Avatar billede crjensen Juniormester
18. maj 2022 - 17:14 Der er 6 kommentarer

Mesh

I stueetagen sidder fibernetindgangen.
Jeg har en dlink mesh-opsætning (covr x-1862). Den ene står i stueetagen, den anden på 1  sal.
Ved fibernetindgangen har jeg sat en switch. Fra switchen går et netværkskabel op til 1. Sal og er sat i dlinken deroppe. Denne dlink giver ved test 980 i trådløs wifi hastighed.
I stueetagen står den anden dlink. Den er ikke tilkoblet et netværkskabel men kører rent trådløst. Den befinder sig reelt 6-8 meter fra dlinken ovenpå, på 1 sal. Denne, i stueetagen, giver max 250 i hastighed.
Jeg går ud fra at dlinken ovenpå giver så godt resultat fordi den er sluttet til stueetagens fibernet/switch med kabel.

Men hvorfor giver dlinken i stueetagen, som reelt er ret tæt på førstesalen dlink, så dårligt et resultat?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2022 - 20:10 #1
Ja, det vil stort set dale ned hvad angår miljø og pladsering. Mesh er jo stort set for at dække døde punkter, ikke et design ens på alle mesh router.

Se dette eksempel på hurtigt hastighed på 1.5 hastighed:
https://youtu.be/Dwapdh3rIpY
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2022 - 20:11 #2
Hvis du vil, kan man også trække et kabel og tilslutte den til mesh'en.
Avatar billede crjensen Juniormester
18. maj 2022 - 20:23 #3
Tak! Men kan man godt have netværkskabel tilsluttet begge? Jeg har ikke forstand på det, men synes jeg læste at den ene skal være kablet men den anden må kun være trådløs/u-kablet?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. maj 2022 - 00:12 #4
250 i hastighed på en anden etage og trådløst er faktisk ikke ringe. Man kan ikke påregne at alle enhederne giver lige godt signal. Desto længere de er fra hinanden desto dårligere signal.
Hele ideen er ikke at give brugeren en tro på, at man er lige godt dækket i hele huset,  men at man er rimeligt dækket og har et fungerende netværk.
Dernæst er det problematisk, når de ikke befinder sig på samme etage, og især når den skal sende signalet nedad.
Jeg bor selv i et hus med 1. sal og min router står på 1. sal. Jeg har eksperimenteret meget, og har konstateret at så snart signalet skal nedad, så er det  særdeles problematisk. Inden jeg fik opsat et mesh anlæg, kunne jeg sidde i stuen ca. 3,5 m fra routeren på 1. sal og stort set ikke få signal. Nu har jeg fint signal, men slet ikke med hastighed, som kommer i nærhed at, hvad jeg har på 1. sal.
Jeg tror, at du har ret i, at du ikke kan sætte kabel til 2 enheder i et mesh anlæg, idet det i hvert fald ikke beskriver det i manualen. Ideen med mesh er jo netop, at man bruger det, når man ikke har mulighed for at kable.
I manualen er det også beskrevet, at efter at man har fået tilsluttet den første enhed via kabel og fået det til at virke, så går man videre med at tilslutte øvrige enheder trådløst, hvor de så kobler sig op på den 1. enhed.
Hvis man kan kable op til flere enheder, så vil man normalt bruge acces points i stedet for.
Avatar billede crjensen Juniormester
19. maj 2022 - 17:44 #5
Tak, jeg håber jeg må stille et opfølgende spørgsmål:
Bag på mine 2 dlink mesh-enheder er der 2 netværksindgange. På den ene står der Internet, på den anden Ethernet.
Mit opfølgende spørgsmål lyder: Kan de to mesh-enheder kobles sammen med et netværkskabel, eller giver det ingen mening/ingen effekt?
Hvis de KAN kobles sammen - og hvis det faktisk giver en effekt - er det så Internet-indgangen eller Ethernet-indgangen der skal bruges?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. maj 2022 - 20:47 #6
Porten mærket internet er beregnet til at blive tilsluttet dit modem eller router. Bruges kun på den første enhed. Den anden port er hvis man vil tilgå anlægget med en kabel løsning i stedet for WiFi. Fuldstændig som hvis man sluttede den direkte til router eller modem.
Som jeg skrev tidligere er mesh et anlæg hvor første enhed kables på og øvrige kobles trådløst.
Om du kan få det til at fungere ved at koble dem sammen med kabel ved jeg ikke, men det er ikke en mulighed som omtales i manualen.
Jeg tror det bliver problematisk, idet meningen er at enhed 2 skal fange enhed 1 trådløst og sende det signal videre og derved bliver anlægget et hele, som så også kan sørge for at når man bevæger sig rundt, så sørger det for, at man hele tiden er koblet på den enhed, som har bedst signal i forhold til hvor man er.
Hele den struktur vil i mine øjne forsvinde, hvis ikke man følger opsætningsvejledningen.
Som jeg skrev skulle du i stedet have valgt en løsning med accespoint.
Men iøvrigt lyder det til, at du allerede nu har særdeles godt resultat ud fra dine tal. Det er tal som de fleste drømmer om.
Så reelt har du ikke noget problem.