Avatar billede olberd Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:01 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

æøå vises ikke rigtigt :(

Jeg bruger debian - woody, og LFS (www.linuxfromscratch.org). Jeg har problemet i begge dists.

Jeg vil lige slå fast, at jeg har læst Danish-HOWTO adskellige gange.

Når jeg skriver \'dumpkeys\' så viser den de rigtige bindinger til de rigtige keycodes altså 29 (så vidt jeg husker) til +aring.
\'showkey\' viser den rigtige keycode til knapperne.
og hvis jeg skriver \'showfont\' så er æøå til stede i fonten.

I debian kan problemet løses halvt ved at skrive \'console-chars cp865.blabla.psfu\' (jeg er i windoze lige nu og kan ikke huske hele filnavnet). Når jeg skriver halvt mener jeg at æøå derefter fint skrives i fx BitchX men jeg kan stadig ikke bruge dem i bash prompten.

En mærkværdig ting er at i både Debian og LFS virker æøå fint før jeg logger ind.. Men når jeg er logget ind kan de ikke bruges. Jeg kan heller ikke bruge æøå i login prompten lige efter et mislykket login. Men hvis jeg har været logget ind og logger ud, så virker æøå igen.!

Jeg synes, det er lidt weird..
Avatar billede peter_m Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:08 #1
Nu ved jeg ikke om sådan en debian har \"locale\" men prøv at undersøge.

Hvad erstatter den f.eks æøå med så kan du undersøge diverse tegnsæt tabeller for hvilken tegnsæt der skrives i.
Avatar billede olberd Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:16 #2
Nogle gange erstattes æøå med fxe og andre gange med grader,my,og et sidste tegn jeg ikke kender navnet på.
Jeg har installeret locale da_DK tror jeg nok den hedder.
fxe og de tre andre tegn har nogle sammenhænge æøå i de tegnsæt/keymaps/fonte jeg har kigget igennem.
Avatar billede olberd Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:16 #3
\"sammenhænge med\" skulle der have stået
Avatar billede razor Nybegynder
01. oktober 2001 - 17:33 #4
Avatar billede olberd Nybegynder
01. oktober 2001 - 20:26 #5
Det er så vidt jeg kan se ikke noget med locales..
Programmerne fatter fint æøå, jeg har fx lige skrevet bogstaverne, men de ser bare forkerte ud på min skærm.
Det der irriterer mig mest er at æøå virker før jeg logger ind.. :(
Avatar billede olberd Nybegynder
01. oktober 2001 - 20:50 #6
\"setfont lat9-16.psf.gz\" virker til lynx, vim og BitchX alt sikkert..
Undtagen dog lige bash.. Jeg kan stadig ikke skrive æøå i prompten. Der kommer intet output overhovedet. Ikke engang underlige (forkerte) tegn.
Avatar billede peter_m Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:01 #7
I din Linux undersøg om du køre 7 bit eller 8 bit i din terminal.

Brug stty -a for at vise alle og den værdi der hedder c7 = 7 bit og c8 = 8bit.

Prøv at evt. rette denne \"stty c7/c8\"