Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 13:29 Der er 20 kommentarer

Kopiere fra en m.w Pcie ssd disk

Har for nylig installeret en helt ny Acer Aspire 5 til nogle bekendte. Det gik fint nok og den blev med det samme opgraderet til windows 11. Herefter blev officepakke installeret og data fra gammel pc blev lagt ind.
Nu har jeg så fået den til reparation, idet den ikke kan starte.
Ifølge ejeren kom der i går en opdatering, som han sagde ja til og da den var færdig, lukkede han pc.en.
Nu kan den så ikke starte igen og stopper hver gang i det blå billede, hvor man kan vælge at fortsætte til windows 10 (ikke 11 men muligt en mindre detalje), starte fra usb drev eller andet drev eller fortsætte til fejlfinding.
Vælger man at fortsætte til win 10 genstarter den bare og går igen i gang med startreparation osv.
Jeg har været i fejlfinding og herunder også i avanceret og prøvet alle de muligheder der findes, men ingen af dem fører til andet en genstart og startreparation som ikke virker. Har også prøvet at fjerne de sidste opdateringer, men det kan den heller ikke. Der er ikke noget systemgendannelsespunkt på den. Har som sagt derudover også prøvet samtlige andre muligheder for reparation, men uden resultat.
Sidste forsøg var så at nulstille og lade den bevare data.
Men det kan den heller ikke.
Så nu er sidste mulighed jo umiddelbart at nulstille alt og ikke bevare noget, men der ligger enkelte nye data på den, som jeg gerne ville redde.
Den er forsynet med M.2 Pcie SSD disk, og jeg har ingen form for adapter eller converter til sådan en.
Nogen som har erfaring med noget udstyr, som ikke koster en bondegård og som evt. kan bruges så man eksternt kan får fat i data fra disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2021 - 13:59 #1
Lazesoft skulle ud over at fjerne kode til opstart også kunne køre data recovery. https://supportpcogandet.dk/fjern-kode-med-lazesoft-recovery-suite-home-edition/
Hvis du får data ud kunne du forsøge en in place upgrade der udelukkende skifter Windows ud med en ny version.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 14:17 #2
Jeg valgte lige at lave en linux på en usb og bootede på den.
Så kunne jeg komme ind og kopiere data ud, så det fik jeg løst.
Bare utroligt hvad der er sket, siden absolut ingen af fejlløsningsmulighederne fører til noget som helst.
Nu samler jeg lige mod, men er ellers også spændt på, om nulstil alt virker, når alt andet fejler :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2021 - 14:37 #3
Når du har dine data, hvorfor så ikke begynde forfra med en nyinstallation af Windows? Helt ren og fri for gamle problemer. 😉
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 14:42 #4
220661 - som jeg forstår det, kan man kun lave en in-place upgrade, hvis man har en computer som rent faktisk kan starte?
"Unlike a clean install of Windows, you can start a Windows in-place upgrade when your OS is still running. And an in-place upgrade can keep your files, settings, & apps during the upgrade process."
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2021 - 14:59 #5
Windows kan starte på en Update på USB.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 15:06 #6
valby - Som det ser ud er der nok ingen anden løsning end at starte helt forfra.
Det er irriterende på en helt ny pc, hvor bare selve installationen tog mellem 3 og 4 dage, plus at der er data mange steder fra, som skal på plads igen, herunder ikke mindst i outlook, hvor pgl. havde et stort kartotek og fordelt på flere pst filer.
Fra det øjeblik jeg sagde ja til at opgradere til windows 11, gik der godt et døgn, inden den rent faktisk hentede windows 11 og efterfølgende var der også stor ventetid på andre opdateringer. Så derfor er det lidt surt, når man ved, at den jo ikke var sovset ind i noget snavs efter kun en uges brug.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2021 - 15:35 #7
Ja det er sgu surt!  Men en installation af Windows 10, som eg vil an befale, må ikke tage 3-4 dage, for så er der noget galt. Det drejer sig kun om et par timer, så har du en ny Windows. Men ja, så er der arbejdet med at lægge de gemte data ind, og skulle det også køre som det skal..
Jeg har prøvet at installere Windows 11, det var en skuffelse, så jeg gik tilbage til Windows 10. Så vent med det, til den kommer fri af alle begynderfejl.
Når du så får det op at køre tilfredsstillende, så tag et backup med AOMEI backupper.
https://www.aomeitech.com/download.html
Så kan du altid få din Windows op og køre igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2021 - 16:08 #8
Ja det er ski rigtigt med in place.  Det skal udføres fra kørende Windows. Jeg kan kun i alle tilfælde anbefale man bruger Image filer. Og det har jeg gjort i mange år. Håber du kommer i mål på en fornuftig og ikke for bøvlet metode. Og med Linux,ja det er et værktøj der duer 😊
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 16:44 #9
Som udgangspunkt ville jeg for så vidt godt have ventet med windows 11, men når den allerede under installationen foreslog opgradering, så valgte jeg at sige ja, også fordi det jo kommer til alle fremtidige pc.er.
Hvis jeg vælger at lade den blive ved windows 10 er jeg usikker på, om ikke windows 11 opdateringen hele tiden vil ligge som første forslag og lave lidt ballade for evt. windows 10 opdateringer.
Udgangspunktet var for så vidt også godt nok, idet den jo kom op at køre og virkede indtil den famøse opdatering.
Lignende har man jo også oplevet med windows 10. Jeg har gennem tiden haft fingre i mange pc.er, hvor en pc gik ned i forbindelse med en opdatering, og det har været mange forskellige opdateringer, som har ødelagt forskellige pc.er.
Men nu har jeg en halv time til at træffe valget, og ved denne installering kan jeg måske være heldig at få den famøse opdatering ind, uden at den denne gang giver problemer. Det har jeg også oplevet flere gange - først fejler det og umiddelbart efter kører det så fejlfrit i gennem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2021 - 17:20 #10
Microsoft har jo allerede luftet tanken med at Windows 11 kan køres fra Office 365 allerede fra nu af som et samlet abonnement. De har ikke meldt noget ud med hensyn til support af Windows 11 hvor men har opgraderet fra Windows 10 på pc. Jeg kunne frygte at den support kun har en kort tidsperiode desværre.
Jeg har Windows 11 på en test HDD. Min pc overholder slet ikke kravene til Windows 11 så jeg har opgraderet på en utraditionel måde. Jeg er ikke personlig så fornøjet med Windows 11. Jeg synes de har fjernet for mange funktioner fra Windows 10 brugerfladen over på Windows 11. Men det er der jo sikkert forskellige meninger om. De har sminket brugerfladen til det pænere, men det har i følge det jeg føler gået ud over funktionalitet. og i bund og grund er det jo ny vin på gamle flasker. Bevæger men sig rigtig ind i motorrummet ud over de moderniserede menuer der ligger i yderste periferi ja så er det Windows som vi kender helt tilbage fra Windows 7/10. Der er ikke sket nogle ændringer derinde.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 18:19 #11
Så fandt jeg muligvis problemet alligevel.
Jeg kunne heller ikke nulstille uden at redde noget. Så brugte jeg alt+F10 til at få den til at lave factory reset. Der nåede jeg kun til at vælge sprog, hvorefter den gik direkte til den samme blå skærm med alle de muligheder, som jeg jo havde prøvet i forvejen.
Så var jeg jo ved at nå frem til, at den måtte have ødelagt noget i bootsektoren på disken, som man ikke kunne få fat i og var ved at skrive en forklaring til ejeren om, at han måtte returnere den til reparation og så med hvad jeg vidste om problemerne.
Så kom jeg til at tænke på, at da jeg startede den via boot menuen for at køre linux på den, da bemærkede jeg, at der stod windows boot manager 2 gange, hvilket jeg undrede mig over, men så glemte igen.
Men nu prøvede jeg så at starte via bootmenuen igen og så vælge nr. 2 windows boot manager, hvorefter den gjorde opdateringen færdig og kom ind i windows 11.
Nu er problemet så, at der stadig er 2 bootmanagere. Foreløbig har jeg så ændret i bios, så den nu starter på boot manager nr. 2, men hvad med nr. 1 - skal man bare lade den være, eller vil den igen kunne drille ved en efterfølgende opdatering.
Jeg har læst, at man kan hente en program, EasyUEFI, og via det skulle man kunne fjerne den ene. Nogen som har erfaring med den?
Så er næste problem - hvordan kan jeg være sikker på, at det er den rigtige bootmanager jeg fjerner? De hedder begge nøjagtig det samme, så jeg kan ikke  kende forskel på navnet.
14. november 2021 - 18:40 #12
En NVMe disk er blot en SSD med et andet interface.

M.2. er bare det nye PCIe stik, så du kan både få NVMe og SATA til M.2. Slottet.

NVMe køre "direkte" i PCIe slottet via en PCIe to PCIe bridge, og med flere PCIe baner i brug gør det interfacet meget hurtigere.

SATA kører også via en Bridge til PCIe en PCIe bus, men er begrænset af SATA interfacet.

M.2. og NVMe er femtiden, til der kommer noget bedre.
Du kan få NVME til USB adaptere, til en beskeden pris.

mht. Du har 2 boot entries, så sletter du bare den du ikke skal bruge.
Du kan evt. slette dem begge, og så bare lade UEFI scanne igen.
Du kan også bare lade den du ved virker stå øverst, det er bare en boot rækkefølge.
Der er ingen grund til at gøre UEFI til noget svært, for det er det reelt ikke.
Det kan bare lidt flere ting end BIOS og bedre.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 18:57 #13
rogerrabbit - hvordan sletter jeg den forkerte bootmanager? Skal der special program til. Kan ikke finde noget i bios og umiddelbart heller ikke andre steder.
Under boot i msconfig mener jeg, at den burde ligge, men der er heller ikke noget.
Men ellers må jeg bare lade den ligge og håbe, at den ikke kommer til at betyde noget.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 19:34 #14
Nå, har besluttet at lade den forkerte være. Har læst flere løsninger på nettet, bl.a. via bcdedit, msconfig osv. Problemet er bare, at ingen af dem kan se, at der er 2 gange manager, og så kan man jo ikke fjerne den ene.
Så nu lader jeg bare den forkerte stå nederst på bios boot listen, og det er så det.
Ejer er på vej for at hente den.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2021 - 20:20 #15
Hvis der er flere inputs til boot har men før i tiden kunne slette den genvej man ikke ville bruge. Man gik blot ind i systemkonfiguration og valgte boot fanen
Står der flere indgange her, hvis denne boks findes i Windows 11?
Dette er et billede som eksempel https://www.tenforums.com/attachments/general-support/245264d1567302318t-multiple-copies-windows-10-msconfig-boot-tab-msconfig_3.png
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 21:13 #16
Systemkonfiguration er den, som jeg kalder for msconfig. Så den er prøvet, og der var kun 1 mulighed under boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2021 - 21:31 #17
#16 Ok 😊
17. november 2021 - 18:09 #18
Du kan slette den inde i UEFI setup'en.
Prøv at kikke i manualen, hvordan det gøres for det board / Maskine du har den på.

Så længe den ikke ligge først (før den der virker), er det ikke noget problem, at den er der.

Du kan evt. bruge denne.
https://www.easyuefi.com/faq/en-US/Delete-UEFI-Boot-Entries.html
Avatar billede kurtba Ekspert
17. november 2021 - 21:29 #19
#18 - jeg har ikke pc.en længere, og med mindre det kommer til at give problemer, vil jeg nok lade det være, som det er, bl.a. fordi jeg ikke føler mig tryg ved evt. at slette den forkerte. Men det anførte program, har jeg selv nævnt tidligere som værende en måde at problemet nok kunne løses på.
19. november 2021 - 17:25 #20
@#19 helt ok.