Avatar billede jingle_jim Juniormester
14. februar 2021 - 16:25 Der er 9 kommentarer

Hvordan kører man et uninstall script på MacBook

Hej

Hvordan kører man et uninstall script på en MacBook Air ?
Når vi klikker på det, så åbner den bare en tekstfil op, men der bliver ikke kørt noget program..
vi er helt nye i MacBook verdenen
Avatar billede INK Ekspert
14. februar 2021 - 16:50 #1
Er det for at fjerne et program, så går du med "finder" til program-folderen. Finder programmet og trækker det til papirkurven. Men dit spm. er måske mere komplekst?
Avatar billede jingle_jim Juniormester
14. februar 2021 - 17:07 #2
Ja det havde vi også gjort, men “programmet” eller plug-in vises stadig i Word. Så det virker som om det stadig eksisterer på computeren
Avatar billede INK Ekspert
14. februar 2021 - 17:52 #3
I Word skal du gå til fanebladet "Funktioner". Her vælges "Skabeloner og tilføjelsesprogrammer", hvor du kan tilføje eller slette. Håber det løser dit problem.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. februar 2021 - 19:32 #4
Hvis det er et unistall-script, skal man blot gøre som på Linux: gå i terminalen og gøre det eksekverbart og køre det derfra. Hvis det er et script, kan man også blot åbne det i textedit og tage hver kommando og køre fra Terminalen (findes i Programmer->Hjælpeprogrammer) - Men begge dele kræver at man har lidt unix-forståelse. Med lidt held har @Ink givet den korrekte løsning allerede :-)
Avatar billede jingle_jim Juniormester
15. februar 2021 - 08:55 #5
Problemet er, at det ikke figurerer i Word på den oversigt over tilføjelses programmer.
Avatar billede egonspock Seniormester
15. februar 2021 - 09:30 #6
Så må vi nok have lidt mere hjælp. Hvad hedder den omtalte plugin og hvad står der i scriptet?
Avatar billede jingle_jim Juniormester
15. februar 2021 - 11:39 #7
Det er Word Mat.
Jeg må lige afvente til at jeg har min datters computer i hænderne igen :)
Avatar billede egonspock Seniormester
15. februar 2021 - 13:24 #8
ok, jeg har downloaded scriptet. Hvis du er vant til at bruge kommandolinjen i andre systemer (cmd på windows måske), så er det meget simpelt, ellers kræver det lidt hjælp.

Bemærk at man skal være meget påpasselig med at få de rigtige mellemrum med og ikke ændre på store og små bogstaver. Scriptet har følgende indmad + en linje til at starte sudo-kommandoen korrekt.

Først slut Word og andre office-programmer. (findes i den menu, der har programmets navn, f. eks. Word-menuen)

Så åbnes Terminal-programmet, findes i Programmer->hjælpeprogrammer eller kan søges frem via Spotlight.

I det kommer der en kommandolinje frem, og der kopierer og klistrer man først denne linje for at starte en priviligeret session (dvs. at man må gøre nogle ting, man normalt ikke får lov til):

sudo ls

og trykker retur-tasten (Knækpil, Enter, kært barn har mange navne). Den vil så spørge om brugerens password, som man taster og trykker retur. Det skulle gerne give en liste af filer i hjemmemappen, og giver igen en linje at skrive på nederst. Nu kan vi komme til at slette Wordmat

Det gøres ved at kopiere og indsætte følgende linjer - bare på en gang, og trykke retur til sidst. Hvis der kommer fejl, så skriv dem blot her, men det er det samme, der ville ske, hvis scriptet kunne afvikles automatisk. Sudo betyder "super user do", og er kun noget som en med administratorpassword kan afvikle, mens rm står for remove, og resten er filer og mapper, der bliver slettet. Men sig til hvis det ikke går som det skal.

sudo rm /Library/Application\ Support/Microsoft/Office365/User\ Content.localized/Startup.localized/Word/WordMatWinMac.dotm
sudo rm -rf /Library/Application\ Support/Microsoft/Office365/User\ Content.localized/Add-ins.localized/WordMat/
sudo rm ~/Library/Application\ Scripts/com.microsoft.Word/WordMatScripts.scpt
sudo rm -rf ~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/WordMat/
sudo rm /Applications/WordMat/InstallScript.sh
sudo rm /Applications/WordMat/WordMat\ installation\ files.docx
sudo rm /Applications/WordMat/UnInstallScript
sudo rmdir  /Applications/WordMat/
Avatar billede jingle_jim Juniormester
15. februar 2021 - 13:58 #9
Fornemt - jeg forsøger så snart jeg har er ude af arbejde