Avatar billede raven_ Nybegynder
05. november 2001 - 19:49 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Pinnacle DC10 Plus! Encoding og crapping problem

Jeg har et par problemer med mit videoredigeringssystem.

1. Jeg har et Sony kamera med LCD disp, men den har kun 2 phone udgange. Ét til video og ét til lyd. Hvordan skal jeg connecte det til grapperkortet? Jeg kan ikke få lyden med!

2. Når jeg nu har grappet noget film og skal encode det, så bliver det i en ikke særlig god kvalitet. Hvorfor? Er det pga at det ikke er svhs stik jeg bruger.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette emne, da jeg ikke gider opgradere til et kamera med firewire og andet skidt!

mvh
Raven_
Avatar billede raven_ Nybegynder
05. november 2001 - 19:51 #1
Hmmm, jeg tror jeg mente grapping problem i overskriften. lol
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. november 2001 - 10:41 #2
Forklar lidt mere om den ringe kvalitet, så kan vi sandsynligvis nemmere komme med nogle bud på en løsning til dit problem.
Avatar billede outsider Nybegynder
06. november 2001 - 16:47 #3
Det kan være at dit grapper kort ikke selv kan grappe lyden. Så skal du sætte dit kamerat´s lyd ingang i lydkortet. Er den dårlige kvalitet også når du ikke komprimere signalet?. Ellers kan det skylde dårlige codecs. Hvis dit kort kun har s-vhs ingang, og du kun har phono på dit kamera.
Skal du købe en s-vhs til phono omformer.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 09:40 #4
Det at du bruger svhs stik frem for phono burde ikke være udslagsgivende i et sådant problem. Det er da korrekt at man sagtens kan få en omformer - men det er ikke den rigtige måde at gøre tingene på! Det der sker er nemlig at man i et s-vhs stik har opdelt croma og luma informationer - hvor man i phono har dem samlet. Så rent fysisk er det en sådan omformer gør at samle to kabler i ét!

Men igen, prøv at forklare dig lidt nærmere.
Er det striber i billedet, dårlige farver, flimmer, flicker, skiftende lysitensitet eller som at se tv med et dårligt signal?
Avatar billede raven_ Nybegynder
07. november 2001 - 16:16 #5
Når jeg Grapper, grapper den i avi 768*529 (kan ikke huske opløsningen, men det er noget i den retning), derefter redigere man sin film.

Derefter skal film encodes til et af følgende formater: mpeg, mpeg2, avi og stream. Det er ligegyldigt hvilket format man vælger eller kvalitet.

Det er ikke fordi, at det er dårlig kvalitet, det er først når man gør det til full-screen, at kvaliteten bliver ringe. Det er det jeg ikke forstår, for den opløsning/kvalitet jeg vælger er langt højere end de fleste Divx film jeg har set.

Kvaliteten er ligesom på en normal film, hvor man blæser det op i opløsningen.

Det er jo lidt skidt at det er grimt i fuld opløsning når det skal vises på en storskærm. Det skal bla. bruges til wild demoen på the party.

Mvh
Raven_

Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 17:05 #6
Først og fremmest er der det at sige til opløsningen at du skal vælge 720x576 hvsi du vil arbejde efter tv/video standarden, andre vil måske sige 768x576 - men dette er ikke tilfældet her.

Når du bruger fulscreen vil dit billede altid forringes - det sker fordi du forstørrer dine pixels. Altså skal 720 pixels eksempelvis fylde 1080 pixels.

Men korrekt er det at du skal kunne blæse det op i fuld størrelse. Prøv at grappe som Pal 720x576 brug 24 frames pr. sek. og eksporter så til ren avi, (du kan jo prøve med et par sekunder) - det er dog vigtigt at du eksportere til samme størelse eller noget der overholde forholdende i mellem bredde*højde. Du kan eksempelvis
benytte quater-size altså 360x288