Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 12:49 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Netbank - igen, igen!

Med den nye version af OS X skulle der være en fuld java-implementering. Er Internet Explorer 5.1 - der skulle ligge på samme CD - i stand til at udnytte dette fuldtud? I så fald burde vi Mac-brugere (og -elskere) jo langt om længe kunne benytte de fleste netbanker. Er der nogen, der har erfaringer med dette?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. september 2001 - 12:52 #1
Det er som regel slet ikke java der gør at Mac ikke kan bruge netbank. Næh det er såmænd nogle fjog´s tiltrang til Active X kontroller...
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 13:06 #2
Jo, jo - det har (hidtil?) været den manglende \"LiveConnect\", som har været problemet på Mac\'er. Men den mangel består måske i OS X 10.1 - i så fald er vi vel lige vidt, Java 2 eller ej.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
27. september 2001 - 13:10 #3
Der er jo stadig Jydske netbank. Der er vist også et par andre som understøtter mac, men jeg kan ikke huske hvilke lige på stående fod.

/thomas
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 13:16 #4
Jeps, darkmoon. Men det interessante er jo, hvorvidt andre netbanker fremover kan benyttes. At Jyske Netbank er (næsten) eneste mulighed, er jo diskuteret til hudløshed - du aner sikkert min frustration over dette: jeg har nemlig ikke lyst til at skifte til Jyske Bank. ;-)
Avatar billede darkmoon Nybegynder
27. september 2001 - 13:24 #5
Jeg har Danske Bank og bruger den enten via VPC på mac\'en (træls og langsomt) eller på en pc på arbejdet (endnu mere træls) ..så jo, jeg ser da med længsel frem til at kunne bruge min netbank på mac... Et problem mere er at selv om IE 5.1 til OS X 10.1 understøtter de relevante java  tingeltangel så skal netbank også lige sluge at en mac browser kan de ting, som det er nu så afviser netbank en på baggrund af hvilken browerser/os den kan se man bruger, så det er faktisk umuligt at teste for andre end danske bank selv, og om de gør det det ved jeg sku ik\'. de er kendt for at være nogen anitmac hoveder...
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 13:56 #6
VPC ville selvfølgelig være en mulighed - hvis man kunne afse 2500 kroner til dette formål. Dette vil jeg - af princip - ikke, da Danske Bank burde kunne tilbyde mig samme service som windoze-brugere. Jeg har talt flere gange med supportere fra Danske Netbank - og de har bestemt ikke nogen aversioner overfor Mac OS og har tilmed været rimeligt ajourførte mht. browsere, MRJ etc. Så jeg er da fortrøstningsfuld - når jeg har rejst spørgsmålet, er det mere fordi jeg ønsker svar hurtigere end banken kan give mig det...
Avatar billede darkmoon Nybegynder
27. september 2001 - 14:03 #7
det er da rart du har fået fat i de rigtige folk så, jeg har haft et par skod oplevelser med deres it folk, det er så åbenbart ændret sig.

Lad os håbe at 10.1 holder hvad den lover og netbank får det til at virke...
Avatar billede styxx Nybegynder
27. september 2001 - 14:28 #8
For at kunne køre Danske netbank, skal der installeres en MS ActiveX komponent, der pt. ikke er porteret til IE på mac.
Dårligt valg Danske Bank......!#€#%&€%&
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 14:38 #9
styxx: hvad forstår du ved \"pt.\"? Mener du IE 5.0 eller gælder dette også den kommende IE 5.1 for OS X 10.1? Hvis det gælder 5.1, hvor har du så læst dette? I øvrigt har du da ret, Danske Bank er et dårligt valg - men Jyske er klart et endnu dårligere valg, efter min mening.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
27. september 2001 - 14:43 #10
well, det skal ihvertfald ikke være activex, for det findes ikke på mac. Danske bank virker f.eks. også netscape på pc, så der er nok nærmere den løsning som skal \"porteres\" til mac, enten i netscape eller i IE (5.1)

/thomas
Avatar billede styxx Nybegynder
27. september 2001 - 14:48 #11
Det gælder også 5.1, og det var ikke at Danske Bank er et dårligt valg, men at de har valgt en dårlig strategi, ActiveX kommer nok aldrig til mac.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
27. september 2001 - 15:35 #12
...erhm, det må vi da ikke håbe, des mindre M$ skod jo bedre... En mac hvor man fjerner alt M$ kører som en drøm ...

/thomas
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. september 2001 - 18:28 #13
le_mac>

du kan jo selv teste det på:
http://www.danskenetbank.dk

i \"demo-netbanken\"

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 19:18 #14
aeblenet: Jeps, når først jeg har installeret 10.1 og IE 5.1 - men sagen er, at jeg ikke har købt det endnu. Mit ydmyge håb var, at en eller anden nuværende ejer af nævnte styresystem og browser evt. ville vide det og kunne svare mig. Uden at jeg selv fór ud og købte det - måske til ingen verdens nytte. :-)
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. september 2001 - 20:37 #15
Jeg lader spørgsmålet stå åbent nogle dage endnu - OS X 10.1 kommer snart i handlen (på mandag?), så kan jeg håbe, at der vil komme positive tilbagemeldinger. Foreløbig tak for jeres svar og kommentarer!
Avatar billede styxx Nybegynder
27. september 2001 - 21:19 #16
Nej, Danske Netbank virker ikke med OS X 10.1 og IE5.1
Kravet fra DB er ActiveX. ActiveX komponenter er programmer, der kun kan afvikles under Windows og så er den ikke længere.
Jeg har testet det:(
Jeg formoder at Jyske Netbank baserer deres system på java og så burde det virke med IE5.1 og OS X 10.1
Avatar billede le_mac Nybegynder
03. oktober 2001 - 08:03 #17
styxx: Efter din sidste kommentar er der ikke kommet flere indlæg. Det tyder på, at flere end jeg betragter din kommentar som et svar. Hvis du opretter et svar - en tom linie eller hva\' ved jeg - får du dine points.
Avatar billede styxx Nybegynder
03. oktober 2001 - 08:32 #18
Tak:)
Avatar billede le_mac Nybegynder
28. oktober 2001 - 09:29 #19
Danske Bank har netop skrevet til mig: Netbank kan afvikles under Linux (med Netscape), hvilket de dog ikke har tænkt sig at oplyse om på deres hjemmeside. Så hvis man ellers kan overskue at skulle formattere og partitionere harddisken, kan man altså afvikle Netbank uden at skulle køre Windows på maskinen.
Avatar billede buymac Nybegynder
04. januar 2002 - 17:06 #20
ja og det virker!!! :-)
Avatar billede le_mac Nybegynder
07. januar 2002 - 10:16 #21
buymac: Kunne du evt. fortælle lidt om, hvilken maskine du afvikler din Linux på, samt hvilken distribution? Selv har jeg Mandrake 8.0 for PPC, men jeg har lidt problemer med at installere java virtual machine - er totalt nybegynder på Linux-området! Hvilken browser anvender du?