Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
05. december 2001 - 15:29 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows2000 på Compaq Presario 1260

Når jeg forsøger at installere Windows2000 på en Compaq Presario 1260 laptop, så forløber det fint til og med kopiering af filer. Efter første reboot (hvor installationen skifter til et pænere GUI), fryser maskinen helt med et meget ramponeret skærmbillede.

Maskinen er en 333MHz AMD K6-2, 64Mb RAM, 4Gb HDD (2x2Gb partitioner).

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 15:30 #1
prøv at opdatere bios.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
05. december 2001 - 15:33 #2
Find de nyeste drivere her

http://web14.compaq.com/falco/sp_list.asp

Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 15:40 #3
Der er ingen win2k drivere til den maskine og Compaq laver nok heller ikke en, da maskinen er bygget til det styresystem den er leveret med.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 15:41 #4
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 15:43 #5
james: skrid nu af h til med din komplette mangel på forståelse for point systemmet.

Se feltet hvor MAN SELV KAN SKRIVE NOGET !!!

Gæt hvad det er til.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 16:20 #6
Disky>> Vi har alle ret til vores egen moning om havd det felt skal bruges til, du har en mening, jeg har en anden. Sådan er det bare!

Kdamkjaer>>NeoMagic MagicGraph 128ZV+ skulle være kompatibelt med win2000 (http://www.s-a-d.dk/down/Win2k%20Hardware%20testet.pdf) men der kan være et problem med driveren til skærmen! Er billedet bedre når du sætter en standart skærm til maskinen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 16:20 #7
moning := mening
havd := hvad

Gik måske lidt stærkt!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 16:26 #8
NeoMagic skriver:

http://www.neomagic.com/product/enduser.asp

Please contact your notebook PC manufacturer\'s technical support group to resolve driver issues and support questions. Your notebook manufacturer is the best source to address all issues related to their notebook products, including driver updates.

As you may be aware, NeoMagic is no longer in the notebook PC graphics business. The company has arranged for a qualified third party business-to-business software development firm to provide ongoing driver development, certification and support for Neomagic legacy products. OEM notebook manufacturers who need driver updates have all the information necessary to obtain such updates from this third party.

NeoMagic recognizes that some advanced notebook PC users are willing to risk driver incompatibilities to access driver updates particular to certain operation system environments that may not be supported by PC makers. Others just need to replace or update existing drivers. Such users can try searching the following web sites for information. However, NeoMagic is neither affiliated with nor does the company warrant anything posted by those sites.

http://www.windrivers.com/

Desværre skal man være betalende medlem for at hente drivere der!!!

Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
05. december 2001 - 16:35 #9
james_t_dk>> Vi har ikke prøvet med en ekstern monitor (det er ikke min maskine, og jeg har ikke haft den med hjemme endnu.)

Problemet er, at jeg godt ved, at Scumpaq ikke understøtter windos 2000 på den nævnte maskine, men om det er pga. grafikkortet, aner jeg ikke.

Det jeg håbede på, var at høre fra folk, der evt. selv havde løst problemet.

Jeg vil nu prøve lidt forskelligt - evt. opgradere BIOS mv. Alternativt kan det måske lade sig gøre at installere win98 fra recovery cden, og derefter opgradere til windows2000(?)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 16:45 #10
Der er ingen drivere til win2000 over hovedet, det er nok mest fordi de store producenter mener at de ikke vil have folk til at køre systemer som maskinen ikke er bygget til.

Mit bedste bud er windrivers, også selv om at det koster penge!

Du kan måske prøve at have driveren til win95 på en disk og så installere den, tvivler på at det går godt, men det er da et forsøg værd. Win95 driveren finder du her: http://web14.compaq.com/falco/sp_syn.asp?detail=yes&recid=SP6507
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 16:45 #11
En opgradering er nok en god ide! Det er da et forsøg.
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
05. december 2001 - 16:50 #12
james>> Problemet med drivere er, at jeg ikke har en chance for at installere dem, før windows2000 installationen fryser.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 16:54 #13
Surt! Men det er jo fordi windows har en driver den tror kan fungere!
Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 16:55 #14
Du kan ikke skifte styrersystemet på en Compaq maskine... eller det vil sige, det kan du godt man så >SKAL< du købe din Win2k af Compaq!

Var engang ved at købe en bærbar Compaq, men de sælgeren hørte at jeg ville smide en Win2K ind på den, forslog han mig ikke at købe en af deres maskiner, da jeg så skulle betale kassen for endnu en Win2K hos dem....

Såååå =)
Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 16:57 #15
james_t_dk>>> Der er ikke fordi at maskinen ikke er bygget til Win2K, men simpelthen fordi at Compaq også vil score lidt cash på, at man så skal købe sit nye styrersystem hos dem!

Maskinen er for at sige det rent ud LÅST!!!

...eller \"operatørlåst\" ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 17:06 #16
Underligt at de har en driver side, der for nogen modeller har drivere til flere systemer. IBM gør det som jeg beskriver det, eller det gjorde de for nogle år siden da jeg arbejdede for dem, præsist hvordan det forholder sig med compaq kan jeg ikke udtale mig om.
Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 17:07 #17
Ved ikke... det var bare hvad han sagde til mig =)

..og så endte jeg med en DELL Inspiron 4000 =) Knaldlækker maskine og den kører Windows 2000 Server fejlfrit ;)
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
05. december 2001 - 22:32 #18
Det mest underlige er, at nu startede jeg maskinen op igen for at pille cden ud - og så fortsatte installationen!

Windows2000 kan altså sagtens installeres - det fungerer ihvertfald upåklageligt nu - hvad det nævnte problem har været aner jeg ikke. Det virker meget skummelt...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2001 - 22:36 #19
Inden installationen er endeligt afsluttet kan windows se meget mærkelig ud, specielt på bærbare!!!