Avatar billede marie_t Nybegynder
10. september 2001 - 11:07 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Studiecomputer ?

Jeg er blevet anbefalet eksperten.dk af en person fra min klasse, da jeg skal bruge en computer til mit nystartede studie !

Spørgsmålet må så være, hvilken ?
Så billig som mulig og kun til studie og internet !

Jeg har forresten kun mulighed for at svare på spørgsmål fra min skole af (indtil jeg får en)! - Så bær over med min måske manglende respons.
Avatar billede hirtshals Nybegynder
10. september 2001 - 11:14 #1
Du skal max give 5000 ex skærm

f.eks

http://www.computercity.dk/cgi-bin/top5.cgi?side=desktop

IBM NetVista A20i(U/skærm)

til 4495 - den dækker mere end rigeligt dit behov
Avatar billede martin_schou Nybegynder
10. september 2001 - 11:18 #2
Du er nødt til specificere, hvad du vil bruge maskinen til.
Hvis du under ingen omstændigheder til spille på den, så er det f.eks. spild af penge at købe et dyrt grafik- og lydkort.
Hvis den ikke skal på et LAN, så kan det heller ikke betale sig at købe netkort.
Hvis du skal bruge Autocad og lign, så skal du have et grafikkort, som kan køre OpenGL i en ordentlig hastighed, en kraftig cpu og masser af RAM.

Hvilke programmer SKAL du køre på den.
Hvad kunne du godt tænke dig at køre på den.

Uden at vide dette er det meget svært at anbefale noget som helst.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
10. september 2001 - 11:32 #3
Hvis du er interesseret i at købe en i Århus kan du sende en mail til: hst@ofir.dk så vil jeg kontakte dig.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. september 2001 - 17:23 #4
Da er da pokkers så mange indlæg man ser her fra hsgroup med opfordring til at skrive til hst@ofir.dk såsnart det drejer sig om anskaffelse af hardware. Er det i eksperten.dk\'s ånd at bruge deres site til privat reklame/promovering? - Og deres indlæg gives altid som svar, selv om jeg ikke synes ovennævnte indlæg fra hsgroup på nogen måde er et brugbart svar her, men kun en opfordring til at gå andre steder hen.

Avatar billede vuffe Nybegynder
11. september 2001 - 08:47 #5
...giver dig kun ret halifax
Avatar billede marie_t Nybegynder
11. september 2001 - 09:51 #6
Der er udelukkende tale om studie og internet !

Så bare en billig løsning der passer till dette, evt. ved køb via internettet !?

Hirtshals bud lyder passende. - Men er der evt. andre forslag.
Avatar billede robotten Praktikant
11. september 2001 - 10:01 #7
Er der ikke en lokal hardwarepusher i nærheden af hvor du bor? De fleste ligger højest sandsynligt inde med løsdele, der kan stykkes sammen til en udemærket pc. Jeg vil ikke som hirtshals anbefale en IBM maskine - slet ikke \"mærkevarer\" overhovedet. Du giver penge for noget, der ikke er det værd.

/Robotten
Avatar billede martin_schou Nybegynder
11. september 2001 - 10:15 #8
http://www.edbpriser.dk

kig under Computere -> Samlet med skærm.
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade.asp?ID=3 (vælg en 700 MHz duron eller deromkring - billigst og alligevel rigeligt til dig).

Studie og Internet - vælger jeg at tolke som alm. tekstbehandling og lidt browserhalløj; gør det også noget billigere.

http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=1040&ID=3

Indeholder:
Processor - AMD Duron 700MHz
Bundkort - Matsonic MS-8308D
Ram - 128 MB RAM PC-133
Grafik - SIS730S op til 64 MB shared
Harddisk - Samsung 15 GB
Modem - 56K modem onboard
Netkort - 10/100 Mbit onboard
Lydkort - AC 97 sound onboard
Speaker - Nej
Diskdrev - Alps diskettedrev
Cddrev - 48 x Delta
Keyboard - Acer Accufeel tastatur
Mus - Nej
Kabinet - Minitower ATX PFC
Screen - 17\" Sampo KM-718DT TCO 99 0.27 dot
Garanti - 1 års garanti
Leveringstid -  1-3 dages leveringstid
Pris uden moms - 3.799 kr.
Pris med moms  - 4.749 kr.

Så skal der vel en Windows oveni:
http://www.edbpriser.dk/software/software-top10.asp?ID=1375135
Windows 98 2nd edition - 1.250 kr.
Hvis du er studerende på en (af Microsoft) godkendt uddannelse, så kan du vist nok få det MEGET billigere
http://www.microsoft.com/danmark/license/student/

Tekstbehandling og lign:
Sun StarOffice - 0,- ved download, eller få en af dine venner/bekendte med en ordentlig linje til at downloade den for dig og brænde den på en cd. Pris - ca 20 kroner for cd\'en og en bajer.

Så burde du faktisk være meget godt kørende.
Avatar billede martin_schou Nybegynder
11. september 2001 - 10:31 #9
Burde for god ordens skyld lige nævne, at edbpriser.dk ikke er en forhandler, men en prissammenligningsguide, og at jeg ikke har nogen anden forbindelse til siden, end at jeg selv bruger den ret tit ... man \"skal\" jo lige vide, hvad en 1.4 GHz Thunderbird med 1 GB DDR-SDRAM, 2 stk 80 GB harddiske, geforce 3 og alt det andet gejl ville koste, hvis man købte det lige nu ...

Nej - jeg er ikke hardwarenørd ... ;-p
Avatar billede martin_schou Nybegynder
11. september 2001 - 10:34 #10
Hmm ... du skal da vist også lige have en mus ... havde ikke set, at der ikke fulgte en mus med.

http://www.edbpriser.dk/hardware/mus.asp

Kig dig om, og find en du har råd til og kan lide at bruge. Personligt er jeg \"forelsket\" i denne mus: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1444767899
Avatar billede vuffe Nybegynder
11. september 2001 - 13:44 #11
eller hva mæ sådan en fætter her:
http://www.bjtrading.dk/ugens.asp
Avatar billede robotten Praktikant
11. september 2001 - 15:03 #12
vuffe>> den ser faktisk ikke dum. Skal jo tænke på, at det ikke er \"nørder\" som os andre, der skal bruge den. Skulle det heldige ske, at studinen skulle blive som os andre, så kan der jo altid opgraderes....  *s*
Avatar billede vuffe Nybegynder
11. september 2001 - 15:46 #13
lol, ja. hun kan jo altid lige poste et indlæg hvis lortet skal OC\'s. *ROFL*
Avatar billede marie_t Nybegynder
14. september 2001 - 10:43 #14
Har kæbt den maskine vuffe henviste til !
Takker alle.
Avatar billede marie_t Nybegynder
14. september 2001 - 10:44 #15
..købt..:o)