Avatar billede supercitron Nybegynder
01. oktober 2001 - 18:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

scsi brænder virker ikke efter helt..

hejsa
jeg har en pc som indeholder en IBM UltraStar 36LZX 36,7GB 4MB / 4,9ms / 10000RPM / SCA160 / 5 Years..
Med en
AHA-19160 PCI / 160MB/s crontroller...
En amd 1,4gHZ tb..
men min brænder  CRW-2100S Internal 40X/16X/10X/8MB/ SCSI brænder kan kun klarer at brænde med 8* speed.
½ af gangene går det galt da der kommer buffer underrun..har easy cd creator 5.02...
drevet læser også kun med 8* speed.
(jeg tror ikke min pc har en langsom hd,cpu)
jeg har en converter på min hd da det er en 80pin indgang.
her kommer så et hint... hvilket som helst drev jeg kommer i min pc kan kun læse med 8* speed(IDE100)... har prøvet med 3 forskellige drev som alle læser over 50\' speed......
OS er win2k med alle drivers opgraderet til det nyeste.
HVAD KAN DER VÆRE GALT!! plz hjælp

supercitronen
Avatar billede _garfield_ Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:12 #1
Hej
kan du brænd med 16x fra din harddisk ?
har du dma slået til på dit ide100 drev ?
har du prøvet med et andet mærke at cdr medier ?
kan det være dit scsi kort der deler irq med noget andet på dit bundkort ?
Avatar billede supercitron Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:28 #2
nej den kan ikke brænde fra min hd..
har ingen ide om ide 100 er slået til.
jeg har prøvet med 2 forskellige cdr medier verbantin og et andet skod mærke, som jeg har brugt tidligere..
det ser ud til at kortet deler irq med
lyd net og skærmkort.. men jeg kan ikke skifte irq\'en på crontroller kortet..
hilsen supercitronen
Avatar billede supercitron Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:31 #3
d.v.s jeg prøver kun at kører med scsi (cdrom drev\'et er også scsi, har lige lånt det)
for at finde fejlen.
Avatar billede _garfield_ Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:41 #4
det kan være et mindre godt scsi kabel der skaber disse problemer.
mit scsi deler også irq med midt net kort.
prøv evt.at teste hvor hurtig din harddisk kan overføre data, dette tal beskrive den hastighed du har til rådighed
Avatar billede _garfield_ Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:48 #5
har du antivirus til at scanne alle filer der bliver læst, det sløver nemlig meget selv på et
system af denne tybe.
Avatar billede supercitron Nybegynder
01. oktober 2001 - 20:00 #6
jeg laver en opstart uden nogen programmer og ser min overførsel for at se om det er mit kabel..
ellers tror jeg bare det er en defekt crontroller.
:(
supercitronen
Avatar billede teknik Juniormester
01. oktober 2001 - 20:16 #7
Er også vigtigt at du har en terminering i begge ender af SCSI kabelet også i det yderste led(drev).
Controlleren er \"født\" med terminering i den ende, så den behøver du ikke checke
Formålet med termineringen er, at den afleder støjpulser fra det signal som lige har passeret, så der kan blive \"ro\" på linien til næste signal.

Dårlig eller fejlplaceret (midt på kabel) terminering vil give en masse problemer.
Ved dog ikke om symptomerne er det du beskriver.

De fleste SCSI enheder har som default terminering \"aktiv\" på den \"midterste\" enhed skal den være \"off\" eller \"auto\"

Mange \"skiver\" har heller ikke fulgt med den hurtige udvikling i hastighed.
Selv om Verbatim i mine øjne er blandt de bedste mærker, så bør du se dig om efter skiver som er \"certified\" 16x Speed.
Hvis dit drev (som de fleste nyere drev) understøtter \"Burn-proof\", så eliminerer du 90%+ af buffer underruns ved at aktivere det.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
01. oktober 2001 - 20:18 #8
..mangler et punktum efter \"aktiv\".
...på den \"midterste\" er egentlig en ny sætning.
Avatar billede langben Nybegynder
04. oktober 2001 - 01:48 #9
Gå i scsi-bios på dit 19160-kort og slå domain validation fra. Så virker det.
Avatar billede supercitron Nybegynder
06. oktober 2001 - 02:45 #10
tak langben det virker jo fint :)