Avatar billede lektortl Juniormester
17. december 2020 - 16:32 Der er 10 kommentarer

Flytning af apps

Min tablet er HUAWEI MediaPad T3 10  .
Android er 8.0.0  .
Der er ikke meget hukommelse i den, og selv om der kun er installeret ganske få apps, melder den igen og igen, at hukommelsen er næsten fyldt.
Dette selv om jeg har sat et hukommelseskort (128 GB = max størrelse) i den, og flyttet alt hvad der kan flyttes over på kortet.
Jeg bruger også den indbyggede systemrens, men det hjælper ikke meget.
I android 8.0.0 kan man vist ikke "bare" flytte apps over på et hukommelseskort.
Der er næsten ikke plads til noget som helst.
Findes der ikke et eller andet trick, så det alligevel kan lade sig gøre at flytte apps over på kortet?
Avatar billede Erik K Ekspert
17. december 2020 - 17:32 #1
Det er ikke Android 8 (Oreo), der forhindrer en flytning af apps for det har jeg brugt på en tidligere Huawei-telefon med Oreo version.
Du kan dog ikke flytte præinstallerede- og systemapps og hvis udvikler ikke har tilladt det.
Du kan prøve at gå i indstillinger > Alle apps og trykke på en app du ønsker flyttet.

Er det muligt, vises en valgmulighed - noget i retning af "Flyt til lager".
Avatar billede lektortl Juniormester
30. december 2020 - 15:26 #2
Hej -jeg har været fraværende en tid, men jeg er her igen.

Jeg har prøvet dit råd, men kunne ikke finde nogen apps som var flytbare.
Og når jeg lavede spørgsmålet , skyldes det, at jeg fra dette link:
https://consumer.huawei.com/dk/support/content/da-dk00406727/

Har læst følgende svar (fra Huaweis support):
” I Android 6.0 eller nyere versioner kan brugere af ydeevne- og datasikkerhedsmæssige årsager ikke installere tredjeparts-apps på en ekstern lagerenhed eller flytte installerede apps fra interne lagerenheder til en ekstern lagerenhed.”
Avatar billede Erik K Ekspert
30. december 2020 - 17:37 #3
Det er rigtigt, at apps ikke kan flyttes til en ekstern lagerenhed, men hvis et sd kort i telefonen er sat korrekt op, ser telefonen det som en intern enhed.
Hvis dine apps ikke kan flyttes, så er det sandsynligvis enten præinstallerede apps eller også har udvikleren ikke givet dem den mulighed. De fleste apps man selv henter fra play store, har den mulighed
Avatar billede Erik K Ekspert
30. december 2020 - 17:50 #4
Har du evt prøvet at slette cache i de installerede apps, du ikke kan flytte?
Det måtte jeg gøre jævnligt på min Huawei telefon, der også havde minimal lagerplads.
Det giver ikke meget per app, men sammenlagt kan det hjælpe lidt på situationen.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2020 - 13:22 #5
Mit sdkort i min Nokia er formateret af telefonen til at virke som intern lager - så intet behov for at flytte noget, har bare 128gb mere intern lager.
Det må andre nyere Android også kunne...
Avatar billede Erik K Ekspert
31. december 2020 - 14:34 #6
#5
Det er det samme med min Nokia, men den Huawei jeg havde, havde kun 16 gb lager i selve telefonen og hvis lektortis model er den med 16 gb, så er det et problem.
Når man henter apps lægges de i telefonens egen lager og der tages ikke hensyn til et indsat sd kort. Man er nødt til at flytte dem manuelt og det blev jeg så træt af, at jeg skrottede den.
Den Nokia 7+ jeg har, har 32 gb i tlf + mit sd kort, men de 32 er rigeligt til mit behov for apps
Avatar billede lektortl Juniormester
05. januar 2021 - 14:42 #7
Min tablet er med kun 16 GB internt lager.
Jeg har også konfigureret mit SD kort til internt lager, men apps lægger sig alligevel i de oprindelige 16 GB (og kan ikke flyttes).
Jeg må nok erkende, at når man KØBER en billig tablet, så FÅR man en billig tablet.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2021 - 15:09 #8
den skulle da gerne skrive summen af 16+sdkort som størrelsen på internt lager nu
Avatar billede lektortl Juniormester
06. januar 2021 - 15:34 #9
1.
Jeg kan specificere mit SD kort til standardplacering som internt lager.
Men jeg kan konstatere, at det interne lager bliver ved med at være 16 GB - og SD kortet bliver ved med at stå noteret som ekstern lager.
2.
Jeg har også mulighed for at formattere kortet. Det har jeg netop nu - igen - gjort, men det bliver ved med at stå i maskinen som eksternt lager.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. januar 2021 - 16:05 #10
Ok, din enhed understøtter ikke sdkort som lagerudvidelse, men kun ekstra plads.