Avatar billede Kyle Novice
01. februar 2021 - 15:33 Der er 6 kommentarer

Hvorfor vælger så mange datalogi fremfor Software?

Mit spørgsmål er egentlig simpelt nok, og måske der er nogle der har nogle input?
Hvorfor vælger mange Datalogi-studiet fremfor Software-studiet (civilingeniør),
når lange de fleste dataloger ender med at være softwareudviklere/programmører/softwareingeniør alligevel?

Er der en eller anden speciel årsag til det, eller er det bare af ren og skær interesse for naturvidenskaben?

Vh. og tak på forhånd
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2021 - 16:42 #1
Dataloger er vel i de fleste tilfælde også veluddannet til an karriere som softwareudviklere.

Og så har uddannelsen en stor fordel - den er kendt. Alle har hørt om datalogi. Betydeligt færre har hørt om software ingeniør.
Avatar billede Kyle Novice
02. februar 2021 - 09:33 #2
#1
Ja, den pointe kan jeg godt se, men de fleste stillinger og jobopslag pointerer generelt, at de leder efter en datalog, software ingeniør eller lign. uddannelse. Det virker til at arbejdsgiver godt kender andre uddannelser. Det er vel de færreste der ikke kommer til jobsamtale, af den grund at de er ingeniør fremfor datalog, når selve jobbet er som softwareudvikler. Selvfølgelig, hvis det er et specifikt område som maskinlæring eller meget snævert område man bliver ansat til, så giver det mening at søge efter en datalog.
Jeg tænker den eneste fordel for dataloger er, at de har en dyb teorisk baggrund for software, men den fordel bliver et eller andet sted kun brugt hvis de faktisk søger en meget specifik udviklingsrolle. Ellers kan uddannelsen vel være rimelig ligegyldig, eller hva' tænker du?
Avatar billede wjens Guru
02. februar 2021 - 12:08 #3
Min indtryk er at dataloguddannelsen er mere bred og teoretisk. Dataloger kan specialisere sig mere forskelligt spændende fra hardcore softwareudvikling over generel design til relationerne mellem IT, organisationer, ledelse og mennesker.

Software ingeniører tager den mere tekniske indfaldsvinkel med fokus på softwareudvikling og gør det godt dér.

Til mange jobs vil de være ligestillede. Tror jeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2021 - 14:30 #4
#2

Virksomhederne har nok forstået det.

Og det betyder at der er jobs til software ingeniører.

Men søgning til uddannelser afhænger af kendskab til uddannelserne hos gymnasieelever.

Og der er det at jeg tror at langt flere gymnasieelever har hørt om datalogi end om softwareingeniør.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2021 - 14:34 #5
#2

Generelt betyder den specifikke uddannelse ikke så meget.

Mindst en bachelor gerne en kandidat indenfor et naturvidenskabeligt eller teknisk område.

Om det er datalogi eller softwareingeniør betyder ikke ret meget.

Og selv ikke-IT fag indenfor naturvidenskab og teknik er kendt for at kunne producere glimrende software udviklere.
Avatar billede wjens Guru
02. februar 2021 - 14:54 #6
Jeg har været blandet ind i mange ansættelser og er enig med Arne i #5.
I ansættelser lægges vægt på en videregående uddannelse og især erfaring.

Hvis en ansøger kan dokumentere 4+ års god relevant erfaring er det næsten ligegyldigt hvilken uddannelse vedkommende har. Ingen IT folk er jo fuldt uddannede til et helt arbejdsliv, man skal løbende kunne sætte sig ind i nyt.