Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 16:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke aktivere Office 2013

På mine to computere har jeg Office Professional Plus 2013 installeret. På den ene - og kun den ene - af computerne fik jeg i november sidste år pludselig meddelelsen "Denne kopi af Microsoft Office er ikke aktiveret". Når jeg så vil prøve at aktivere, får jeg beskeden "Programmet kan ikke aktiveres, fordi produktnøglen er ugyldig."

Jeg har en produktnøgle, som jeg har fået på min tidligere arbejdsplads. Er der noget jeg kan gøre for at få aktiveret programmet på den computer, hvor produktnøglen erklæres for ugyldig?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. april 2022 - 16:22 #1
Hvis det er arbejdspladsens produktnøgle, og det har været en "generel" nøgle, kan den være lukket i forbindelse med at de er overgået til noget andet licens.

Noget tyder i hvert fald på at den ikke længere er gyldig, og så kommer du kun videre ved at finde en produktnøgle der er gyldig - hvilket formentlig betyder opgrdering til office 2019 og køb af ny nøgle.
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 16:39 #2
Det lyder plausibelt med at de kan være overgået til anden licens.

Men hvorfor bliver jeg kun bedt om at aktivere på den ene computer, mens det på den anden kører videre uanfægtet?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. april 2022 - 17:04 #3
Det er et godt spørgsmål - som jeg husker det, tjekkes aktiveringen med 180 dages mellemrum, så måske er nr. 2 ikke nået dertil endnu.

Eller også er den aktiveret med en anden type nøgle...
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 17:18 #4
På den anden maskine, bad den også om produktnøgle for en uge siden, hvorefter jeg blot tastede den ind, og så kørte Office videre her uden problemer. Ikke lige til at forstå. Men der må da være to forskellige måder, som de to computere forholder sig på?
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 19:52 #5
På den computer, hvor produktnøglen erklæres ugyldig, er der nærmest ufattelig mange opdateringer af Office 2013, både "almindelige" opdateringer og sikkerhedsopdateringer.
Kan det tænkes at fjernelse af disse kan løse problemet?

På den computer, hvor jeg ikke har problemer, har jeg slået opdateringer af andre Microsoft-produkter end Windows fra, mens der er slået til for dette på computeren med problemer.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2022 - 21:28 #6
det kan tænkes, at firmaet har købt et antal licenser, og at din #2 så lige overskrider det antal. Jeg har haft en, der fik et designprogram da han skiftede job - og et lille år efter havde firmaet ikke fornyet licens, så han kunne ikke bruge det længere.
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 21:41 #8
Burde computeren så ikke have afvist allerede fra starten, 13 september sidste år, i stedet for 2. november? Da jeg forlod arbejdspladsen for tre år siden havde man allerede for længst forladt Office 2013.
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 21:49 #9
Burde i indlæg #8 have skrevet at det var kommentar til #6. Kigger på #7 nu.
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 21:59 #10
#7
Godt at have den mulighed. Det ser fint ud.

Jeg vil dog lige tilføje, at jeg godt kan anvende Office 2013 på problem-computeren - jeg har ikke observeret begrænsninger -  kan blot Escape meddelelsen om, at jeg skal aktivere, så kører det tilsyneladende helt normalt. Men det generer mig alligevel, at jeg bliver bedt om at aktivere hver gang. Så selv om det er billigt, vil det være en overvejelse, om jeg vil betale for at blive fri for at trykke på Esc hvor gang jeg starter et Office-program op...
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2022 - 22:23 #11
Udover at den ikke er aktiveret, så opdateres den heller ikke, så din pc er åben for at modtage snavs. Jeg ville vælge en nyere version - at undlade kan blive meget dyrere.
Avatar billede visto Professor
24. april 2022 - 23:10 #12
#11
God pointe.

Jeg har nu aldrig været bange for at undlade opdatering af Office-programmer, men det er måske en fejl?
På min stationære (den hvor Office virker og som er den computer jeg bruger langt overvejende) er Office ikke blevet opdateret i de 6 1/2 år jeg har haft computeren. Og der er - 7-9-13 - aldrig sket noget.
Den bærbare (problem-computeren) bruger jeg temmelig sjældent.
Avatar billede visto Professor
25. april 2022 - 14:22 #13
Jeg kontaktede Microsoft-chatten. Her er svaret:

"I tried to search the product key you provided and yes, it is a valid office 2013 professional plus, but the activation for that license already reached the limit, so that is why you will not be able to activate it again for your device. The type of license you also have comes from a volume license, so that means there's a limitation when it comes to product activation, or if the license's main service also expired, the use of the license included in the volume license setup no longer works as well.
It is an MSDN license, a type of license that is offered to developers through a subscription and is not for resale. Usually, in order for the activation to be removed from the block, it can only be managed by the IT department at work, since this type of license can only be provided at the workplace."

Så den rigtige løsning må være Office 2019 og ny nøgle.

Tak for alle svar og kommentarer.