Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 12:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Webadgang til postkasse igennem Notes

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Jeg står og skal lave en loginside til notesweb som tager loginnavn og password og sammenligner det med names.nsf, hvis loginnavn og password er korrekt videresender notesweb brugere til hans/hendes postkasse.

Det med postkassen har jeg fået til at virke, det er mere det med at tage variablerne fra login/password felterne og validere dem imod names.nsf, og derefter videresender brugeren til hans/hendes postkasse, jeg har brug for lidt hjælp til ?

Er der nogen er har styr på det ?
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 12:51 #1
Så vidt jeg ved kan du ikke lave en gennerel login som redirecter til en brugers postkasse på baggrund af login oplysningerne.

Normalt skriver du adressen til din postkasse direkte ex. mail/minpost.nsf og derefter bliver du prombted for password som du definerer i adressebogen under internetpassword og brugernavnet som defineres samme sted under Shortname.

Håber du kan bruge det til noget :o)

Roed.
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 13:00 #2
Tak, roed
Men det er det vi har gjort nu, problemet er bare at folk skal kunne logge ind med brugernavn og derefter komme videre til deres postkasse, det vil blive lidt klodset at skulle lave links til f.eks. 10-20 forskellige postkasser.
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 13:04 #3
Er det ikke barew et spørgsmål om at indsætte et link i \"Foretrukne\" på en medarbejders maskine? Eller er det en hel portal i har gang i hvor alle med arbejdere bruger samme login side?
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 13:06 #4
Det er en slags portal / intranet, så det skal \'desværre\' være med login !
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 13:14 #5
Så vil jeg foreslå at man laver en login med det samme man aktiverer linken til portalen. Derved opnår du at Domino-serveren ved hvem brugeren er (det kunne man måske også bruge til noget andet), så skal du \"bare\" have lavet en funktion som tester på hvem som er logget ind, ved at kigge i adressebogen og derefter, når man klikker på et mail-ikon, checker samme sted, hvor mailfilen er placeret.

På den måde er det første skridt overstået, validering af brugeren. Så skal du have løst det med at chekce efter mailfilen på basis af adressebogen.
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 13:17 #6
Det er nøjagtigt det jeg skal bruge, men jeg ved bare ikke hvordan det laves, er det noget du har styr på ?
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 13:22 #7
Jeg kan hjælpe dig med at lave en start-login ved at ændre i serverdokumentet. Så kan du også drage fordel af Time out funktionen, hvilket jo også vil øge sikkerheden betydeligt.

Så hvis du vil have hjælp til det, kan du bare sige til! ;o)
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 13:24 #8
Ja, jeg vil gerne have hjælp, og du må da også godt få flere point for hjælpen hvis du vil !
Hvordan laver du den, som en side i en database, eller som et html dokument ?
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 13:46 #9
OK, i admin-modulet vælg den server som skal køre web-appl. og rediger serverdokument.

Under fanebladet \"Internet-protokoller\" (min version er på DK) vælger du fanebladet \"Domino Web Engine\".

I Sessionsbekræftelse vælger du \"Enkelt server\" og i Timeout for ledig session sætter du det minutantal der skal gå før brugerem bliver bedt om password igen (altså inaktiv session).

Gem og luk og genstart serveren.

Mht. adgang til din database (portal) så kan du gøre det på flere måder. Evt. kan du sætte Default til \"Ingen adgang\" derved vil alle blive prompted for password når de åbner basen.
Eller du kan lave en side som i adgangskontrollen ikke er tilgængelig med mindre du er logget ind.

I begge tilfælde skulle du blive mødt af et gult skærmbillede som beder om username og password, og når det så er givet vil du blive lukket videre ind i systemet.

Prøv om ikke det virker, ellers sig til ;o)
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 13:49 #10
Hmm, det var nu ikke lige sådan jeg havde tænkt mig det, det skal være sådan at brugeren logger ind på en side, hvor de kan komme videre til deres postkasse.
Siden skal være med til tekstfelter som beder om login / password.
Jeg har set det virke her: http://notes.anet.dk/

De bruger det til at man kan logge ind via web og se sin postkasse !
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 14:00 #11
Tjaaa, der står jeg over :-)
Jeg har altid brugt den indbyggede som beskrevet ovenfor. Den synes jeg er mest sikker, men du har ret i at den ikke er så køn, og de \"normale\" tekstbokse ser noget pænere ud.

Sorry ;o)
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 14:07 #12
Jeg tror forresten at jeg kender en hos Anet. Jeg prøver lige at finde ud af det, og om hvordan de har gjort det!
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 14:08 #13
Mange tak for det !
Avatar billede jjj Nybegynder
23. november 2001 - 14:18 #14
søg på mailjump på iris download, der kan du downloade en database der kan gøre dette, hvis du ikke kan finde den kan det være jeg kan grave den frem af gemmerne
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 14:19 #15
Jeg er ikke helt med hvor skal jeg lede, www.??.??
Avatar billede roed Nybegynder
23. november 2001 - 14:23 #16
Avatar billede hbhansen Nybegynder
23. november 2001 - 15:02 #17
Du skal bruge MailJump og så huske at sætte det op efter hvad din mailserver hedder f.eks notesserver1
Herefter tager den bare det første dokument i oversigten og viser via web, du bliver derfor spurgt efter login og password, hvorefter den redirecter dig til din postkasse !
Avatar billede hbrieg Nybegynder
23. november 2001 - 15:03 #18
Tak for hjælpen gutter nu spiller det virkeligt !