Avatar billede mort1 Ekspert
Oprettet i dag kl. 11:15 Der er 7 kommentarer

Fra kobber til ?

En bekendt har fra YouSee fået brev om, at internetabonnementet ændres "fordi den bestående løsning ikke er fulgt med tiden" ?! - YouSee anbefaler derfor, at få internet via antennestikket i stedet (også YouSee).
Da der ikke er fiber i ejendommen er det svært at se andre muligheder.
Tilslutning til antennestikket kræver at der trækkes kabel gennem hele huset, som man i øvrigt selv står for - men er der andre muligheder?
Vil det eventuelt være en god - eller en dårlig ide, at sætte et trådløs netkort i en lidt ældre stationær computer, for at undgå at skulle trække kabler?
YouSee har sendt beskeden med de krævede 30 dages varsel, men det er jo ikke lang tid, hvis man skal have en helt 3die løsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:32 #1
Jeg har haft samme problematik hos et familiemedlem - her faldt valget på en (dengang) 4G router og mobilt bredbånd.

Mobilt bredbånd er i dag faldet i pris, så der ikke er den store forskel mellem den og traditionelt bredbånd. Men det afhænger lidt af forventet dataforbrug. Flere mobilselskaber har ikke "Flat Rate" på mobilt bredbånd, men kræver betaling afhængig af forventet månedlig datamængde.

Men hvis ikke den er for stor, vil sådan en mobil bredbåndsrouter kunne løse alle problemer - den står bare i et hjørne og henter internettet, og sender det videre via WiFi (eller kabel, hvis man har købt sådan en model og har brug for kabel)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:36 #2
Bruges der meget data, kan et forslag være https://fastspeed.dk/mobilt-bredbaand/
Avatar billede Michael Jensen Praktikant
Skrevet i dag kl. 11:42 #3
Det er noget vrøvl fra yousee, kontakt mig eller andre, der skal kun den installation til og den er gratis fra udbyderen
Avatar billede INK Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:54 #4
#3 Lyder interessant. Kunne du evt. uddybe? Hvis YouSee ikke længere vil tilbyde over kobberledninger, hvad er så løsningen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:57 #5
#3 - det afhænger vel af forudsætningerne.

YouSee er i fuld gang med at udfase kobbernettet - det er der vel ingen tvivl om?

D.v.s. at eneste umiddelbare alternativ er kabelTV internet. Vis mig den leverandør der for egen regning laver kablet infrastruktur i en kundes lejlighed. Jeg kender kun dem der monterer routeren ved (eller i umiddelbar nærhed af) KabelTV stikket...

Men @Mort1 - med spørgsmålet om trådløst netværk, så ja - det er absolut en mulighed. En dims som https://www.avxperten.dk/usb-wifi-adapter/usb-wifi-adapter-archer-t2u-plus.asp er både billig og let at installere. Og så slippr du for at spekulere på kabler fra router til PC.
Avatar billede Uvanga Ekspert
Skrevet i dag kl. 13:26 #6
For at undgå at trække kabler, kan du evt. anvende Powerline adaptere. De overfører signalet i elinstallationen i bolig.
Skal være under samme Elmåler, er faseuafhængig.
Der findes flere muligheder, bla. TP-Link som jeg har haft gode erfaringer med
Hvis du vælger Powerline, vær opmærksom på at de findes både med, og uden WiFi.
Avatar billede jk45 Forsker
Skrevet i dag kl. 14:00 #7
Kobbernet ud fases frem mod 2030. Man får hvis det er nødvendigt udskiftet 1. stik. til bredbånd doxis 3.1 stik. Alle øvrige installationer er i regning.