Avatar billede popsy Novice
29. december 2001 - 22:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med digital video/pc tv kort!

Hej.

Vi har købt et pinnacle Studio PCTV kort, og har et canon mw3 digitalt videocamera. Disse to skulle vel kunne arbejde sammen?

Er der nogen der kender kortet, og evt. kan fortælle mig noget om kablerne, og hvordan de bruges. Har prøvet på at få det til at virke en hel aften nu, men vi kan ikke få noget signal ind på pc\'en fra videocam\'et?

Det kabel som skal bruges, skal det være det der hedder dv kabel (dv = digital video) eller kan kablet til alm. video bruges, det passer ind i et af stikkene på kortet! Det ligner nærmest et ps/2 stik!

Håber på hjælp.

popsy
Avatar billede cgleerup Nybegynder
29. december 2001 - 22:45 #1
Ja, de skulle sagtens kunne arbejde sammen!

Det kabel som man oftest bruger til sammenkobling af et digitalt videokamera til pc\'en, som også er det kabel der giver den bedste kvalitet er det som går under betegnelsen firewire - om som du her betegner dv-kabel. Det overføre signalet digitalt og giver samtidig mulighed for at man med den rette software styrer kameraet fra copmuteren, således at denne kontrolere hvornår der afspilles fra kameraet og altså optages på computeren.

Derudover omtaler du et stik der ligner et ps/2 stik, det er et såkaldt SVHS stik der også bruges til at overføre videosignaler til og fra computere eller imellem forskellige andre videoenheder. Mange er af den opfattelse at dette kabel også overføre lyd, men dette er altså ikke korrekt - grunden til at der er flere poler end i eksempelvis et phonostik skyldes at lys og farveinformationer i dette kabel er adskilte! - det vil altså sige at i, hvis i ønsker at benytte dette kabel til at overføre signalet med, skal tilslutte kameraets lyd via lydkortet, med et phono til minijack stik (stereo).

I skriver at jeres tilslutning ikke vil virke, hvilket naturligvis kan skyldes flere ting!
Ofte er der ikke et dv-kabel/firewire kabel med disse dv-kort, og da jeg ikke er klar over på hvilket niveau jeres videokendskab befinder sig, tillader jeg mig her at forsøge en forklarring således at i med sikkerhed har det rigtige kabel:

Et phono kabel er rundt, og optræder oftest i farverne hvid, rød, sort og gul. Stikket forefindes ofte på stereoanlæg og andre steder hvor der arbejdes med lyd/video - eksempelvis på stereo videomaskiner.

Svhs, stikker har du selv omtalt som lignende et ps/2 stik og det er måske ganske rammende.

DV-kablet, er nærmest en lille firkant der har fået et klem på den ene langside - imod midten.
Kablet er forholdsvis dyrt!

Hvis det er det rigtige kabel i har fat i, skal i tjekke instalationsvejlendningen grundigt, da det er muligt at i ikke har fået installeret alle de drivers kortet kræver. For at komunikere via dette kabel skal det nemlig bruge en såkaldt IE1394 enheds driver, eller fil.

Tjek vejledningen eller kig på cdén og tænk en smule kreativt over hvilke ting der ligner noget med dette.
Desuden kan der sagtens være en tekst fil som indeholder information omkring disse problemer.

Held og lykke...
:-)
Avatar billede popsy Novice
29. december 2001 - 22:50 #2
Det vil sige, hvis jeg har forstået dig ret, at Svhs kablet sagtens kan bruges, men kræver samtidig forbindelse mellem lydkort og kamera?

Hvordan virker dette så i programmet som skal modtage disse signaler, sendes de så sammen, eller hver for sig i programmet, altså skal vi så optage lyd i et prog. og billeeder i et andet?

Kan det lade sig gøre blot at bruge XP\'s moviemaker, eller skal det medfølgende software bruges, selvfølgelig skal driverne bruges, men skal redigeringsprogrammerne bruges?

popsy
Avatar billede popsy Novice
29. december 2001 - 22:57 #3
I øvrigt kan jeg se at der slet ikke er en sådan indgang på kortet som svarer til stikker på et sådant firewire kabel, er det så et dårligt kort vi har købt?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
30. december 2001 - 18:34 #4
Det er absolut ikke et dårligt kort, blot fordi at det omtale firewire kabel ikke kan bruges!

Og ja, du har forstået mig helt korrekt med svhs kablet og phonokablerne til lydkortet - men der skal ikke optages i to forskellige programmer, det hele sættes op i det program man bruger til at optage ind på computeren, den procedure som også går under betegnelser som at grappe, capture, logge ind, osv.

Oftest er det nødvendigt at bruge den software der følger med redigeringskortet, specielt i den lavere prisklasse. Det er muligt at du, når du har logget den eller de bidder video ind som du ønsker kan bruge moviemaker til at redigere med - men ellers mener jeg at der med det omtalte kort følger en ganske fornuftig software med til hjemmebrug!

Altså svhs til videokort, og hvis ikke dette har mulighed for lydingang så phono kabler fra kamera til minijack i lydkortet.
installer også alle driver og alt software til kortet - da det sagtens kan tænkes at der under installation af softwaren installeres yderlige komponeter til brug ved afvikling af video på jeres maskine.

Endnu en gang - held og lykke.

Desuden er det en god idé at tjekke manualen en ekstra gang, specielt hvis der er stukker nogle løse ark med!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
03. januar 2002 - 12:52 #5
Sker der noget, mangler du mere hjælp eller har du fået problemet løst?
Avatar billede popsy Novice
03. januar 2002 - 13:07 #6
Vi har ikke fået det til at fungere endnu, men du får pointene, for du har hjulpet alt det der kan forlanges!

Vi er nået så vidt, at vi ved hjælp af svhs kablet, har fået levende billeder på skærmen. Vi kan dog ikke optage dem. Hver gang vi aktiver indspil (XP moviemaker) ser det ud som om den indspiller, men når vi afspiller det der skulle være gemt, er billederne ikke til at se, det er som om den bare trækker dem ud over hele skærmen? Sandsynligvis et eller andet som ikke passer sammen alligevel....

Vi har heller ikke prøvet m. lyd endnu, men det regenr jeg med er en smal sag, når først det andet kører. Jeg har fundet en prøveversion af et program som hedder Adobe Premiere, skulle være det bedste af alle programmer, indeholder endda indstillinger og data på lige netop det specifikke kamera, men det kan vi ikke få til at modtage billederne. Det var også bare et forsøg, vi er fuldt ud tilfredse hvis vi får moviemaker i xp op at køre!

Håber at du også gider hjælpe denne gang, hvis ikke :-) No hard feelings!

popsy
Avatar billede popsy Novice
03. januar 2002 - 13:10 #7
Glemte lige at sige at den software der følger med kortet, er meget forvirrende, så hvis moviemaker kan fungere med kortet, vil vi helst bruge den! Grunden til at softwaren er lidt forvirrende, er at der ligger en version på den cd der medfulgte, men den kan ikke køre under xp. Så downloadede jeg driveren til xp, men der var ikke samme programmer med, såvidt jeg kan se er der bare et program med til at se tv på, og et til at optage fra tv\'et med!

popsy
Avatar billede cgleerup Nybegynder
03. januar 2002 - 13:10 #8
det gider jeg da, men der går nok lige lidt tid!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
03. januar 2002 - 13:12 #9
allrighty!
Avatar billede popsy Novice
03. januar 2002 - 19:11 #10
Helt ok, venter i spænding :-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. januar 2002 - 08:25 #11
Prøv at optage med den medfølgende software selvom den ikke ser ud af meget!
Ofte er der et program som ikke kan andet end at optage video ind, og det er jo faktisk også lige hvad det skal kunne i dit tilfælde.

Med hensyn til adobe premiere, er det absolut et af de bedste i sin klasse, men sammenlignet med eksempelvis Ulead Studio er det faktisk noget dyrere så vidt jeg husker. De kan stort set det samme og for begyndere kan sidst nævnte være nemmere at gå til - men ellers minder de også i opbygningen meget om hinanden.

Men prøv selv at sammenligne inden at du køber!