Avatar billede mybbe74 Mester
01. august 2020 - 17:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

YouTube: Hakkende billeder og "Denne film er ikke tilgængelig i dit land"

Hej

Jeg har to forskellige spørgsmål, som jeg tillader at stille i et.

1. Jeg har en film, som jeg har oploadet på YouTube på en dansk IP adresse. Jeg kan selv se den (som adm) og en person kunne se den i Spanien, men da vedkommende kom hjem til DK, kunne han ikke se filmen, hvor beskeden var følgende: "Denne film er ikke tilgængelig i dit land". Hvorfor?

2. Jeg har uploadet en film, som ses glimrende på min PC, men selvsamme film hakker, når den uploades på YouTube. Den er i 1920 x 1080, 100.000 bitrate, 25 Frames/sekund (Codec H264)
Hvordan kan det være?
Avatar billede eurositi Ekspert
01. august 2020 - 18:27 #1
2. Har du tjekket, om det kun er dig den sidste film hakker for? Har du et link til filmen?

1. Det er kun copyright-beskyttet materiale, som geo-blokeres, så hvis der ikke er copyright på indholdet, må det være en fejl. Har du et link til filmen? Kan du selv se den, hvis du ikke er logget ind med din YouTube-konto?
Avatar billede mybbe74 Mester
01. august 2020 - 18:59 #2
Hej eurositi

1: Jeg tror det må være Copyright-rettighederne til musikken på filmen, som er problemet. Det er bare ikke sket før... https://www.youtube.com/watch?v=XBUlh98a6F4

Er der nogen måde at omgå problemet på eller skal musikken skiftes ud og det hele uploades igen?

2: Mht. filmen som hakkede, så har jeg nedsat bitraten og nu hakker filmen ikke længere :-)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
01. august 2020 - 19:27 #3
Årsagen er med garanti den igangværende sag mellem Koda og Youtube. De er oppe at toppes over royalties på danske musikvideoer. Youtube vil fjerne 70% af de penge der gives til kunstnerene, men det vil Koda ikke være med til, så de har fjernet adgang til rigtig mange videoer, så de ikke kan ses i Danmark. Men de skyder med spredehagl, så det er uvist hvilke videoer der bliver påvirket.

Læs mere på recordere.dk...
https://www.recordere.dk/2020/07/google-presser-koda-fjerner-al-dansk-musik-fra-youtube/
Avatar billede mybbe74 Mester
01. august 2020 - 19:39 #4
Det var nu spansk musik, som var på en 2-minutters film.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
01. august 2020 - 19:58 #5
Men mange udenlandske videoer er også ramt, hvis man bor i Danmark. Så det er noget øv.

Det hele drejer sig om, at YouTube blokerer for videoer, hvis man er bosat i Danmark.
YouTube har med garanti også blokeret for mange videoer, som ikke er med dansk indhold.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. august 2020 - 23:53 #6
"... YouTube har med garanti også blokeret for mange videoer, som ikke er med dansk indhold."

... Hvad er dét for en garanti? Hvilke udenlandske numre/artister er blokeret som følge af denne konflikt? Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være ændret noget. Det ville i så fald også virke som ren chikane af brugerne, som intet har med Koda eller de musikere, de repræsenterer, at gøre.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. august 2020 - 07:53 #7
Hmm! Det ser ud til at YouTube har fjernet blokeringen igen.
Dvs. at nu burde mybbe74s video kunne afspilles.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. august 2020 - 07:56 #8
Men det kan den alligevel ikke. Havde lige glemt at der var et link i #2.
Mystisk.
20. september 2020 - 22:37 #9
Jeg har oplevet at udenlandske videoer fra en bestemt kunstner er blokeret - nogle kunne godt ses, men i dag er der lige pludselig flere der ikke kan ses.

YouTube begynder lidt at miste sin funktion, hvis man ikke må dele internationalt (og selvf skal kunstnere have deres penge) 🙏🏻
Avatar billede eurositi Ekspert
21. september 2020 - 10:11 #10
Denne nye video er et eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=cy1rAn9MLtQ
Den er kun blokeret i Danmark men kan ses i resten af verden. Der er flere lignende eksempler (https://soundvenue.com/musik/2020/09/nu-kan-du-endelig-se-aarets-mest-omtalte-musikvideo-paa-youtube-417455).

Det skyldes efter alt at dømme, at Google lægger ekstra pres på KODA ved at udvide blokaden af dansk musik til også at omfatte udvalgte internationale hits, som man ved vil skabe ekstra frustration hos danske brugere.

Konflikten skyldes som bekendt, at Google og KODA ikke kunne blive enige om, hvor meget YouTube skulle betale tilbage til danske kunstere ifm. streaming af dansk musik. KODA ville ha' øget den nuværende betaling, mens Google ville sænke den. Siden da har al dansk musik været blokeret i Danmark.