Avatar billede wizardrj Nybegynder
03. december 2001 - 11:45 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hjælpetekst i en formular

Hejsa !

Jeg har en Tabel med kontaktpersoner, hvor der er et felt med \"profiltype\" som kan være en af 7 givne typer
til hver type er tilknyttet en beskrivelses tekst

Hvordan får jeg vist denne tekst i en formular, når en bruger skal vælge en af de 7 typer fra en dropdown liste ???
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 11:50 #1
Place a textbox on the form and make its contol source to

=dllokup(\"profilText\", \"TheTable\", \"profiltype = \" & Me.TheCombo )

Change names as needed. Also in the combo boxes on update event youmay need to add the following

Me.refresh

Avatar billede hugopedersen Nybegynder
03. december 2001 - 11:53 #2
Hvorfor ikke bare lave comboboxen med 2 kolonner, skjule den ene ved at sætte bredde til 0 og så sætte controlsource til =cboCombo.column(1) ?

( jeg er ikke 100% sikker på syntaxen men det er i den stil )
Avatar billede wizardrj Nybegynder
03. december 2001 - 12:08 #3
hrmmm.. det var et par gode ideer...
tjekke lige om de resulterer i det ønskede resultat..

ellers vender jeg tilbage !
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 12:11 #4
Little error in my answer!
dllokup = Dlookup

wizardrj> hugo\'s answre is the easiest to use, so try that first! I think the syntax is right.

Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 13:06 #5
?
Avatar billede wizardrj Nybegynder
03. december 2001 - 13:11 #6
Hejsa igen !

Har nu prøvet uden det ønskede resultat, desværre

Jeg skal prøve at beskrive mine ønsker mere præcist..

Når man har dropdown listen fremme, så ser brugeren 7 betegnelser man kan vælge imellem, men da brugere jo godt kan komme i tvivl om hvilken af de 7 de skal vælge, så er der udarbejdet en lille \"hjælpe-tekst\" til hver betegnelse.

Denne hjælpe tekst skulle gerne vises når man markerer en af de 7 betegnelser på listen, dvs. den skulle helst være i en slags popup vindue eller en \"taleboble\" som skifter når man kører ned af listen med de 7 betegnelser.

Jeg vil helst ikke have et ekstra felt på formularen, hvor hjælpeteksten vises hvis det kan undgås

Gjorde jeg mig mere forståelig.... eller har jeg smidt jer helt af sporet ????

Al hjælp modtages med kyshånd ;-)
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 13:15 #7
yu can show the text field in thecombo, if the field is in another table then make aquery wherboth tables are joined and then make a combo using the wizard. Then you should  see both th enumberand the text in your combo
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
03. december 2001 - 13:29 #8
Det bliver ikke nemt da der ikke er nogen events der trigges før du vælger et element på en liste i en combobox eller en listbox !
Det jeg nok ville gøre var stadig at have det 2 kolonner, men så i stedet for at vise det valgte i en tekstboks, så ville jeg ændre på comboboksens TooltipText til at være den tekst du har i din kolonne 1
Er det til at forstå hvad jeg mener
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 13:31 #9
show BOTH columns in the combo!!!!!!!
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 13:32 #10
or just show the text and hide the number, there are SO MANY ways to do this!
Avatar billede wizardrj Nybegynder
03. december 2001 - 13:35 #11
Ok, tror jeg har det på plads nu !

Tak for hjælpen....
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 13:36 #12
:o)