Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
03. november 2001 - 10:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Køb af Mac

Vi er et softwareudviklingsselskab, som udvikler webløsninger, og som har et par kunder, der benytter sig af Macintosh. Derfor har vi behov for at kunne teste vores webløsninger i browsere på Macintosh. Vi er interesserede i at købe en Macintosh, men som de ægte PC-nørder, vi er, så aner vi intet om hvordan specifikationerne på en sådan Mac bør se ud. Vi har behov for at kunne teste vores løsninger på de seneste udgaver af Internet Explorer og Netscape til Mac, og har dermed også behov for en Mac, der har kræfterne til at kunne køre disse programmer. Spørgsmålet er så: Hvilke specifikationer skal vi gå efter?
Avatar billede lingoman Nybegynder
03. november 2001 - 10:54 #1
En iMac er nok den mest udbredte Mac, men alle Mac\'er produceret indenfor de sidste par år har \'kræfter\' nok til at trække de nyere programmer. Der er flere operativ system versioner i brug. Jeres test maskiner bør nok omfatte Mac OS 8, Mac OS 9 og MacOS X
Avatar billede bamzen Nybegynder
03. november 2001 - 10:55 #2
I burde nok købe en lidt nyere model, da der for tiden er gang i et generationsskifte med hensyn til MacOS  som det var og det nye MacOS X

De nye imac modeller er sådan set meget fede, og ikke den voldsomme investering.... sørg dog for at have min. 128 mb ram i.

Optimalt gå efter en g4 med 256 mb ram eller derover, men det er lidt overkill bare til testformål.....

Stort set alle mac\'er, der er blevet solgt de sidste 1,5-2 år kan klare at køre de browsere

Men måske var det bedre at aliere jer med en webudvikler der arbejder på mac, som kan lære jer hvad i gør galt, og hvad i skal være opmærksomme på?
Avatar billede bamzen Nybegynder
03. november 2001 - 10:56 #3
Da i kun skal bruge den til test af webdesign, skal i bare gå efter en maskine der kan køre MacOS X (den har nemlig mulighed for boot i MacOS 9)

Så skulle i gerne være sikret
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
03. november 2001 - 11:11 #4
Ok, tak for det!
Mht. at alliere os med en webudvikler, der har erfaring med Mac, så har vi faktisk allerede rimelig godt styr på, hvad der skal til for at udvikle til en Mac. Problemet er bare, at vi ikke kan se det færdige resultat før det kommer ud til kunden, og det er ikke så heldigt :-)
Avatar billede bamzen Nybegynder
03. november 2001 - 11:13 #5
Nej, det er korrekt......... jeg er bare vant til at jeg først skal lære de såkaldte designbureauer hvad de kan ikke kan mht til mac...... så derfor foreslog jeg jer dette........

Takker for point
Avatar billede lingoman Nybegynder
03. november 2001 - 11:20 #6
Og hvorfor blev mit svar afvist ? Der står ellers det samme i bamzens svar (udover ram specificationer som ikke er relevante da alle mac\'er altid er forsynet med tilstrækkelig RAM)et minut senere
Avatar billede egonspock Seniormester
03. november 2001 - 12:55 #7
Bamzen skrev: Stort set alle mac\'er, der er blevet solgt de sidste 1,5-2 år kan klare at køre de browsere

Det er vist en underdrivelse af format. Min gamle Performa 6320 der blev produceret i 1996 kører fint MACOS 9.1 med alle de browsere der skal til - langsomt godtnok, men sikkert. Og så har jeg lige installeret MAC OS X på en 1.generations-G3 (233MHz/64 MB RAM), og den kører forbløffende godt på trods af at den i hvert fald er 3 år gammel. Og den har ingen problemer med eksempelvis Explorer.

For at man ikke kan køre de browsere der ønskes, skal maskinen enten være en gammel 68000-type (præ-PowerPC, dvs. fra 1995 mener jeg, eller før) eller skal Mac\'en være død ;-)