Avatar billede minipod Nybegynder
25. december 2001 - 20:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Pixelstørrelse og 100%

Hvorfor er den rigtige størrelse på et foto ikke altid hvad man får? Hvis jeg fx scanner et foto ind i 100% i 300 dpi så bliver størrelsen ofte meget større på skærmen end 100% (altså størrelsen i virkeligheden), hvad skyldes det og findes der nogle sites, hvor man kan lære mere om emnet?
Avatar billede zhark Nybegynder
25. december 2001 - 23:22 #1
Det \"problem\" er forholdet pixel/opløsning/billed str.
Jeg kan ikke give en hel masse forklaring, men som du uden tvivl selv har/kan konstatere, så ændrer et billede jo (tilsyneladende) str. hvis du ændrer på skærmopløsningen kan være (1280/1024).
Med 1280 punkter over en 36cm bred skærm bliver opløsningen 1280/36=35,55 pixel/cm
Photoshop regner normalt med 28,3 Pixel/cm, man kan indtaste værdien 35,55 og billedet får den faktiske str. på skærmen, men kommer jo til at indeholde flere pixel... kan sku\' ikke finde hvor der står en masse om det indviklede spm og svarer naturligvis ikke!
Mvh. zhark
Avatar billede minipod Nybegynder
25. december 2001 - 23:48 #2
Aha. Tallet 35,5: Hvor indtaster man det. Under resolution?
Avatar billede zhark Nybegynder
26. december 2001 - 00:14 #3
Ved jo ikke om din skærm er 36cm bred - en STOR skærm! Min er kun 32cm og det var jo kun et eksempel altså opløsning/skærmbredden i cm = pixel pr cm (taget fra en Photoshop bog) men, ja - det er under resolution hvor der som standard står 28,346 pixel/cm.
Mener jeg skulle have mere om emnet i en anden bog, men har ikke tid nu. Det der dpi - pixel - resolution osv. er ret teknisk. En skærm kan sku\' kun VISE hvad der svarer til 72 bl.a. derfor bruger man \"save for web\" alt der over er spildt på en SKÆRM og kommer først ind ved en evt. udskrift af et billede osv.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. december 2001 - 17:48 #4
Du scanner i forhold til printstørrelse og din skærm viser jo et absolut antal pixels pr. tomme - som du selv har bestemt!

Det vil sige eksempelvis 1024*768 men hvis du printer dit billede skulle det gerne blive 100% af størrelsen.

:-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
03. januar 2002 - 12:37 #5
haloo
Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. februar 2002 - 14:12 #6
Du bør efter min mening uddybe dit spørgsmål eller lukke det!
Avatar billede minipod Nybegynder
03. juni 2003 - 10:18 #7
ok