Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 17:34 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Lysdioder!

Hvis jeg skal skifte lysdioden i mit diskette drev. (1.44) hvad skal er det så lige for en fætter jeg skal have fat i! Den skal være blå. Har kigget lidt hos http://www.brinck.dk men kan ikke lige finde dem jeg skal bruge synes!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 17:36 #1
Vil du skifte lysdioden bare for at få den blå?
Hvad er så den næste dit CD-rom drev?

Ingen kritik her fra, man går da op i udseende!
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 17:38 #2
yep! Nu når resten af puteren er moddet!
Og ja har lidt planer med at skifte lysdioden både i brænderen og dvd-drevet... Men ved ikke helt om det er klogt!
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
05. december 2001 - 17:39 #3
ja nu jeg har også moddet min og sat blå dioder i og gule osv :)

http://home1.stofanet.dk/snoopy/klient.jpg
Avatar billede ftpaccess Nybegynder
05. december 2001 - 17:42 #4
Kan du ikke bare: Sætte 2* 2/1,2 - 5,00001 = X....
Så tror jeg du vil få det til at virke....
Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 17:43 #5
Hmmm... hvis du bor i i nærheden af Lyngby eller Kbh. kan du jo tage et smut ind i Brinck Elekronik og spørge dem!

Jeg kan ike præcist sige hvad det er du skal bruge, men spørg dem derinde! Jeg har handlet hos dem både i Kbh. og i Lyngby flere gange, og man må sige at de har rimelig tjek på computer-udstyr, mm. =)
Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 17:44 #6
....lysdioden skal have en speciel udformning, ved ikke lige pt. hvad den størrelse har!
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 17:48 #7
yep.. det er lige det!
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 17:49 #8
zyberwizard>>Ser ok ud! :o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 18:24 #9
har målene! 5mm x 7mm x 3mm

Avatar billede zyberwizard Nybegynder
05. december 2001 - 18:46 #10
må jeg se et billede af dit
Avatar billede Beach Mester
05. december 2001 - 19:49 #11
Prøv evt. at søge her:
http://www.rs-radio-parts.dk
De har omkring 200 forskellige lysdioder på lager:-)

//Beach
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 20:16 #12
jow! når de er klar!! De skal lige fremkaldes først!
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. december 2001 - 20:25 #13
hmm... der er vist ikke noget! :o(
Avatar billede disky Nybegynder
06. december 2001 - 08:49 #14
danscape: brinck har ikke det fjerneste styr på computere osv.
Avatar billede bigtroubledk Nybegynder
06. december 2001 - 15:18 #15
Blå LED kan købes hos RCE Elektonikcenter i Aalborg 98160710

Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2001 - 15:23 #16
Brinck har da masser af blå lysdioder.
Se selv http://www.brinck.dk/opto.htm
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. december 2001 - 15:26 #17
microtec>>Yep, men hvis ikke lige dem jeg skal bruge!
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2001 - 15:28 #18
Jeg har lige loddet nye blå dioder i mit sorte tastatur.. kewl!

Men du skal bare have fat i nogen der passer i størrelse, styrken skal du ikke gå så meget op i.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2001 - 15:34 #19
zyphon >> Hvad så med at forklare hvad du skal bruge :o)

De har blå LEDér i både 3mm, 5mm og SMD.
Andre typer får du MEGET svært ved at finde.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2001 - 15:34 #20
... den LED, der sidder i min CD-ROM brænder er en 3mm
Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2001 - 15:45 #21
Ups, det var dit diskdrev. Det har en irkantet flad LED.
Dem kan du ikke få i blå.
Har lige checket hos mine normale leverandøre, RS Components og Farnell. Når de ikke har dem plejer det at være udtryk for at det ikke findes (begge er MEGET store europæiske elektronikleverandøre).
Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2001 - 15:48 #22
Ide!!!

Du skærer et lille stykke plexi-glas til og sliber det mat med finkornet sandpapir.
Monter det med en rund blå LED bagved. Det vil se ud som en firkantet blå LED. Princippet bruges meget i f.eks. auto-radior og kalde en \"light-guide\"
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 20:32 #23
>microtec - ja og i diskettedrev, faktisk :O)
Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2001 - 20:45 #24
mikrosoft-mus >> I så fald bliber det jo kun lettere. Så montere man bare en rund blå LED bag det stump plexiglas der ALLEREDE sidder på diskettedrevet *ss*

Utrolig så nærige producenter af hardware er. Når der er tale om en grøn LED kan årsagen til dette krumspring kun være at en rund LED er betydelig billigere end en firkantet.

Avatar billede Slettet bruger
06. december 2001 - 20:56 #25
Hvad med at bruge røde dioder til læsning/skrivning og blå til at vise status?

Altså 1 blå og 1 rød diode i kabinettet og en rød i diskettedrev og cd-drev..bare en tanke om det pæneste resultat :)
Avatar billede msmows Nybegynder
07. december 2001 - 13:56 #26
>microtec (bettetek) - mikrosoft-mus, ja sådan kan det da også udlægges, he he ;O)
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. december 2001 - 14:10 #27
tjaa.. kunne da godt være man skulle prøve med det at skære noget plexiglas. har faktisk noget liggende!
Avatar billede microtec Nybegynder
07. december 2001 - 14:14 #28
zyphon >> Husk at slibe det mat på de sider, hvor lyset sendes ind (ved LEDen) og kommer ud (fronten). Ellers virker det ikke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. december 2001 - 15:02 #29
hmm ok!
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. december 2001 - 18:07 #30
microtec! OK ser ud til at det godt kan lade sig gøre. Nu skal jeg bare lige have fat i en ordentlig lodkolbe først. Men det klare jeg bare oppe på skolen!

Thanx! Ikke lige det jeg var ude efter, men det virker da....! :o)