Avatar billede assamite Nybegynder
04. oktober 2001 - 17:32 Der er 16 kommentarer

login probs... del 2

HELP:

Server: winNT
Client: win9x

Hvis jeg i user manager sætter home dir sådan:

connect X: to //server/hjem/%username%

Så laver den en mappe i \"hjem\" med brugerens navn. Så langt så godt.

Men hvis jeg skriver:

net use x: \\\\server\\hjem\\%username% /yes

så fatter den minus...

WTF er der galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2001 - 17:43 #1
Formoder det er en fejl med //´er i din \"Connect\" linje.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2001 - 17:45 #2
Og så kan jeg se at det hedder:

net use x: \\\\server\\hjem%username% /PERSISTENT:YES

du skal lige have parameternavnet med.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2001 - 17:46 #3
du kan selv se videre med en

net use /?
Avatar billede assamite Nybegynder
04. oktober 2001 - 17:53 #4
Ja det var en slå fejl, det i connect\'en

Der står ikke noget i \"net use /?\" om f.eks %username% ??!

og hvad skulle /PERSISTENT:YES gøre? /yes virker fint i andre net use kommandoer.

HEEEELP...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2001 - 18:36 #5
%username% er en forkortelse/genvej for navnet på den bruger der er logget på i øjeblikket. Men KUN for username.
Det er et sæt globale forkortelser i windows, og dem står der ikke noget for i de enkelte kommandoer.

Men hvis man laver en net use /? får man at vide at der skal stå /persistent:Yes - om blot /yes virker i andre net use kommandoer skal lades usagt - men der STÅR altså at du skal have persistent på.
Jeg kan i øvrigt se, at jeg mangler en \\ før %username%, så har du kopieret og prøvet direkte, virker den nok ikke under nogen omstændigheder.

Men når det så er sagt, skal jeg indrømme at jeg er blevet blank, efter at have undersøgt lidt mere.

Går du ud i CMD og laver en net use x:  \\\\Server\\hjem /yes
går den igennem med det samme - ingen kommentarer. Sætter man \\test på efter hjem, (og sørger for at gældende subvol eksisterer) nægter den at tage imod. Du kan altså skrive %username% i klar tekst, og du vil stadig få en fejl.

Følgende gik jeg så ind via NT Explorer og prøvede at mappe \\\\server\\hjem\\test.... - og det kan slet ikke lade sig gøre, fordi der ikke er share direkte på \\test subvolet.

Kører man så en net use /?, får man klart og tydeligt at vide, at det burde man nok kunne.

Derfor blir jeg dig svar skyldig, og 100% enig med dig i, at jeg heller ikke fatter hvad der er galt.

Som afslutning skal det siges, at da vi satte vores netværk op for en 3-4 år siden, kæmpede vores netværksadministrator med det samme problem. Han opgav til sidst, og vi har i dag en net use x: \\\\server\\hjem /yes efterfulgt af en subst y: x:\\%username% - hvilket giver resultatet at dit y: drev går lige til stien \\\\server\\hjem\\%username%

Jeg håber at andre kan svare, eller at du kan bruge sidstnævnte til noget.
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:32 #6
Det er fordi Windows 9x ikke fatter at får tildelt en undermappe i et share, som et drevbogstav!

Windows 9x skal kan kun få tildelt et drevbogstava på selve sharet!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2001 - 21:49 #7
Personligt hedder min klient: WinNT4,0

Og den kan altså heller ikke - så det er ikke bare en \"Win98 kan ikke\".
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. oktober 2001 - 22:35 #8
ok, mente bare at det kun var Windows 9x ... :)
Avatar billede assamite Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:44 #9
heh heh, jeg har ikke kopieret direkte :)

ang den her: \"net use x: \\\\server\\hjem /yes efterfulgt af en subst y: x:\\%username%\" så prøver jeg lige den efter weekenden.

men det gør vel at alle brugermapperne kan ses på X: ?! og kan man prøve at skjule det igen?

evt. ved en net use x: /delete (tror jeg den hedder uden at kigge efter) efter man har delt mappen til y:?

/me
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:04 #10
Nej, du kan IKKE bruge net use x: /delete !

Subst gør bare at når folk går ind på y:, så ser de indholdet af x:\\%username%.
Sletter du X:, kan folk ikke se dette indhold.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. oktober 2001 - 10:12 #11
Det er korrekt - du vil både \"slette\" X og Y\" ved at slette X. (Nu begynder dette at ligne ligningerne fra folkeskolen :-)
Avatar billede assamite Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:42 #12
hmmm... jeg kan ikke bruge en: subst y: x:\\%username% på et netværksdrev, siger win98... nogle forslag?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2001 - 09:53 #13
Ikke umiddelbart. Jeg har lige efterprøvet igen på min egen maskine (desværre NT4 her på arbejdet), og der virker det.
Får du nogen fejl, eller opretter den bare ikke y drevet?
Avatar billede assamite Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:30 #14
den kommer med fejlen: kan ikke bruge subst på et netværksdrev (ca.)

lorte win98 !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. oktober 2001 - 08:06 #15
Så er jeg ved at være tør for idéer... :-(
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:53 #16
Du skal oprette et share for hver bruger, på serveren. Dette share bliver så tilsluttet som et netværksdrev.