Avatar billede cvorm Nybegynder
04. oktober 2001 - 13:58 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Gennemgang af SCSI, tak :)

Jeg står for at skulle købe en eller anden SCSI-controller, som jeg kan sætte en Plextor 12x10x32 int. brænder og et 10x40 (305s) slot-in DVD-drev på. Men jeg har aldrig læst noget særligt om SCSI-interfacet, så jeg har ikke styr på hvad der er 50- og 68-pins og hvad forskellen på SCSI2 og Ultra2 er... Jeg synes det er ret forvirrende... er der en der kan forklare sammenhængen mellem disse begreber for mig, så jeg ikke køber den forkerte SCSI-controller og forkerte kabler dertil? ... Thx :)
Avatar billede makse Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:00 #1
Hvis du ikke har noget imod at læse lidt på engelsk, så kig på
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/if/scsi/std/index.html
Avatar billede cvorm Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:06 #2
2 minutter, hehe, det var hurtigt :)  kigger på det i morgen, jeg skal nå en bus ...
Avatar billede makse Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:12 #3
Avatar billede bbs Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:01 #4
Small Computer System Interface;
standard 8 bit interface for tilslutning af hardware-udvidelser til en computer, der især benyttes til harddiske, tapedrev, CD-ROM og scannere - i alt 16 enheder.
Findes i flere forskellige udgaver bl.a.: SCSI I, SCSI II, SCSI III, Fast Wide SCSI II, og LVD Ultra 2.

Forventes erstattet af IEEE 1394 eller USB.
Avatar billede cvorm Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:50 #5
->bbs - jeg vil vide ALT om det... hvilke interfaces har hvilke egenskaber og udseende (antal pins) ?
De drev jeg skal have er hhv. SCSI-1 og SCSI-2, kan de sidde på samme ledning ?
Avatar billede cvorm Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:52 #6
->makse - jeg har læst artiklerne, og det hjalp da lidt, men jeg ved stadig ikke helt hvad der passer sammen med hvad.
Kan det på en eller anden måde sammenlignes med IDE (ikke performancemæssigt, men funktionsmæssigt) ?
Avatar billede bbs Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:52 #7
Du kan kigge på www.it-leksikon.dk de har en del.
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:04 #8
SCSI I/II har normalt 50 Pin internt, og henholdsvis 50 Pin Centronics og 50 pin High Density eksternt.

SCSI III har normalt 68 Pin internt, og 68 Pin High Density eksternt.
Avatar billede cvorm Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:08 #9
nah, det jeg leder efter er en, der kan forklare mig hvad der er kompatibelt med hvad.
Fx er det ikke så smart at slutte en ATA33-hd på en ATA100-controller, og heller ikke omvendt. Og diskettekabler passer ikke i harddiske... kan noget af dette overføres til SCSI, eller er alle de forskellige betegnelser kompatible med hinanden?
Avatar billede cvorm Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:33 #10
-> makse - vi nærmer os pointene :) :D ... du skriver \"har normalt\" 50 pins... er der tilfælde hvor der er flere/færre? pins? Hvad med ultra-wide-LVD-SCSI ?
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:08 #11
Ikke internt. Men eksternt, kan der være afvigelser.
ultra-wide-LVD-SCSI kan både være med 50 og 68 pins stik.

SCSI har ikke IDE problemet, med at den langsomste enhed, bestemmer hastigheden.
I teorien har hver harddisk, sin egen controller.
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:21 #12
Det med langsommeste enhed vidste jeg godt, jeg kender princippet bag SCSI, det er bare det med alle de benævnelser der forvirrer mig :|
Jeg skal ikke bruge noget eksternt..
Så vidt jeg har forstået indtil videre bruger SCSI-1 og 2 50 pins kabler. Hvad skal de så sluttes til, virker SCSI-1 kun med SCSI-1-controller, eller kan den sluttes sammen med SCSI-2-enheden på en SCSI-2-controller?
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:26 #13
Ja, du kan godt bruge SCSI-1 på en SCSI-2 controller. SCSI er bagud kompatibelt.

For at gøre forvirringen total, så findes der også SCSI-1&2 Wide, som bruger 68 Pin stik. :)
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:37 #14
lol!
SCSI-2 kan ikke bruges på en SCSI-1-controller, vel? (det ville være underligt; så ville den være fremtidskompatibel :))
Det er lidt crappy, jeg kan ikke finde EN ENESTE SIDE hvor der står noget om, hvor mange pins der er i Plex 12x10 og pioneer 10x40 dvd som er henholdsvis SCSI 1 og 2. Men det er vel 50 (?)

Betyder \'wide\' generelt, at det er 68-pins ?
Hvad er SCSI-3 så?
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:37 #15
Er jeg ikke bare besværlig ?  :D
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:43 #16
Jeg har kigget på denne:

Adaptec AHA-2930U Kit
Type: Ultra SCSI / SCSI-1 / SCSI-2 / SCSI-3
Max Transfer Rate: 20MB/s pr. sek.
Type: PCI
Devices:
Drives
Boot Support: Yes
External: 50-pin

Har jeg forsået det rigtigt når jeg siger, at alle de der forskelige betegnelser først er ét stik på 50 pins ?
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:47 #17
Hvis det er tilfældet, så burde denne her kunne klare de drev, jeg skal have:

Tekram DC315U
Type: Ultra / SCSI-2
Max Transfer Rate: 20MB/s
Type: PCI
Devices: 7 Drives
Boot support: No
External: Yes

(?) - røv, ingen bootsupport...
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:48 #18
Denne her så: (!)

Initio Initio 940
Type: Ultra / SCSI-2
Max Transfer Rate: 20MB/s
Type: PCI
Devices: 15 Drives
Boot support: Yes
External: ?

Den burde kunne bruges (?)
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 04:03 #19
Jeg håber at den sidste virker med Plextor 12x10 og Pioneer 10x40, den koster nemlig kun omkring 350 kroner :)  ...derimod koster den første omkring 1000 kroner, hvilket er lidt i overkanten :)
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 04:51 #20
Hvis nu den billige virker (Initio 940) koster Pioneer DVD 350 kroner mere end IDE-versionen, og Plextor brænderen koster omkring 700 kroner mere end 16x versionen... vil det være pengene værd ?  (jeg sidder her og keder mig :(
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. oktober 2001 - 08:28 #21
SÅÅ, nu er det vist ved at være på tide at vågne :)
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 10:44 #22
De har begge 50 pins interface. Og ja, jeg mener helt bestemt, at det er pengene værd. :)

Hvad angår controlleren, så ville jeg selv vælge Adaptec modellen.
Men hvis du ikke skal havde nogle SCSI-3 enheder, er Initio kortet godt nok.

SCSI-3 er også 68 Pins.

Kig også på http://www.ramelectronics.net/html/scsi_help.html

Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 10:45 #23
Fandt lige en til du måske kan bruge.
Link: http://www.transintl.com/technotes/scsi.htm
Avatar billede cvorm Nybegynder
05. november 2001 - 14:05 #24
Jeg har stadig ikke fundet den hellige gral; jeg tror man skal have prøvet det hele, for at vide det hele. Det er vist ret indviklet... men nu ved jeg da hvad jeg skal købe :)

Makse, du får point, fordi du var den der var ivrigst til at komme med svar :D

Avatar billede busch-jensen Nybegynder
26. november 2001 - 18:21 #25
Jeg har lige investeret i noget SCSI sjov til min server. Det største problem i den forbindelse var omkring boot fra SCSI. Her er lidt info, men det er bare til fri afbenyttelse:

I BIOS under boot options sættes en af boot prioriteterne til \"EXT\", hvor der nedenunder står angivet, hvad EXT betyder... Her kan man så vælge mellem en controller (ATA-66/100, Zip, SCSI etc.). Vælges SCSI her, tja, så bootes der fra SCSI disken.

Jeg har dog haft mange problemer med at installere Windows 2000 / XP på SCSI enheden, når den sidder som Boot-disk. Dette skyldes, at installationsprogrammet beder efter en driverdisk, og det er ikke nok, at filerne til controlleren ligger på disken! Nej, de skal sørme også ligge i det rigtige dir.... :( Men så kan det også lade sig gøre, at boote fra CD/SCSI enhed, og installere W2K på SCSI harddisken.

Med hensyn til kabler, så findes der flere stik typer. Engang købte jeg en DYR converter så jeg ikke bruge en nyere Ultra-160 disk på et ældre Adaptec 2940 UW kort, men i anden omgang valgte jeg en helt ny controller, fordi det giver en større overførselshastighed uden konverteren, som netop bygger bro mellem en langsom controller og en hurtigere harddisk.

Nogen, der ved om man bare kan tage en SCSI skuffe ud af et system, mens der er strøm på? Hotswap... og hvad kræver det?