Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 00:00 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Mailserver kan ikke modtage post.

Hej
Jeg har adsl, fast ip, domænenavn samt DNS-styring hos BuyDomains.dk, webserver på min egen server (windows 2000 server) og det virker fint.

Jeg har i lang tid forsøgt på at få en mail-server op at køre, uden held.
Jeg er kommet så langt at jeg kan sende post via serveren uden problemer, men jeg kan ikke modtage post udefra. Det er nemmere med et eks.

Jeg har oprettet 2 bruger på min mailserver, jeg kan fint sende og modtage post fra bruger1 til bruger2 og omvendt, men hvis jeg sender via min mail-adresse hos TDC til bruger1 eller 2, modtager jeg intet.

Flg. er prøvet / undersøgt
Min MX-record skulle i flg. BuyDomains være sat rigtig op.
Port 110 og port 25 er åben på routeren (peger på mailserveren).
http://www.loanamortizer.com/inetmail/login.asp her kan jeg godt logge på min server og sende mail, men ikke modtage

Jeg fandt nedenstående skrivelse hos TDC (jeg har abonnement hos dem, men ikke domain).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> indsat klip <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten) blokeret i TDC\'s router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Slut <<<<<<<<<<<<<<<<

Og så til selve spørgsmålene

1.
Har ovenstående fra TDC noget at sige, husk at det ikke er TDC der styrer DNS ang. mail m.m., det er BuyDomains.dk, og det er heller ikke en router fra dem jeg har.?

2.
Der må der være en eller flere der har et domæne samt DNS fra BuyDomains.dk, og som har en mailserver der kører. Han/hun må jo ku hjælpe mig?

3.
Port 110 og port 25, er det rigtig forstået, at de skal pege på min mailserver?

HELP!!!
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 00:05 #1
well... hvis du har abbonement fra dem (og derved også route) lader det jo til at de har spærret for port 25, sur røv...

prøv at gør som de har beskrevet... opret en mx record i det domaine med følgende værdier

domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

og se om det gør en forskel
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 00:23 #2
Jeg har ikke en router fra TDC, jeg har selv købt en router (Trendnet TW100-S4W1CA).

Hvis jeg evt. skal prøve det de beskriver, hvor skal jeg så oprette den mx-record henne, er det i routeren?
Avatar billede jalle Nybegynder
02. september 2001 - 00:30 #3
Nej, det er i dns\'en hos BuyDomains.dk du skal gøre det - hvis du ikke har mulighed for at gøre det, så prøv at kontakte dem.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 00:35 #4
Nå ok og tak, hvis det er det der er galt, men jeg har ellers snakket med dem en gang og der påstod de at det var ok hos dem, men nu vil jeg da kontakte dem igen.
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 01:20 #5
hvad sker der hvis man sender mail til dig??
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 01:34 #6
jeg modtager det ikke
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 01:55 #7
what mail server are you using?
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 02:10 #8
du modtager den ikke ?? that was strange... du burde få en undeliverible message fejl fra TDC\'s mailserver!
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 02:15 #9
det får jeg først flere dage efter at jeg har sendt den
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 02:17 #10
dr.m>
Lige nu mDaemon, men jeg har prøvet Argosoft, Microsoft Exchangeserver 2000 og mange andre, problemet er det samme
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 02:19 #11
har du prøvet om man kan connecte til din port 25 udefra, evt med telnet?
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 02:33 #12
Not that it helps solving your problem but I would like to try to isolate your problem. How about if you try to use another ISP then TDC. even if it\'s with a analog modem, then mail me the IP you recived and I will creat an MX record on one of my domains pointing at your IP (real DNS) in that way we will test it having nothing to do with TDC or with bydomains... how about? if so send a mail to dr.m@mailviaweb.com
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 02:33 #13
nej, hvordan gør jeg det, har du ICQ, så kontakt mig evt. på 128464759.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 02:38 #14
cyberfessor>
nej, hvordan gør jeg det, har du ICQ, så kontakt mig evt. på 128464759.

Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 02:38 #15
dr.m>
Nej, jeg har ingen modem lige nu, men jeg kan skaffe en i morgen
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 02:41 #16
no ICQ sorry...
send me your IP and I will make an MX record for you (2 if you wish) to test. forget the second ISP for know...

also, what do you get if you type in a command prompt:
nslookup -q=mx yourdomain.dk
and:
nslookup -q=mx yourdomain.dk ns.euroconnect.dk
(asking a different name server then your own)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2001 - 02:51 #17
wmkurt, du har også fundet den beskrivelse omkring den snørklet omvej tdc har lavet for at man ikke direkte kan bruge deres abonenters SMTP. Det er sikkert derfor at man kun kan opnå kontakt med mailseverein udefra, men herefter er det jo slut. De skriver noget om at man skal gå over www.dyndns.dk og  lave en adresse via dem, for at få det til at virke.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2001 - 02:56 #18
Mail til egen mailserver på NetExpress
Mail til egen mailserver kan kun modtages via TDC Internets \"mail backup server\", for at modtage mail skal man have sit eget domænenavn f.eks. NetExpress.dyndns.dk på navneserveren. For domænet skal der være en MX record (MX recorden fortæller hvilken server, der er mailserver for domænet), normalt vil MX recorden for domænet NetExpress.dyndns.dk se således ud:
NetExpress.dyndns.dk IN MX 10 NetExpress.dyndns.dk
For at kunne modtage mail på egen server, skal der tilføjes en ekstra linje med TDC Internets mail backup server (den skal have en lavere prioritet f.eks. 20), således at der er to MX records for domænet NetExpress.dyndns.dk:
NetExpress.dyndns.dk IN MX 10 NetExpress.dyndns.dk
NetExpress.dyndns.dk IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk
Løsningen fungerer på den måde at en mail, der sendes til f.eks. postmaster@NetExpress.dyndns.dk ikke vil komme frem, da der ikke er adgang på port 25, TDC Internet sender en fejlmelddelelse til afsender (destination unreachable) og afsenderens postserver vil nu forsøge at aflevere mailen til den sekundære mailserver backup-mx.post.tele.dk. Da der ikke er filter på den sekundære mailserver, afleveres mailen til mailserveren for domænet NetExpress.dyndns.dk. Denne procedure forhindrer at modtagerens mailserver kan misbruges til SPAM, der er dog den ulempe at mails bliver forsinket ca. et minut (afhængigt af konfigurationen på afsenderens mailserver).
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 03:03 #19
kharder>
Jeg har ikke NetExpress, jeg har det TDC kalder bredbånd dvs. en løsning uden en router (jeg har dog købt en router).

Så tror du at den beskrivelse også gælder for mig.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 03:09 #20
dr.m>

D:\\> nslookup -q=mx lindsted.com
*** Can\'t find server name for address 192.168.1.254: Non-existent domain
Server:  ns3.inet.tele.dk
Address:  193.162.153.164

Non-authoritative answer:
lindsted.com    MX preference = 10, mail exchanger = mail.lindsted.com

lindsted.com    nameserver = DNS1.INFO-WEBS.NET
lindsted.com    nameserver = DNS2.INFO-WEBS.NET
mail.lindsted.com      internet address = 195.41.53.68
DNS1.INFO-WEBS.NET      internet address = 216.219.244.155
DNS2.INFO-WEBS.NET      internet address = 216.219.244.156

og ----------------------------

D:\\> nslookup -q=mx lindsted.com ns.euroconnect.dk
Server:  case.euroconnect.net
Address:  195.184.44.34

Non-authoritative answer:
lindsted.com    MX preference = 10, mail exchanger = mail.lindsted.com

lindsted.com    nameserver = DNS1.INFO-WEBS.NET
lindsted.com    nameserver = DNS2.INFO-WEBS.NET
mail.lindsted.com      internet address = 195.41.53.68
DNS1.INFO-WEBS.NET      internet address = 216.219.244.155
DNS2.INFO-WEBS.NET      internet address = 216.219.244.156

192.168.1.254 er min router.
----------------------------------------
D:\\> ping lindsted.com
Pinger lindsted.com [80.62.54.125] med 32 byte data:
Anmodning fik timeout.

Jeg kan ikke pinge min egen ip, pga router, men min hjemmeside virker godt nok

Nå jeg går i seng nu, men er klar i morgen igen.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 03:18 #21
dr.m>
mail.lindsted.com internet address = 195.41.53.68

Ovenstående linie er forkert, eller rettere sagt den er ændret nu til =80.62.54.125, det var i desperation at jeg prøvede at pege på \'backup-mx.post.tele.dk\' i stedet for.

Du må godt prøve at oprette en MX record, men hvad skal jeg så herefter gøre?
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 03:19 #22
go nat.
2 things...

1) ping doesn\'t always mean much. if the router is blocked for ICMp traffic then ping in not allowed.

2)Your router has 2 interfaces, an internal and an external. if your external interface IP on your router is not 195.41.53.68 then the problem is in your MX record which explains why you don\'t get incoming mails. It seems like your router\'s ext. IP is 80.62.54.125 but your MX record is pointing at a different IP.

My offer to test it by making a temp MX record on one of my domains still stands.

2morrow...

M
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 03:23 #23
I will make an MX record tomorrow and tell try to send you a mail or 9

you will need to allow the domain I am going to give you as inbound and define an SMTP address with my domain on a test mailbox, then I can mail the address you make @mydomain.dk

for 400 points I will even install ICQ ;)
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 03:24 #24
tell = then
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 15:07 #25
JUBII det virker, det var hos BuyDomains det var galt, ang. at der manglede en linie i min MX-record.
backup-mx.post.tele.dk med prioritet 20

Jeg skrev til BuyDomains i går at jeg mente at ovenstående linie manglede i min Mx-record og de svarede så her i dag at de havde tilføjet den, og så virkede det sku bare. FEDT
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 15:11 #26
cyberfessor>
Det var svaret fra dig der ledte mig på sporet, (og kommentaren fra jalle ang. hvor det skulle oprettes henne, men jeg går ud fra at du godt vidste det og at det bare var fordi jalle kom først) samt svaret fra dr.m

Du har faktisk ikke svaret på dette spørgsmål, du har kun kommenteret det, så kan du ikke lige svarer så du kan få nogle point.

Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 15:13 #27
selvfølgelig :)
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 15:15 #28
Men jeg synes ikke at du skulle dele mere end 60 point ud å det her spørgsmål, resten tage du selv!
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 15:16 #29
dr.m>
Du skal også have nogle point, for din store hjælpsomhed, nu nåede vi dog ikke at kører testen hel igennem, men det havde vi jo nok gjort hvis ikke fejlen var blevet fundet.

Men du har også kun kommenteret spørgsmålet, så send et svar, så du kan få nogle point.
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 15:17 #30
tak =)
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. september 2001 - 15:36 #31
cyberfessor>
I får bare 200 hver, da det jo har været meget vigtig for mig at få det løst.

Jeg oprettet lige et nyt spørgsmål igen, men denne gang gir jeg ikke så mange point, for jeg har ikke så mange :-)
Avatar billede dr.m Nybegynder
02. september 2001 - 15:37 #32
thanks for the points, I am glad it\'s working and glad I can uninstall ICQ again ;-)