Avatar billede cvorm Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan en keyboard-controller blive fucked?

Hej allesammen
Jeg har et kæmpe problem med mit tastatur/mobo. Når jeg tænder com\'en og trykker del for at komme ind i bios, så virker det hele fint. Men så snart man ikke kan trykke sig ind i bios længere, så virker det ikke ...?
Mit tastatur er et Microsoft Internet Keybard pro, to-delt usb/ps-2 med usb-hub og en række shortcuts, og mobo er Abit KT7V m/RAID. Jeg har prøvet alle tilslutningsmuligheder med mit eget keyboard, og jeg har prøvet et andet ps-2 keyboard.
Resten af pyden: 1GHz t-fugl, 256 ram, 2xIBM 60GXP 60gb\'s i striping, Aopen kabinet med 300W PSU, Radeon m/64DDR VIVO og SBlive 5.1
PLZ HLP !
Avatar billede cvorm Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:36 #1
hm, som det står der er det ikke helt tydeligt hvad der er galt, det er tastaturet der ikke virker, efter at man er kommet forbi bios-stadiet... ok?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:39 #2
Sådan som jeg forstår det er det når du kommer helt inderst i bios, så virker dit keyboard ikke mere og dermed kan du ikke komme ud igen, du koldstarter med andre ord!

Har du mulighed for at sætte keyboardet til ps/2 stikket ved hjælp af en omsætter fra usb til ps/2?
Avatar billede handmade Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:40 #3
Jeg kan ikke give dig en forklaring på hvorfor direkte, men jeg har i et enkelt tilfælde oplevet det samme med et Soltekboard. Det viste sig at være en skjult konflikt(Windows viser langt fra alle eventuelle konflikter)mellem et netkort og keyboardcontrolleren. Ved et tilfælde skiftede jeg netkort og keyboardet virkede igen. Netkortet tilbage og keyboardet døde på samme måde som hos dig. Altså flå alle kort ud af maskinen (skærmkort undtaget) og se hvad der sker. Hvis ikke det hjælper, så lån et andet skærmkort og prøv med det. Hos dig ligger problemet åbenbart allerede i BIOS-fasen, hvor BIOS kontrollerer og tilslutter maskinens enheder. Og jo, en keyboardcontroller kan godt blive ødelagt, hvis et keyboard tilsluttes mens maskinen er tændt..
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:47 #4
handmade> Keyboardkontrolleren skulle jo være beskyttet når man går ind via usb eller hvad!?
Avatar billede handmade Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:50 #5
>>retaxes, hmm ja i teorien, men intet er i realiteten 100% beskyttet medmindre det er jordet, men jo, i teorien skulle man jo kunne proppe alt i USB porte..
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:52 #6
Ja, det var det jeg mente, men al ting kan jo stå af, lidt tordenvejr i nærheden kan ødelægge utroligt meget.
Det er vel nok de færreste private der har jordet grejet!
Avatar billede cvorm Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:54 #7
retaxes > jeg kan sagtens rode rundt i bios, det er først når man lader den boote videre, at man ikke kan installere windoze, fordi man ikke kan skrive noget eller træffe andre valg :(
Keyboardet kan sluttes både til usb og ps-2, og jeg har prøvet det hele.

handmade > det med kort-konflikter lyder rimeligt. På trods af at computeren har fungeret perfekt det sidste halve år, så vil jeg prøve at \'flå dem (blidt) ud\' :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:57 #8
Ok, så har jeg bare misforstået noget, du kan altså ikke starte maskinen efter at du har været inde i bios!
Avatar billede cvorm Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:57 #9
jeg er åben overfor andre forslag :) ...men jeg er snart nødt til at gå ...
Avatar billede coinz Nybegynder
01. november 2001 - 08:25 #10
cvorm-> har du lavet nogle system ændringer for nyligt?? F.eks. skiftet styresystm eller sådan noget??

-coinz-
Avatar billede cvorm Nybegynder
01. november 2001 - 13:53 #11
coinz > nix, jeg har kørt ME siden jeg samlede den. Men jeg har fået nye harddiske, og mens jeg ventede på dem, prøvede jeg grafikkortet og 256-ramblokken i en andens computer, men der var ingen drivere grafikkortet i den anden com, så det røg tilbage med det samme. Rammene sad der i 2 uger, og så røg de også tilbage. Og nu virker tastaturet ikke efter bios-entering-muligheden ved opstart :( ...så jeg kan ikke installere noget.

handmade > jeg har nu prøvet at tage alt unødvendigt ud af com\'en, og det virker stadig ikke :(  help me, plz!
Avatar billede cvorm Nybegynder
01. november 2001 - 13:54 #12
ok, jeg har ikke prøvet med kun en harddisk uden om raid-controlleren,  så det vil jeg lige gøre...
Avatar billede cvorm Nybegynder
04. august 2002 - 12:17 #13
ingen vil svare, så det gør jeg selv :)