Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 11:22 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Let måde at komme på nettet uden kendskab til html?

I den organisation, jeg arbejder i, er der et ønske om at tilbyde hjemmesideskabeloner til forskellige afdelinger rundt omkring. Vi vil så linke fra vores hjemmeside til deres hjemmesider.

Spørgsmålet er bare, hvordan hvad vi griber det an. Afdelingerne ønsker nemlig at hoste \"skabelonen\" på deres egen server. Vi har overvejet at købe en skabelon til formålet hos et webbureau, men skifter vi webbureau, vil der formentlig være et problem med at alle afdelinger skal til at lave en ny hjemmeside.

Er der nogle, der har nogle ideer?

Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2001 - 11:25 #1
få ansat jeres egen udvikler
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 11:32 #2
ja, det var en mulighed, men afdelingerne hos os består af \"græsrødder\", der gerne selv vil levere indhold og opdatere.
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 11:43 #3
hvorfor skifte webbureau, kan ikke det bureau i har lave skablonen..??

Kan i ikke bruge den skablon i har i dag...?

/cdc
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 12:19 #4
Vi overvejer at få bureauet til at lave en skabelon til os, men problemet er, at de ikke vil have at skabelonen hostes andre steder end hos dem. Det mener også, at den ikke vil fungere andre steder end hos dem. Hvis vi skal give afdelingerne rettigheder til skabelonen centralt.
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2001 - 12:21 #5
så find et bedre bureauet
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 12:23 #6
den skabelon i bruger i dag, har i betalt for den, og har i rettighederne til den ?

Hvis i har det så skal i da bare arbejde vider med den.

Kan evnt. hjælpe med at tilrette denne, hvis dette behøves.

/cdc
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 12:23 #7
Men bureauet taler om at licensen kun gælder for os, ikke græsrødderne, når de selv vil hoste skabelonen med indhold. Er det en usædvanlig holdning at have som webbureau?
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 12:26 #8
er det et færdig koncept i har købt ?

Hvist man køber et færdiglavet koncept, så \"lejer\" man sig ind, og så kan man komme ud i problemer som dette.

/cdc
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 12:29 #9
En mulighed er at i opretter skabelonen centralt, hvor de forskellige afdelinger har adgang til, på den måde bruger de den samme skabelion, og de ar administrator rettigheder til den respektive \"mappe\". På den måde undgår i licens problemer, og afdelingerne får sin egen hjemmeside, den bliver bare hostet sentralt

/cdc
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 12:29 #10
Til /cdc,

Ja, vi er ved at købe et færdigt koncept, men med skabeloner, der er skræddersyede til os. Men jeg er i tvivl om, om vi skal leje os ind. Vil undersøge det nærmere.
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 12:35 #11
Til /cdc,

Det, du foreslår med central hosting, er også det bureauet foreslår. Problemet er bare, at vi måske en dag, i en overskuelig fremtid, vælger et andet bureau. Så skal vi til at bede alle græsrødderne lave deres hjemmeside om.
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 12:38 #12
Alt dette med færdige koncepter har sine fordele, men også sine ulæmper, da det mange gange ikke er specielt flexibelt. Mange gange er det en dyr fornøjelse da der skal laves rettelser, kan dette kun gøres af buerauet, og de koster hurtigt 1000-2000 kr i timen.

I burde nok undersøge hvad det koster at få alle retigheder til skabelonen, så jeres underafdelinger kan komme med.

Hvist dette bliver for dyrt, skal i nok vurdere noget andet.

Med \"leje\" mener jeg i får skabelonen, men har ingen rettigheder.......

Det er det samme som at leje en bil, du kan bestemme farven, biltype osv. Men du ejer den ikke.
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 12:38 #13
Hoster i hjemmesiden på egen server, eller på webbureauets egen server...???

/cdc
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 12:42 #14
Kan du ikke uddybe det med rettigheder? Hvilke rettigheder kunne vi bede bureauet om idette tilfælde?
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 13:00 #15
Med rettigheder, er det således at mange gange køber man et produkt som det med lejebilen.

I får en skabelon som er skræddersyet til jer, Al, grafik og lignende ligger på bureauets webserver. I får nogle login/uderid rettigheder til hvor i kan gå ind og skrive rette i dokumenter osv. Men hvis der skal laves om på den grafiske brugerflade osv, kan i ikke dette. Dette er en ogave for webbureauet, og tager de mange gange kassen for.

Det er derfor jeg siger at i skal sørge for at få adgang til alle filer, således at i måske på et tidspunt ansetter en IT mand der kan lave dette, uden at bureauet behøver at blande sig. Og som tingene er nu med jeres bureau, så virker det på mig som om i er låst fast. Da du skriver at hvis i skifter bureau, skal siderne laves om.

Kan i ikke få rettighederne 100%, er min personlige mening at i skal vurdere at skifte.

Alt hvad jeg laver for mine kunder, har de 100% rettighed og råderum over. At nogle så vurderer at jeg skal sørge for at hoste siden, og være fungerende webmaster, er så noget andet. Men de kan til en hver tid skifte fra mig til en anden, uden at jeg kan blande mig i det.

/cdc

Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 13:15 #16
Som svar på /cdc´s spørgsmål; så hostes hjemmesiden hos webbureauet. Men tusind tak for hjælpen nu, det vil jeg gå videre med.
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 13:17 #17
Ok sarah, og tak for points, skal du bruge mere hjælp så tag bare kontakt.

/cdc
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
21. november 2001 - 13:23 #18
Har du en hjemmeside og en email-adresse, du vil offentliggøre her?
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 13:33 #19
Du kan få min email her, og så kan du maile til mig hvis du ønsker et link til websiden.

cdc@get2net.dk

/cdc
Avatar billede cdc Novice
21. november 2001 - 14:10 #20