Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
27. juni 2023 - 15:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man ændre på DvD format ved afspilning ? (Widescreen) til "Full".

God Tirsdag -
*
Jeg har, muligvis, spurgt om dette, før :
*
Kan man ændre på DvD format ved afspilning ? (Widescreen) til "Full".
*
På mit TV -
Blaupunkt 32/1330 - 32 tommer.
*
Er nogle DvD film = Hele skærmen.
*
Andre er Widescreen = 3/4 af skærmen eller ½ af skærmen er film. - Resten er tom skærm.
*
Kan man ændre "Widescreen" til "Full skærm".
*
F.eks Indiana Jones (eller andre film) ser lidt "tynde ud".
*
Men kan man gøre noget ved det ?
*
P.S - Jeg må have arvet min far´s aversion mod det -
Han kaldte det for "Smalfilm". Når der kom en Widescreen på TV,
*
Med venlig hilsen Jørn *
Avatar billede eurositi Ekspert
27. juni 2023 - 16:31 #1
Din Blaupunkt-afspillers fjernbetjening ser ud til at have en knap, der hedder "Aspect". Klik på denne for at justere skærmvisningen.

Hvis originalfilmen f.eks. er i 4:3 format, vil det naturligvis have én af to mulige konsekvenser at ændre på visningen:
- Enten skæres der noget af toppen og bunden af billedet
- Eller også strækkes billedet ud i bredden for at udfylde hele 16:9 skærmen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2023 - 16:33 #2
Jeg har et Sony tv - på fjernbeteningen til dette tv, er der en knap der giver mulighed for ændring af formatet.
Denne mulighed findes formentlig også på din fjernbetjening. Har du brugsvejledning står det der, og hvis ikke du har den, så findes dem med store sandsynlighed på Blaupunkts hjemmeside. Du skal bare have den nøjagtige modelbetegnelse.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
27. juni 2023 - 16:49 #3
Tak, jeg kigger nærmere på det - Men : T@K
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
27. juni 2023 - 20:58 #4
Tak for hjælpen og gode råd ....
Avatar billede Richard Thune Forsker
28. juni 2023 - 14:58 #5
#1 har ret med hensyn til Aspect knappen, brug den og vælg det du bedst kan lide.
Men hans kommentar om original i 4:3 er sansynligvis misforstået.
Du siger at du har et Blaupunkt 32. Det er jo nok et billedsrørsTV i 4:3 format.
Men der sendes ikke programmer, eller produceres film i 4:3 format mere.
Det meste er i formatet 16:9, dog laves nogle biograffilm i et bredere format.
Hvis du vælger at se en 16:9 film på et 4:3 tv i fuld sker der det at filmen forstørres så den har samme højde som tv’et og det der stikker ud over kanterne smides væk.
Køb et nyt fjernsyn der er i bredformat.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
28. juni 2023 - 15:08 #6
Tak for Info, Richard ...