Avatar billede clausbøgh Nybegynder
21. april 2000 - 10:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

overclocking af amd k6-2 333

Det skal først siges at jeg ingen erfaring har med at clocke, så jeg vil bede om detaljeret svar.

Jeg vil clocke min amd k6-2 333(3d now), med motherboard asus p5a socket-7 100MHz ATX M.

Hvor meget kan jeg clocke uden at skifte køler?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. april 2000 - 11:07 #1
Det er umuligt at svare på... Der er altid forskel på processorer!!!
Men hvis du bare tager det i små step (så få MHz ad gangen som muligt), og tester hver gang du har skiftet MHz, (spil et krævende spil, eller dyrk til 3D rendering)
Hvis maskinen klarer det, kan du prøve at steppe den lidt højere!
Hvis din processor kommer højere end 50 grader celsisius, vil jeg absolut anbefale at få en størrere køler, eller clocke ned igen (og 50 grader er meget for en processor)! (Generelt kører jeg efter et princip om maks 38 grader)

Men du burde kunne få den op på ca. 350MHz uden de helt vilde problemer!
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2000 - 11:31 #2
Amd-k6-2 har ry for at producere temmelig meget varme når de bliver overclocket. Jeg har en 400 som jeg har cloket til 450, mere tager den ikke uden at koge over. En (risikabel!!) mulighed er at fjerne det lille aluminiumslåg der sidder på processoren og køle direkte på kernen, læs hvordan på www.overclocking.dk

ZAP
Avatar billede clausbøgh Nybegynder
23. april 2000 - 12:26 #3
Det skulle altså være muligt at clocke til 350 MHz, hvordan clocker jeg den lettest?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2000 - 12:44 #4
Kig i manualen til dit bundkort for jumper-indstillinger, og sæt jumperne til 350Mhz. Det tager ikke mange minuttter. Hvis du kan, så sæt BIOS til at give en alarm ved fx. 50 grader C, og kør et par krævende programmer.
Ellers findes der masser af programmer til at måle CPU temp. på www.donwload.com

ZAP

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. april 2000 - 13:13 #5
Ganske som Zap siger, skal du fatte manualen til dit motherboard og ændre hastigheden der...
Nu har jeg aldrig selv haft en AMD, så jeg ved ikke hvilken bus hastighed den kører ved, men hvis den normalt kører på 66MHz vil jeg tro du med lidt held kan få den op på 75Mhz (måske endda 83Mhz) og så skal der bare multiplies indtil der opstår fejl, når du bruger et krævende stykke software...
Som zap siger er det også en ret god ide, med en alarm ved for høj varme!

Og så lige den gode gamle advarsel... En CPU bliver slidt af overclocking og dør derfor hurtigere end normalt!!!!
Avatar billede krusell Nybegynder
23. april 2000 - 19:02 #6
Min kunne ikke clockes, før jeg havde fået en bedre køler. Det hjælper også på levetiden med en køler, men i den prisklasse din processer er i, burde du købe en hurtigere, da køleren ellers bliver dyrere end bare en 400 mhz.
Men altså prøv dig frem, og tag dig tid til at afprøve de forskellige indstillinger, bus-multiplier-vcore-temp
Avatar billede danneck Nybegynder
25. april 2000 - 07:56 #7
Jeg vil som hovedregl sige at man ALDRIG skal overclocke en AMD K6-2 cpu da den i forvejen er overclocket nok i forvejen fra firmaets side. Køb i stedet en K6-3 eller en Athlon de skulle kunne overclockes!

Svaret kan måske være lidt grumt, men sandt!
Avatar billede danneck Nybegynder
25. april 2000 - 09:40 #8
Krusell har ret det kan ikke betales at købe en dyrer køler end cpuen K6-2 500 Mhz 3DNOW 532 hos PC netshop.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
26. april 2000 - 11:55 #9
Mht. til hvor meget varme din CPU kan klare før den lukker ned, så har jeg fra pålidelige kilder, at den kan klare omkring 80 grader! Hvis du skulle komme til at clocke den så meget, at den overopheder, så kan du tage det roligt, for det er yderst sjældent, at din CPU tager fysisk skade af det. Dog kan det altid anbefales, at have en overdimensioneret køler installeret... Mit umiddelbare gæt er, at du kan clocke den til omkring 400 med standard køling - derudover skal der alternativ køling til. Check evt. www.overclockers.dk ud...

Mvh/
Asmodeus