Avatar billede accentmill-ls Nybegynder
01. december 2001 - 22:51 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Ny harddisk: IDE100??

Jeg ønsker at skifte min efterhånden forældede 8GB harddisk ud med en større model. Eventuelt falder valget på IBM\'s Deskstar 75GXP. Jeg har undersøgt forholdene og det hedder at interfacen er IDE100. Et andet sted står der at interfacen er UltraDMA/100. Hvad betyder dette og mere vigtigt: Hvordan finder jeg ud af om den passer til min PC? Kan jeg \"slå det op\" i kontrolpanelet? På forhånd tak til svareren...
Avatar billede finntoft Nybegynder
01. december 2001 - 22:57 #1
IDE100 og UltraDMA100 Er det samme...
Men hvis du kun har IDE 66 kan du godt kører med med IBM\'s Deskstar 75GXP, du skal bare huske at nogle af de ældre computer understytter ikke harddiske over f.eks. 30 gb men måske kan du finde en bios opdaterig. for at finde ud af om du kan kører med IDE100 kan du kikke i din manual til dit bundkort
Avatar billede kludedukken Nybegynder
01. december 2001 - 22:57 #2
Det er forskellige ord for samme ting. - Det er en ATA100 disk.
den vil godt kunne bruges i din computer, da en ATA100 disk på ex. et ATA33 el 66 Bundkort bare vil køre med bundkortets hastughed.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
01. december 2001 - 23:04 #3
Her kan du finde hjælp hvis BIOS ikke finder alle GB på disken. : http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm

Men jeg tror ikke det er et problem.
Avatar billede the_email Nybegynder
01. december 2001 - 23:09 #4
<<< finntoft... IDE og UDMA er ikke det samme, IDE siger noget om hvilken controller harddisken kan kører på og UDMA siger at harddisken kan læse direkte fra sig selv (altså HD) og til CPUen, understøtter den ikke UDMA eller bare DMA vil den læse data gennem Rammen og det vil så gå en smule langsommere.

Men til spørgsmålet så kan du godt sætte en HD, lige hvad der passer dig, men er din controller IDE skal HDen være IDE og det samme med SCSI, så er der kun den tilbage med om BIOS kan følge med rent størrelsesmæsigt.

TheEmail.
Avatar billede totterfc Nybegynder
01. december 2001 - 23:12 #5
Lov mig ikke at købe en IBM 75GXP, udover den er gammel nu, er mange også fulde af fejl.
Køb en Maxtor (nyeste med ata133) eller Seagates barracude med fluid system...
Avatar billede the_email Nybegynder
01. december 2001 - 23:22 #6
Jeg har en Western Digital Caviar 40GB ATA100, den kører fint.
Avatar billede totterfc Nybegynder
01. december 2001 - 23:28 #7
Min første harddisk var en Western digital, må den leve godt i den digitale himmel.
Harddiske idag har næsten samme specs, eneste to jeg ser skelle sig ud er Maxtor med deres nye ATA 133 (nok kun noget sjovt ved hvis du kører RAID, iøvrigt skulle jeg selv have modtaget en Maxtor i går, men BJ Trading tager sig åbenbart god tid).
Andet HD er Seagates barracuda pga. dens Fluid technologi der gør den tæt på lydløs og jo - den er nice.
Avatar billede zetrograde Nybegynder
05. december 2001 - 12:20 #8
Husk at skifte dit harddisk kabel ud til et ATA 100 kabel, for at få fuldt udbytte af den nye disk. Nogen gange følger et sådant kabel med, men andre gange gør det ikke.

Dit bundkort skal også understøtte ATA/100 for at få fuld udnyttelse af den nye disk. Dette kan du undersøge i din manual til bundkortet, eller på bundkort producentens hjemmeside.
Hvis dit bundkort ikke understøtter ATA/100 så vil disken automatisk, nedsætte sin hastighed så den kun overfører med fx ATA/66.

ATA/100 betyder forresten at du med fuld udnyttelse kan overføre 100 Mb i sekundet (I teorien). Med ATA/66/33 kan du henholdvis overføre 66 & 33 Mb i sekundet. (I teorien)