Avatar billede madx Nybegynder
28. maj 1999 - 13:31 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Dual System Boot, NT oveni W95

Jeg vil installere NT på en PC, der allerede kører W95, C-versionen.

HD er partioneret i C & D som FAT 32, E som FAT. Her skal NT ligge.

Under installationsproceduren fortæller NT at den ikke kan finde nogen File Allocation Tabel. Dvs. at den ikke kan finde FAT-partitionen. Det undrer mig, fordi det går udemærket med en gl. DOS6

Kan jeg få et hint??

Mvh
Henrik, Aalborg
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. maj 1999 - 13:35 #1
prøv om du ikke kan slette drev E og så bede NT Setup om at lave en NTFS partition i stedet....

eller prøv at lave den til FAT32, det virker i hvert fald med NT5
Avatar billede hojben Novice
28. maj 1999 - 13:35 #2
Det kan du da.... NT kan ikke under installation læse Fat32, og da den skal skrive på C: går det ikke.... Sorry, men for at du kan installere NT på din maskine, skal C: være FAT

/Fætter
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. maj 1999 - 13:39 #3
jeg har ellers installeret NT (det var godt nok version 5) men der virkede det fint med FAT32
Avatar billede evj Nybegynder
28. maj 1999 - 13:52 #4
det er sommen ikke så svært :-)
det eneste du skal gøre, er at gå ind i nt setupen og delete dit e drev her efter laver du et FAT 16 drev fra setupen i NT så kan du se drevet i nt og win95, vis du laver ntfs kan du ikke se drevet i win95.
ellers skal du lave din partion i en dos 6.XX for NT, for det er nemlig ikke sikkert at NT vil gå med til en
(win 95 FAT 16 )
Avatar billede hojben Novice
28. maj 1999 - 13:57 #5
Evj >> Problemet ligger i at NT 4 skal skrive til MBR på C: og da den er fat32, så kan den ikke læse den...

Cyberesben >> NT 4 kan ikke.. Glæder mig til NT 5...

/Fætter
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
28. maj 1999 - 14:42 #6
Cyberesben >> NT5 er officielt blevet omdøbt til Win2000 istedet, og findes ikke i nogen færdig version endnu
Avatar billede jinxed Nybegynder
28. maj 1999 - 15:02 #7
NT4.0 kan godt læse fat32 hvis man kører den "patch" der ligger på: http://www.ntinfo.dk/download/tools/fat32/fat32.zip

madx > Jeg har selv installeret nt på d:(fat) mens win98 lå på c:(fat32). Men jeg brugte Partition Magic til at skjule c:
Avatar billede hojben Novice
28. maj 1999 - 15:05 #8
Jinxed >> Ja, NT 4 kan sagtens læse fat32, Men ikke under installation... med mindre man åbenbart har gjort som du har gjort med at skjule c:..

/Fætter
Avatar billede jinxed Nybegynder
28. maj 1999 - 15:19 #9
Fætter > Den kunne ikke læse fat32 under installationen (desværre), den ignorede bar fat32 partitionen

Jinxed ; )
Avatar billede hojben Novice
28. maj 1999 - 15:23 #10
Jinxed >> Hvordan har du så klaret boot'en?? den booter vel op på C: nu og der skal jo ligge nogle systemfiler
bl. a. Kunne godt lige tænke mig at høre hvad du gjorde efterfølgende...

/Fætter
Avatar billede jinxed Nybegynder
28. maj 1999 - 17:33 #11
I PM gemmer man partitioner, så den booter op fra den næste. Men ellers kan man bare installerer BootManager, hvilket også kræver at man skjuler den anden primære partion(da et OS skal ligge i en primær partition)
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
28. maj 1999 - 19:52 #12
PM kan anbefales maget, hvis man vil instalere flere forsklige OS
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. maj 1999 - 20:46 #13
127>> det ved jeg godt men min beta fra august hedder stadig NT5
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
29. maj 1999 - 00:03 #14
Er det beta 3?
Avatar billede madx Nybegynder
31. maj 1999 - 09:32 #15
Vedr. slette drev E, NT Setup laver  NTFS partition:
Har svært ved at se hvorfor det skulle virke: Kan NT ikke se den FAT, der ligger og som DOS 6 trods alt viser som et C-drev (dvs. DOS 6 elegant overser FAT32-drevene) - hvorfor skulle NT så pludselige kunne "se" et drev, der slet ikke er formateret.

Vedr. FAT32/NT5. Det var det drevet var i starten.

Beklager afvisning.

Til gengæld venter jeg at kunne gøre brug at de kommentarer øvrige har givet. Bl.a. den med at bruge Partition Magic til at skjule FAT32-drevene!
Når NT er på plads vil jeg smide fat32-patchen i nakken af den.

Madx
Avatar billede smolf Nybegynder
31. maj 1999 - 20:26 #16
Start forfra
Skal styrer systemerne ligge på c:\ start med NT og så installer 95/98 oven i, i et andet dir - de skulle selv oprette dual boot.
Hvis de skal på hvert sit drev - Istaller 95/98 på d:\ med fat32, derefter dos 6.22 på c:\ fat16 og så NT oven på dos.

ALDRIG LAV C:\ TIL NTFS NÅR DER ER 2 STYRER SYSTEMER.

Smølfen
Avatar billede madx Nybegynder
03. juni 1999 - 09:46 #17
Har nu installeret Boot Manager (PartionMagic 3)

Den virker efter hensigten!

Selvom jeg booter på E og den er formateret til FAT eller NTFS får jeg samme syge svar fra NT - den kan ikke finde File Allocation Tabel.

Er det noget andet der kan være galt.
Den finder og installerer driver til CD-ROM/IDE
Det virker som om den simpelt hen ikke ser at der er en HD?
Avatar billede munchi Nybegynder
09. august 1999 - 13:32 #18
prøv Fdisk /mbr
Avatar billede madx Nybegynder
21. august 2000 - 20:21 #19
Det er godt nok længe siden... men faktisk fik jeg det aldrig op at køre, men jeg lærte da lidt om dette og hint...;-)