Avatar billede tokere Nybegynder
09. december 2001 - 20:14 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

sort skærm på bærbar

Hej
Jeg har fornylig fået en brugt Compaq Armada 1750 i hænde. Problemet er at den, efter at have stået på \"dvale\" en nats tid, ikke længere vil boote.

Forløbsbeskrivelse:
Maskinen er en 366mhz PII, 64mb ram, 6gb hd, 4mb grafikkort, floppy, cd-rom. Den kom med dansk Windows ME præinstalleret. Jeg har så installeret engelsk Win2000 (clean install) og slettet WinME mappen på hd\'en. Det virkede fint, men efter en nat på dvale, startede maskinen op med login-vindue på: problemet var, at tastaturet var \'dødt\', ikke engang tænd/sluk-knappen virkede, så jeg hev til sidst batteriet og strømstikket ud. Jeg satte batteri og strøm til igen og tændte maskinen. Nu sker der kun følgende:
Maskinen tændes.
Compaqlogoet vises.
harddisklys tændes, floppyen forsøges læst, harddisklyset blinker kortvarigt, hvorefter maskinen går i sort.
Skærmen er stadig tændt og maskinens tænd/sluk-lys er også tændt.
Med minutters mellemrum, tænder der en blæser et øjebliks tid.

Hvad gør jeg for at genoplive maskinen?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 20:16 #1
lyder som den er død *desværre*
RIP
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 20:20 #2
Avatar billede tokere Nybegynder
09. december 2001 - 20:27 #3
what!? hvad gjorde jeg forkert?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 20:29 #4
jeg ved ikke om du har GJORT noget.. måske er dens tid bare oppe.. skærmens..
Men prøv at kontakt Compaq imorgen og snak med dem!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 20:35 #5
Er der ikke en F-tast der kan slå intern og ekstern til og fra, det lyder som om du har kommet til at trykke forkert på et eller andet tidspunkt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 20:36 #6
rettelse:

Der skal stå der kan slå intern og ekstern skærm til og fra
Avatar billede tokere Nybegynder
09. december 2001 - 20:42 #7
Tak for hurtige svar, men det er jo ikke rigtig skærmen der er død. Computeren booter ikke.
Jeg har prøvet under opstart at holde F10-tasten nede, der giver adgang til bios\'en, uden bedre held.
Jeg har prøvet at sætte en boot-floppy i, uden held.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 20:47 #8
tokere => det som retaxes mener er nok!
Du har sikkert en tast, som måske hedder Fn, eller en tast der NORMALT ikke sidder på et tastatur..

Under dine F taster, er der nogle andre tegn, måske med en anden farve.. som matcher den Fn tast!

Prøv at hold Fn nede mens du trykker på den F taster.. hvis du har en der hedder noget med CRT/LCD så prøv den!
Avatar billede peet-49 Novice
09. december 2001 - 20:56 #9
Tryk F5 med mellemrum, indtil den starter med at boote. Hvis det er windows, der vrøvler, starter den i fejlsikret tilstand. Så kan du se, hvad du har lavet forkert, og evt. rette.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 21:07 #10
rkhdk> Jeg er ikke nogen ørn til bærbare, mindes blot at have set det for 5 år siden, men det var det jeg tænkte på.

Jeg har desværre ikke selv en ;o(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 21:11 #11
retaxes => *S* du skulle prøve Dell\'s Inspiron 8100.. de er GENIALE *S* (har selv en ;o) )
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 21:22 #12
Det har jeg ikke råd til ;o(

Tror ikke en gang at min søn ville forære mig en, men jeg kan jo ønske det i julegave ;o)
Avatar billede tokere Nybegynder
09. december 2001 - 21:26 #13
peet49: dit svar gav næsten pote, men ikke helt. f5-tasten giver mulighed for vælge fejlsikret tilstand, trinvis opstart, osv.. Jeg har så, uanset hvad jeg gør, valget mellem winMe og Win2000. Hvis jeg vælger Win2000 går maskinen død som før.
Hvis jeg vælger WinME får jeg lov til at forsøge at boote, men det går galt uanset om jeg vælger Fejlsikker, eller trin-for-trin, da jeg jo har været så \"smart\" at slette WinME fra harddisken.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 21:27 #14
ahh du har stadig din MBR..
Boot på en bootdisk når du står i a: skriv fdisk/mbr

Men jeg kan ikke huske hvordan man smider den tilbage.. Geninstallere W2K hvis du kan *S*
Avatar billede peet-49 Novice
09. december 2001 - 21:29 #15
exit-enter-win-enter
Avatar billede peet-49 Novice
09. december 2001 - 21:36 #16
Du skal vælge trinvis, tryk enter på alt, undtagen autoexe.bat og system config (tryk esc. på de to. God fornøjelse.
Avatar billede tokere Nybegynder
09. december 2001 - 21:42 #17
okay:
F5 giver forskellige bootmuligheder i win2000. Alle medfører samme tilstand som før.
Exit( jeg går ud fra at du mener escape-tasten), giver valgmulighed mellem at boote i win200o eller winME. Win2000 giver som sagt samme resultat. WinME giver forskellige boot-muligheder og en advarsel om at \"Windows har fundet en registrerings- eller konfigurationsfejl! brug scanreg til at rette fejlen\" - men alle bootmuligheder (normal, med logfil, fejlsikret tilstand, trinvis bekræftelse) ender med :
Følgende fil mangler eller er ødelagt: C:\\WINDOWS\\IFSHLP:INF

Følgende fil mangler eller er ødelagt: C:\\WINDOWS\\SYSTEM\\VMM32.VXD
C:\\

rkhdk: Jeg kan ikke umiddelbart boote fra floppy-drevet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 21:43 #18
oki.. boot på din W2K CD => Vælg Repair!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2001 - 21:59 #19
når du vælger repair, så smider den ALLE System filer tilbage.. jeg bruger det meget *S*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. december 2001 - 10:10 #20
har du fået det til at virke??
Avatar billede tokere Nybegynder
11. december 2001 - 13:24 #21
Jeg har prøvet at boote fra win2000 cd\'en, men det virker ikke. Computeren vil simpelthen ikke boote fra andet end harddisken og man kan ikke ændre rækkefølgen. Jeg prøvede derfor i går at tage den ud og boote fra en floppy, hvilket rent faktisk booter floppyen. Det er jo godt, så er resten af computeren da ikke død.

Men hvad nu med den harddisk?: jeg kan ikke formatere den, da jeg stadig ikke kan komme ind i bios og ændre bootsekvensen, så den booter fra a- eller d-drevet før c-drevet. Dvs. hvis jeg sætter hd\'en i igen, kan jeg stadig ikke boote.
Jeg har (fra en vens computer) prøvet at downloade og installere en ROM-opdatering fra compaq, uden held.

Nogen løsningsforslag?
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 15:03 #22
Har du fået tjekket dine ram, hvis ram ikke kan læse ell. skrive, kan du ikke boote
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. december 2001 - 15:05 #23
ring til Compaq ;o)
Avatar billede tokere Nybegynder
14. december 2001 - 00:13 #24
Endelig en løsning der virkede:
En ven fandt en obskur side der gav et tip:
hold funktionstasten nede, start maskinen og tryk så F11 på det rigtige tidspunkt. Det giver mulighed for at nulstille CMOS indstillingerne. Derefter får man så lov til at Compaq kan genkende nyt hardware, mm.. og kan boote videre..
Det viser sig at Compaq gemmer adskilllige fiffige \"skjulte\" filer på harddisken, der skal være tilstede for at CMOS\'en fungererer, samt helst laver en særlig Compaq partition på hd\'en.

Nu er harddisken formateret og WinXP kører strålende på maskinen :-)

Som en lille krølle på historien ringede jeg til Compaq for et par dage siden ved 17-tiden. De har åbent til kl. 20 ifølge deres website, men personen der tog telefonen svarede at de andre(dvs. supporterne) \"var gået hjem\", men ville dog gerne slå op i en manual, for at hjælpe med problemet. Han anbefalede at prøve med F10 taste, hvilket stadig ikke virkede.. gad vide om det var rengøringsmand eller måske en af deres marketingfolk der tilfældigvis tog røret ;-)

God jul og

Tak for de gode råd undervejs :-)

Toke
Avatar billede tokere Nybegynder
14. december 2001 - 00:15 #25
PS: Jeg giver gerne point til rkhdk og peet49, men det er kun peet49 der har svaret fremfor at kommentere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 00:22 #26
jeg kommer kun med svar når jeg mener at min løsning er rigtig ;o)

rkhdk tror jeg er skredet i seng, det er et stykke tid siden jeg havde ham på ICQ, og peet49 skal nok tidligt op og passe biksen i det sønderjyske ;o)

Godnat og tillyke med hjemvendte skærm!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 00:22 #27
tillyke=tillykke even
Avatar billede peet-49 Novice
14. december 2001 - 00:24 #28
Du kan da dele, som du synes, for mig OK