Avatar billede tommyf Nybegynder
08. november 2001 - 14:40 Der er 34 kommentarer og
4 løsninger

Jakob Nielsen - Guru/Tumpe?

Nu vil jeg gerne høre hvad I andre synes om Jakob Nielsen (www.useit.com) ?

Personlig fatter jeg ikke hvordan han er blevet udnævnt til internet-guru. Jeg har endnu ikke læst noget på hans hjemmside som jeg ikke selv kunne regne ud. Sommetider sidder man tilbage og tænker \"nå?\" efter at have læst en af hans artikler, nogle virker direkte meningsløse.

Og så denne artikel om ham:
http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=2846

\"Websider: 9 ud af 10 virksomheder dumper\"

Hans egen hjemmside (www.useit.com) er da noget af det mest uoverskuelige? Hvis jeg skulle bedømme han side på design/brugervenlighed/søgemaskinevenlighed/etc. ville den få én af 25 stjerner.

Hvad synes I om ham, er han bare genial eller hvad? Hvad synes I om hans side, lever den op til hans egne normer.

Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 14:45 #1
*LOL* :=)

Altså.. Så snart man ser hans side, så tænker man bare: lavet på 7 sek i Notepad?

Synes i al fald ikke han side var det fedeste..
Avatar billede jezz Nybegynder
08. november 2001 - 14:47 #2
hm.. så er jeg også internet guru, det tror jeg jeg vil skrive på mit CV
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 14:50 #3
Synes det er sejt at en idiot kan smide 90% af internettet til, hans side er grim og uoverskuelig
tror den gode doktor burde finde sig et andet speciale
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2001 - 14:54 #4
hold da op, skal der ikke mere til for at kunne kalde sig guru og doktor, så har jeg da vist udeladt det alt for længe, selv mit uhjælpelige kodning er da pænere og mere overskueligt, efter min egen mening altså :-)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. november 2001 - 14:55 #5
Der er vel egentlig lidt en indstilling til ham som afspejler, at enten synes man han er god, eller også gør man ikke. Personligt finder jeg utrolig mange af hans råd omkring brugervenlighed meget aktuelle. På den anden side er han nok lidt får hård mod kodehajerne og grafikerne ind i mellem.
Avatar billede goz Nybegynder
08. november 2001 - 14:58 #6
Min tiltro til JN som internet guru kan også ligge på et meget lille sted.
Jeg tror også at jeg skal opdatere mit CV og visitkort *GGG*
Avatar billede restaurant_kolding Nybegynder
08. november 2001 - 14:59 #7
Ja, han har da mange gode råd, som vi alle kan regne ud, men Internet Guru.
Det ligner noget en prof. lavede i 1995!!!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2001 - 15:02 #8
restaurant_kolding> ja noget der hørte det forrige århundrede til :-)
Avatar billede restaurant_kolding Nybegynder
08. november 2001 - 15:04 #9
Det syntes jeg også Dr. *griner*
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:04 #10
Han har da fået mange store aviser til at skrive pænt om ham:
http://www.useit.com/jakob/
Og han har da ret i af mange sider er ikke så bruger venlige.

Men ser jeg sådan en side, tænker jeg amatør firma, og gider ikke læse mere på deres homepage..

Internet Guru, medie luder kald det hvad du vil
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:06 #11
vi burde sende en mail om han ikke oprettede en profil på eksperten.dk, og tjente en masse point på \"site vurdering\"

så god som han selv mener han er, kommer han hurtigt på første pladsen (:
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:10 #12
Citat fra siden: \"since most users have access speeds on the order of 28.8 kbps\"

Jeg ville da nok mene at som guru, burde man nok undersøge, hvordan markedet ligger idag
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2001 - 15:11 #13
28.8 kan ikke huske hvornår det var jeg havde det, damn man er ved at være gammel *GG*
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
08. november 2001 - 15:13 #14
manden er idiot...

men mange lytter!

thomas.krath.dk har ham som forbillede!

Se hans side og læs under forbilleder
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:14 #15
Det er snart 10 år siden 28.8 kom (:
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
08. november 2001 - 15:16 #16
en der er lige så lam i roen..

Steven Snedker.... han er også for dum...

Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:17 #17
thomas.krath.dk er også med  Danmarks Socialdemokratiske Ungdom og hans side er !!!! tjah (:
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
08. november 2001 - 15:22 #18
haha... Jacob Nielsen\'s tøjmode stammer fra dengang 28.8 var det nyeste!... Gad vide om manden pludselig er gået i stå dengang, og ikke er kommet videre :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. november 2001 - 15:27 #19
pcmagasinet >> Han har næsten hugget den smule design UseIt havde (kunne ikke finde forbilleder?).

Jeg mener personlig at denne side er 100 gange bedre, bare det at den er opdelt i kategorier er en stor hjælp: www.brugden.dk

\"Manden er idiot... men mange lytter!!\"
- Kort og godt (måske idiot skulle skiftes ud med noget mindre hårdt) :o)

Personlig synes jeg ikke at han når ret mange at Eksperten\'s eksperter til sokkeholderne.

tony_breindal >> Prøv at kigge lidt på www.brugden.dk - tror du vil finde den interessant.
www.joyzone.dk handler om søgemaskine-optimering og er også pæn og overskuelig (læg mærke til at menuen er til højre sammen med scrollbaren, faktisk ulogisk hvorfor alle andre placere menuen så lang væk fra scrollbaren som muligt).
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2001 - 15:27 #20
Jacob Nielsen har det sikkert som et 28.8, går hele tiden i stå *LOL*
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:31 #21
Jeg tror også manden er gået i sort en gang i 1994. med 8.8 modem, html ver 1.0 tror heller ikke håret er vokset siden 1994
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. november 2001 - 15:33 #22
Er det i orden hvis vi nøjes med at diskutere hans side/ideer og ikke så meget tøjstil samt hårvækst?
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:37 #23
ok.. fair nok.

har har ret i det  med at holde et stilrent design og overskulige sider,,

Men, jeg har meget svært ved at se hvordan han skal være en af verdens førende internet guru\'er når man ser hans egen og hans firmas hjemmeside.

De visdoms ord han kaster til højre og venstre, kan man finde i en html folder i Netto.

Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2001 - 15:38 #24
mon ikke det er den gode gamle med bagerens børn.....
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. november 2001 - 15:43 #25
ztyxx >> Gidder du at uddybe den? \"Bagerens børn\"?
Avatar billede -sofus- Nybegynder
08. november 2001 - 15:46 #26
3 gode råd fra hans side:
Avoid recently released software, especially if you use plug-ins such as Flash or PDF
Avoid JavaScript in your Web pages
A good rule is to stay two years behind on upgrades

for $ 295 kan man købe 200 andre råd !
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2001 - 15:53 #27
tommyf> det er et gammelt ordspil, bagerens børn der er sultne, dvs. at Jacob Nielsen kan kritisere andres sider, men har ikke lige checket sin egen, forstår du hvad jeg mener?
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. november 2001 - 16:27 #28
Jepper:
Du bør ikke accelerere geologiske fragmenter, når du selv residerer i et transparent domicil ;o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. november 2001 - 18:01 #29
Han er meget stolt over at alt det han ved omkring brugervenlighed, men alligevel tog det mig +30 sekunder at finde rundt. Jeg har besøgt siden 7-9 gange før, men er aldrig kommet til andet end forsiden fordi jeg ikke kunne finde ud af hvad jeg skulle gøre.... Og så skifter han design flere gange, f. eks når man vælger \"rapport\" og får tilbudt at købe de .pdf dokumenter.

Dette er selvfølgelig min egen mening, og der vil nok være nogen der synes noget andet - men en mand der virker til at vide så lidt burde ikke have lov til at kritiserer andres arbejde, men vi har jo ytringsfrihed... hvilket betyder at jeg også har ret til at kritiserer andres/hans side ;o)
Avatar billede eflow Nybegynder
08. november 2001 - 19:21 #30
lol, det var dog den grumeste hp han har, ad for fanden, har set subnet sider der vare mere overskuelig, (kan godt være nogle subnet sider er gode men alle dem der er lavet med det der online fis stinker, sorry hvis jeg har tråt på nogen ved at skrive det)
Avatar billede agony Nybegynder
08. november 2001 - 19:26 #31
det gode ved ham er at man kan bruge ham som reference i ens opgaver, lyder altid godt når man heviser til noget han har sagt eller skrevet. Men ja det er ikke meget nyt i det han siger og hans eget site udstråler ikke at der er en guro bag.
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
09. november 2001 - 15:46 #32
Han har sin egen mening om sin side! Han mener selv den er ok!

Bevis:
http://www.useit.com/jakob/photos/jakob_likes_it.jpg
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. november 2001 - 13:00 #33
Altid noget at der er flerer der end mig der ikke synes at han er viderer kvalificeret ;o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. november 2001 - 13:01 #34
Da der jo ikke er noget rigtigt svar på denne debat vil alle der dem der har deltaget og smidt et svar inden i morgen få point.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. november 2001 - 13:10 #35
En god ting ved Jacob Nielsen er at han har noget at ha det i.

Det er nemt nok at sige \"Flash er sejt\" eller \"Flash er lort\". Det kan selv jeg hitte ud af :-).

Men han har haft 100 mennesker inde og sidde foran den flash-side og så spurgt dem \"Kan du finde det sted i dette site hvor man ...?\".

Så når han så bagefter fortæller at det var der ikke mange der kunne, så er det værd at lytte efter.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. november 2001 - 13:39 #36
Bagefter er det så op til os om vi vil løse problemet ved at
a:  Skrotte Flash.
b:  Lave Flash ORDENTLIGT.
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. november 2001 - 13:48 #37
c: Nøjes med at bruge flash til spil, hvor det virkelig kommer til sin ret. Og ikke lave ting i flash som man kan ligeså godt i almindelig HTML.
Avatar billede fynbo Nybegynder
29. marts 2009 - 23:26 #38
Hvad mener folk 8 år senere?