dog har jeg for nyligt ladet mig fortælle, at der er pga bedre chipsæt til Intel\'s CPU\'er, men uanset hvad er det jo plus til Intel.

Du bør selvf. også være klar over, at Intel\'s generelt er dyrere, men det er efterhånden ikke så meget længere...kun hvis man vælger den hurtigste på markedet.

Måske skulle man vente et par uger (eller hvad?) indtil P4 Northwood kommer på markedet. Så falder priserne nok på \"alm.\" p4\'ere.

(Har selv lige investeret i en P4 1.5ghz og aldrig været mere tilfreds).
Avatar billede hapser Nybegynder
07. januar 2002 - 22:51 #2
Den hurtigeste CPU du kan få er nok denne : http://www.edbpriser.dk/hjaelp/hjaelp.asp?Page=120-130 .

Men en 1600+ er altså også helt fin og hurtig, og et sær DDR-RAM ville nok også gøre godt, de er meget hurtigere end SD-RAM.
Avatar billede hapser Nybegynder
07. januar 2002 - 22:52 #3
Ups forkert link.
Avatar billede hapser Nybegynder
07. januar 2002 - 22:53 #4
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2002 - 22:53 #5
Her:
http://www.edbpriser.dk/bundles/bundles-show.asp?Kat=Processorer
kan du se priser på bundlede varer (Processor + Kølere + Bundkort + Kabinet) til billige penge alt efter hvor meget du vil ofre
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 22:58 #6
Hapser>>> Hvor meget koster den cpu?

Maddawg>>> Hvor meget tror du at priserne på P4\'er falder, og hvor meget kommer den Northwood til at koste!?

Hvad er det med at når CPU\'en blivre for varm.
Så slår Intels fra, Men AMD brænder sammen,?
Passer det?
Avatar billede eflow Nybegynder
07. januar 2002 - 22:59 #7
Det kan være svært at svare hvad du skal vælge da du ikke skirver hvad du skal bruge computeren til.
og indtil du har gjort det vil de fleste svare det de syntes er bedst....men hvem siger at det der er bedst for dem er bedst for dig ?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2002 - 23:02 #8
2943,- kr.

Kategori Producent Model Information
Processorer AMD Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz) Socket A / FSB 266MHz
Kølere Cooler Master DP5-6I11A-A1 Cooler / Socket A / Socket 370 / 1.4 GHz
Bundkort ECS K7S5A ATX Socket A / SiS735 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 / Audio / NIC
Kabinetter Aashima MidiTower W-400 ATX Ext/Int: 2X3½
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:04 #9
eflow>>> Ok tak, det er jo rigtigt nok...

Ja jeg vil jo bruge computeren til alt muligt,
Spille de nyeste spil smertefrit og uden nogen form for problemer,,,
Høre musik, se dvd film.
Den skal vel bare bruges til det alle unge nørder bruger computeren til.

Men derfor vil jeg ikke bare \"nøjes\" med et eller andet, det skal stadigt være rigtig godt!

Håber det var info nok, men ellers spørg!
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:06 #10
erci pedersen>>> er det det med hele,,
Altså med CPU. bundkort, køler. og Kabinnet...

Og hvor stor skal ens PSU være???
Avatar billede eflow Nybegynder
07. januar 2002 - 23:13 #11
hvis du vælger en amd xp/tb skal den være 300 W....men hvis du skal bruge den til det vil jeg nok anbefale amd.....som jeg plejer at sige til nogen der tviler: \"Hvorfor betale det dobelte for forældet teknologi ?\"
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:15 #12
Hvad mener du med forældet!
Mener du da at intel er forældet!

Og kan man få PSU\'er på mere end 300 watt, for at være helt siker.. hehe
Avatar billede hapser Nybegynder
07. januar 2002 - 23:17 #13
AMD Athlon Palomino XP 2000+ (1667MHz) koster 3.321 på www.edbpriser.dk .

Hvis en PIII bliver for varm stopper den bare med at køre. Hvis en P4 bliver for varm kører den bare meget langsommere, men stopper ikke og brænder ikke af. Hvis en AMD brænder af på et ældre motherboard brænder den af lynhurtigt, men hvis du køber et nyere motherboard \"slukker\" motherboardet, og CPU brænder ikke af ( det sidste med AMD har jeg \"kun\" hørt).
Avatar billede hapser Nybegynder
07. januar 2002 - 23:19 #14
Tro ikke at en AMD Athlon Palomino XP 2000+ er på 2000 MHz, den er \"kun\" på 1667 MHz, men det betyder ikke at en P4 1,7 GHz er hurtigere - det er den langtfra!
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:20 #15
Okay, for det er da ikke så rart at vide at hvis bare ens køler lige pludselig ikke blæser mere, så mister man en CPU, damn det er ikke en rar tanke!
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:21 #16
hapser>> det ved jeg godt! Men det er da vild forvirrende at den hedder 2000+ hvorfor gør den egentligt det! Hvor meget kan den egetnligt overlockes til!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2002 - 23:21 #17
Ja det er med det hele......det kan ses her:
http://www.edbpriser.dk/bundles/bundles-show.asp?Kat=Processorer
sammen med andre tilbud på bundlede varer
Avatar billede hapser Nybegynder
07. januar 2002 - 23:23 #18
virvelvar : Jeg tror nok at den hedder 2000+ fordi at AMD regner med at den svarer til en P4 2,0 GHz
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:25 #19
hapser> okay! og sådan en 2000+ er den en saindsyg cpu, hvad skal man ellers have af andre dele for at udnytte den helt?
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:26 #20
eric-pedersen>>> de der bundlede varer er de gode, kan man ikke få andre ting som passer bedre sammen, altså cpu og bundkort!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2002 - 23:36 #21
virvelvar.....tryk på det link jeg har smidt 2 gange
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:38 #22
Jeg har kigget på dit link, hele 27 gange.

Men jeg mener andre dele som ikke er der?
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:39 #23
forresten inde på EDbpriser, har jeg kigget på processore, men der er noget jeg ikke forstår.

Der er to af hver cpu\'er f.eks 2 XP 1900+
men den ene er 500 kr dyrere end den anden?

Hvorfor det?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2002 - 23:40 #24
Man kan (næsten) altid få noget der er bedre, spørgsmålet er bare til hvad, og til hvor meget ?????
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:42 #25
erci pedersen ja det er jo lige det?!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2002 - 23:46 #26
AMD Duron 1100MHz findes i en box-udgave, og i en ikke-box udgave

box-udgaven er incl. køler
Avatar billede virvelvar Nybegynder
07. januar 2002 - 23:57 #27
Tak for hjælpen alle sammen!

Jeg gør som maddawg sagde og venter til Notrhwood kommer på marekedet og ser hvordan priserne på P4 bliver.
Men ellers køber jeg nok en AMD XP 1900+
Og bundkort ser jeg på til den tid!

Men tak for jeres hjælp!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
08. januar 2002 - 00:12 #28
Takker for points