Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 15:40 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

LAN

Hej Eksperter,

Jeg sidder ved på et lokalt 100 MB/s netværk, og skal have overført en mængde data fra en pc til en anden. Når jeg kopierer en fil på 100 MB står der det vil tage ca. 30 min, og det er jo alt for lang tid.
Så derfor tænkte jeg på om der var nogle protokoller der er hurtigere end andre?

Det er to w2k proff. maskiner, hvorpå jeg er oprettet som bruger (med administrator-funktioner) på den ene, således at jeg kan få adgang til filerne på denne computer.

Er der nogen der har nogle erfarringer med at optimere denne slags lokale netværk i windows2000?

/NbG
Avatar billede djeclemen Nybegynder
17. september 2001 - 15:41 #1
hvordan ser dine netværks indstillinger ud nu??
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 15:42 #2
mht. installerede protokoller eller hvad?

/NbG
Avatar billede djeclemen Nybegynder
17. september 2001 - 15:44 #3
ja
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 15:48 #4
klient til microsoft-netværk
Fil og udskriftsdeling
Driver til netværksovervågning
Internetprotokol (TCP/IP)

Jeg fandt lige noget under mit netkort... hvor jeg kan vælge mediatype: \"100Base TX, 100base TX_full duplex, 100base T, 100base T full duplex, auto config\". Hvad ville være at foretrække? (Den stod til auto)

Avatar billede djeclemen Nybegynder
17. september 2001 - 15:53 #5
Jeg plejer og bruge auto men da det ikke er alle netkort der er lige gode til det så prøv og brug 100Base TX eller 100Base TX Full dublex
Avatar billede djeclemen Nybegynder
17. september 2001 - 15:53 #6
og se om det hjælper noget
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 15:55 #7
ok. men hvad med protokollerne? Er TCP/IP det hurtigste til LAN?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
17. september 2001 - 15:56 #8
ja den er fin..
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 16:06 #9
vil det sige at der ikke er andet jeg kan gøre for at få hastigheden op? (Hvis du skulle overføre 700 MB hvor længe ville det så tage?)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
17. september 2001 - 16:34 #10
ca. 2-5mb i sec
Avatar billede wolterw Nybegynder
17. september 2001 - 16:34 #11
prøv at overføre via ftp i stedet for
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 16:39 #12
wolterw ->
Hvordan det?
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. september 2001 - 22:09 #13
Det kan ikke passe at den ikke kan gøre det hurtigere... Der er en \'bug\' et sted i din config
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. september 2001 - 22:10 #14
Måske noget med det Auto sjovt...
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
17. september 2001 - 23:30 #15
Lidt info:
Hvis jeg f.eks. skal flytte 500 MB fra en partion til en anden (dvs. på samme fysiske disk), tager det 7-8 minutter. Kan det passe? Det er som om den lige skal opfinde den dybe talerken inden den sender en ny pakke afsted!?!

Any advice?
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. september 2001 - 07:03 #16
Det kan faktisk godt passe ... hvis det alså er den samme harddisk, men 2 forkellige partitoner. Så skal harddisken jo først læse et sted og så finde det andet sted og skrive og så finde det næste den skal læse osv.

Men er det 2 fysiske forskellige harddiske, så skulle de gerne gå hurtigere...
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. september 2001 - 07:04 #17
Men så kommer det også an på hardwaren...
Avatar billede svein Nybegynder
18. september 2001 - 11:03 #18
Så skulle du også checke at du har de sidste opdaterede drivere til netkortene!
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
18. september 2001 - 11:33 #19
Det prøver jeg lige!
Avatar billede handmade Nybegynder
18. september 2001 - 13:14 #20
Det lyder da som om du har et problem med dine drev og ikke nødvendigvis netkortene. Hvordan sidder dine drev i forhold til hinanden (CDROM bl.a). Har du prøvet at opdatere driverne til dine harddiskcontrollere+kigget i enhedshåndtering efter udråbstegn.
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
18. september 2001 - 13:43 #21
hvis jeg sætter duplexmode og linjehastighed til full, så går det pisse langsomt! Hvis jeg sætter dem begge til halv, kan jeg hente med ca. 600 KB/s fra teleDKs testftp.

Skulle det ikke være bedst hvis de begge var på full?
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. september 2001 - 18:40 #22
Hvad mener du med TeleDKS testftp?

Skal vi ikke lade være med at blande Internettet ind i testen?
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
18. september 2001 - 19:30 #23
jo egentligt, men da jeg som sagt tidligere prøve at hente noget fra denne omtalte ftp, gik det mega langsomt! Altså under 1 kb/s. (med full duplex på linje og full duplex på dulplex mode) Og da jeg så ændrede til halv og halv så gik den 600 KB/s.
Og en 700 Mb fil sagde 560 min. til et lan-transfer!!!

Avatar billede wolterw Nybegynder
18. september 2001 - 22:40 #24
Hvilken fobindelse har du???

naesbygaard
Avatar billede svein Nybegynder
19. september 2001 - 08:42 #25
Hvordan gik det ellers med at hente nye drivere!?
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
19. september 2001 - 09:06 #26
Drivere -> Gik egentligt meget fint, bortset fra at jeg jo fik en ekstra option at stille på. (Linjehastighed og duplex mode). Som sagt tidligere kører det tilsyneladenede hurtigst når begge er sat til half! Hvorfor aner jeg ikke. Det er som om at den ikke kan klare høje hastigheder!

(Er der 100MB på et krydset kabel, eller kører det kun 10MB/s ???)
Avatar billede svein Nybegynder
19. september 2001 - 09:17 #27
Krydset eller ikke krydset har ikke noget med hastighed at gøre.
Normalt skal indstillinger stå til automatisk, for så vil protokollerne selv forhandle om hastighed.
Men jeg har også oplevet at de skal stilles manuelt. Så skal naturligvis bægge sættes ens! Udover det kan det være hardwaremæssige årsager, som netkort, kabel etc.
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
28. september 2001 - 15:29 #28
Har ikke rigtigt fået opklaret problemet, udover at de to maskiner jeg har \"testet\" på havde samme 10MB netkort i... Så jeg tror lidt at det er der skoen trykker.

Tak for gode forslag/svar.

/NbG