Avatar billede Slettet bruger
29. april 2022 - 23:10 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Donation til freeware.

Jeg har får en fremragende alarm clock, og jeg vil gerne donere et beløb.
Men jeg er bekymrer for at sende bankdata til et ukendt firma.
Hvor farligt er det egentligt?
https://freealarmapp.com/
Avatar billede INK Ekspert
30. april 2022 - 08:17 #1
Netop til denne type betalinger bruger jeg PayPal. Så er der kun ét firma, der kender mine kortoplysninger. Giver også sikkerhed for levering af varer.
Avatar billede bvirk Guru
30. april 2022 - 09:41 #2
Bankdata - hvad er det for ord  - det er vigtigt at skelne mellem
1. kortoplysninger
2. konto nummer
Jeg opgiver gerne mit konto nummer - små bidrag modtages med taknemmelighed, store med begærlighed.

konto nummer kan kun bruges af andre til indbetaling - deraf følger at det er sælgers kontonummer der kommer i spild.

kortoplyninger er en tillidssag da de giver adgang til at hæve - svindlere kan gøre det uretmæssigt og rodehoveder kan eksponere oplysningerne så svindlere får fat i dem.

Bare det at ville tage penge for sådan udseende mæssig overbygning på noget som allerede findes i operativ systemmet vækker min 'kreativ rodehoved' mistænksomhed - men jeg har ikke studeret hvem de er.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 10:17 #3
#2 Jeg kan kun give dig ret. Fup og svindel er der nok af - hellere være mistænksom én gang for meget end én gang for lidt.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2022 - 10:38 #4
Du har sikkert ret med hensyn til Paypal, men så skal jeg åbenbart oprrette en
Paypal e-mail. Jeg bruger normalt betaling fra banken.
Jeg droper det, men tak. 😊
Avatar billede INK Ekspert
30. april 2022 - 10:43 #5
Ja, for at bruge PayPal skal man oprette en konto og oplyse sin emailadresse, der benyttes ved betalinger. Dertil kommer selvfølgelig et stærkt kodeord, som kun du kender.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 11:05 #6
Jeg synes lige at I skal se omtalen af Pay-Pal på Trustpilot!

https://dk.trustpilot.com/review/www.paypal.dk

Det er ikke ligefrem topkarakter firmaet får. Det undrer mig ikke for jeg har selv haft problemer med dem.

1,3 ud af 5 stjerner og betegnelsen "dårlig" er ikke prangende.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2022 - 11:11 #7
#6 Bekymrende. 😶
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 11:32 #8
#6 Det er ikke bare bekymrende, men det viser tydeligt, at Pay-Pal ikke hører med i det gode selskab☹
Avatar billede bvirk Guru
30. april 2022 - 12:21 #9
Tak for oplysningen om paypal i #6 - det ser ud til det er tid til at lukke min paypal.
Ganske vist galdt denne 1,5 år gamle besked kun kunder hvis balance ikke var i 0.

https://www.theguardian.com/money/2020/dec/12/paypal-introduces-new-fee-for-dormant-accounts

Men det ville jo være synd, hvis de skulle have besvær med at sende mail, afkrævende et gyldig betalingkort, hvis det, mig ubekendt, pludselig kom til at gælde alle.

Betalingssystemer kan mutere over tid til tyndbenet fortælling der afviser at betragte andres penge som deres, når intet forhindrer dem. (reel ukorrupt magt)

Over 16 milioner danske kroner ved en eurokurs på 7.5

https://en.wikipedia.org/wiki/PayPal#150,000_PayPal_cards_frozen

(hele linien herover er et link)
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 13:27 #10
Jeg har selv købt nogle computerprogrammer, der downloades via nettet. Betalingen er aldrig foregået via Pay-Pal. Firmaet er beliggende i Kina, det er altid foregået smertefrit. Har der været problemer, har jeg altid kunnet henvende mig til dem (på mit bedste skole engelsk), via email og problemerne er altid blevet løst.👍
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2022 - 16:07 #11
Jeg bruger paypal til alt udenlandsk betaling.
Der står aldrig penge på kontoen, men paypal trækker beløb fra min danske bankkonto. Jeg får mail med kurs, og hvis vare ikke kommer frem, eller er defekt, så betaler paypal beløbet tilbage til mig, og tager selv slagsmålet med sælger.
Det system virker 100% hos mig - og trustpilot er ikke altid sandheden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2022 - 16:39 #12
Jeg har brugt PayPal i mange år (siden januar 2007), og har aldrig haft problemer, andet end et fjols der ved en fejl har oprettet en konto med min mailadresse... - men det skal PayPal jo ikke klandres for :-)

I mine øjne er det en absolut troværdig tjeneste - og jeg bemærker at en del (langt fra alle) anmeldelser på TrustPilot bare siger "lortefirma"... - uden nogen begrundelser for hvorfor.

Omvendt vidner de mange negative anmeldelser om at der nok er problemer i visse situationer - det ser ud til at være svært at komme i forbindelse med helpdesken, fuldstændig som hos Facebook, Google og andre af de store selskaber... - så måske skal vi også smide dem på porten?

Nuvel - det var ikke PayPal spørgsmålet gik på - jeg var inde og undersøge linket, og så vidt jeg kan se, kan man også donere via sit VISA kort. Det ville jeg vælge, dels fordi det er absolut lettest, og dels fordi man her kan gøre indsigelse hos banken, hvis der hæves et beløb der ikke er gjort regning for. Det er så vidt jeg ved suværent det sikreste betalingsmiddel vi har...
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 16:40 #13
Der står 253 anmeldelser af Pay Pal i alt.  Der er 80 % ud af disse er kun giver én stjerne, så det virker som om at sandheden ikke er særlig fjern.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 17:24 #14
#12 - Jeg giver dig ret i dine udtalelser omkring VISA. Jeg har én gang prøvet at have vrøvl med at få mine penge ingen, men pga. jeg havde brugt mit betalingkort, og derved gjaldt indsigelsesordningen, måtte firmaet pænt betale ved kasse 1.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2022 - 19:26 #15
253 anmeldelser af en virksomhed med 400 millioner brugere.siger ikke nødvendigvis så meget.

Hvis de 253 var udvalgt tilfældigt blandt brugerne giver det sandsynligvis et nogenlunde billede.

Men er det 253 som har udvalgt sig selv fordi de har en meget stærk holdning for eller imod, så kan billedet være særdeles misvisende.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. april 2022 - 20:00 #16
De 253 anmeldelser gælder for PayPal.dk

På Pay Pal er der over 21.500 anmeldelser. 86 % af disse giver én stjerne, og karakteren er 1,2. Så kom ikke og sig at der er generel tilfredshed. Der er uden tvivl et mørketal - hvor utilfredse brugere ikke gider at skrive en anmeldelse.

  https://dk.trustpilot.com/review/www.paypal.com
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. maj 2022 - 11:06 #17
som arne_v skriver, skal man altså også selv overveje hvem der skriver anmeldelser.
Jeg har det, som jeg tror hovedparten af danskere har det, at jeg kun skriver anmeldelser på Trustpilot, hvis jeg vil støtte en lille startup-virksomhed, hvis jeg er blevet dårligt behandlet, eller hvis jeg har fået en ualmindelig god service.

Brugerne af PayPal skriver nok ikke anmeldelser fordi de får en ualmindelig god service eller for at støtte PayPal... - hvilket kun efterlader dem der har en reel kritik. Dermed siger det ikke så meget, at der er mange negative anmeldelser. Som tidligere nævnt, ser det primært ud til at være dem der skal i forbindelse med deres servicedesk der bliver rasende...

Jeg vil ikke forsvare PayPal´s helpdesk - de er ikke lette at komme i kontakt med. Men jeg vil heller ikke tvinges til at sige at deres service er noget skidt eller er upålidelig, for det har jeg aldrig oplevet. Tvært imod...
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. maj 2022 - 20:35 #18
Det er min erfaring at Paypal er ganske udmærket. Det er nok bare de utilfredse der anmelder firmaet i over-repræseneteret grad. I nogle tilfælde er man omfattet af en beskyttelse, der gør at man kan få penge tilbage hvis varen er defekt eller beskadiget som flg. af dårlig pakning. Fx. typisk ved køb på Ebay. Det gælder dog ikke private overførsler (friend and family) altså hvis du køber noget direkte af en privatperson, desuden er Paypal dyr, modtageren betaler et gebyr på måske 3% og valutaveksel-gebyret er også dyrt måske 3%.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2022 - 21:35 #19
Jeg har selv ofte skrevet anmeldelser på Trustpilot. Der er tale om både ris og ros.
Jeg har anmeldt ialt 90 firmaer, hvor af de 49 får fire eller fem stjerner. Det vil sige at det er over halvdelen der er positive. Lige som de firmaer der ikke kan opføre sig ordentlig fortjener dårlige anmeldelser, fortjerner firmaer der kender til hvordan man som firma gebærder sig ordentligt, at blive rost, ellers vil det være uretfærdigt.