Avatar billede javid Nybegynder
06. september 2001 - 13:17 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kalender

Hej
Jeg har i Excel lavet en kalender som viser dato for en måneden. Den viser weekender også. Kan jeg få fjernet weekenderne således at det er kun hver dagen der bliver vist?
Avatar billede lsimony Nybegynder
06. september 2001 - 13:24 #1
En nem løsning. Du kan skjule kolonnen med lørdag og søndag ved at højreklikke på kolonnen og vælg Skjul/Hide.

Hilsen

Lars
Avatar billede ploughgaard Nybegynder
06. september 2001 - 13:24 #2
Funktionen Weekday giver et tal afhængigt af dagen (1=søndag, 7=lørdag).

Nu ved jeg jo ikke præcis hvordan dit ark er sat op, men mon ikke du kan bruge den funktion til at filtrere weekend\'erne fra med?

---- Fra Excel hjælp

WEEKDAY
See Also

Returns the day of the week corresponding to a date. The day is given as an integer, ranging from 1 (Sunday) to 7 (Saturday), by default.

Syntax

WEEKDAY(serial_number,return_type)

Serial_number  is a sequential number that represents the date of the day you are trying to find. Dates may be entered as text strings within quotation marks (for example, \"1/30/1998\" or \"1998/01/30\"), as serial numbers (for example, 35825, which represents January 30, 1998, if you\'re using the 1900 date system), or as results of other formulas or functions (for example, DATEVALUE(\"1/30/1998\")). For more information about how Microsoft Excel uses serial numbers for dates, see the Remarks section.

Return_type  is a number that determines the type of return value.

Return_type Number returned
1 or omitted Numbers 1 (Sunday) through 7 (Saturday). Behaves like previous versions of Microsoft Excel.
2 Numbers 1 (Monday) through 7 (Sunday).
3 Numbers 0 (Monday) through 6 (Sunday).

Remarks

Excel stores dates as sequential serial numbers so that it can perform calculations on them. Excel stores January 1, 1900, as serial number 1 if your workbook uses the 1900 date system. If your workbook uses the 1904 date system, Excel stores January 1, 1904, as serial number 0 (January 2, 1904, is serial number 1). For example, in the 1900 date system, Excel stores January 1, 1998, as serial number 35796 because it is 35,795 days after January 1, 1900. Learn more about how Microsoft Excel stores dates and times.

Microsoft Excel for Windows and Microsoft Excel for the Macintosh use different date systems as their default. For more information, see NOW.

You can also use the TEXT function to convert a value to a specified number format:
TEXT(\"4/16/1998\", \"dddd\") equals Thursday

Examples

WEEKDAY(\"2/14/1998\") equals 7 (Saturday)

WEEKDAY(\"2/14/1998\",2) equals 6 (Saturday)

WEEKDAY(\"2003/02/23\",3) equals 6 (Sunday)

If you are using the 1900 date system (the default in Microsoft Excel for Windows), then:

WEEKDAY(35981.007) equals 1 (Sunday)

If you are using the 1904 date system (the default in Microsoft Excel for the Macintosh), then:

WEEKDAY(35981.007) equals 7 (Saturday)

Avatar billede javid Nybegynder
06. september 2001 - 13:43 #3
Kalenderen er lavet sådan, at man ved at taste f.eks. 1-09-01, viser hele september måned. jeg vil gerne kunne skjule de rækker der indeholder Lørdag & søndag, uanset hvilken måned man taster ind.
06. september 2001 - 14:09 #4
javid>> som jeg læser det, så har du alle dato\'erne nedad i hver sin række - rigtigt ?

Hvis du gerne vil have denne effekt, så kan der laves en makro, som køres når du ændre i cellen, hvori du indtasert en ny dato.

Du kan sende mig dit regneark, så vil jeg kigge på det i aften eller i morgen formiddag.

fd@win-consult.com
06. september 2001 - 14:26 #5
Afvist uden en kommentar !!!
Avatar billede janvogt Praktikant
06. september 2001 - 14:31 #6
Hvis det er rækkerne, som indeholder ugedagene kan du bare bruge filter til at vise alt andet end lørdag og søndag - altså hverdagene.
Avatar billede alj Praktikant
06. september 2001 - 23:28 #7
tror jeg har det du behøver, men send din mail-adr så fremsender jeg en du kan teste.
mvh
alj
www.alanjensen.com
17. december 2001 - 02:16 #8
skal spørgsmålet ikke lukkes ?