Avatar billede Slettet bruger
28. august 2001 - 18:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Rettighedder

Hej jeg vil lige vide hvordan man gør så en bruger kun har lov til at åbne filer i en bestemt mappe eller en genvej til en fil i en anden mappe
Avatar billede safri2 Nybegynder
28. august 2001 - 18:55 #1
Højreklik  på mappen du vil dele, vælg deling og så kryds af i delt som (hvis du har win98)
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2001 - 19:01 #2
Det jeg mente var at en bruger der logger på computeren lokalt altså ike over netværk
Avatar billede seeque Nybegynder
28. august 2001 - 19:16 #3
Den kan være lidt om stændeligt siden Win2000 son standart installation er rimeligt åben.

Mit by vil være at oprette en bruger som gæst og tildele rettigheder efter det. Højreklik på en mappe/fil og vælg rettigheder, her inde kan då tilføje hele grupper eller bare nkelte brugere af filen/mappen.
Du kan blive nødt til at ændre rettigheder rundt på hele harddisken så din gæstebruger ikke har rettigheder til andre filer, af samme grund som jeg nævnete først.

PAS PÅ !!
Du kan faktisk ændre rettigheder (på en NT i hvert fald) så du ikke længere kan komme på din egen computer... selv ikke som administrator... hvis du er rigtig uheldig kan du lukke selve OS\'et fra at læse fra harddisken  = reinstall af maskinen :)

Vær på den sikre side at lad alle de rettigheder der allerede er oprettet af Win2000/WinNT være og tilføj en nægtelse af tilgang fra den bruger der skal have begrænset adgang.

Mvh
Seeque
Avatar billede ap Nybegynder
28. august 2001 - 19:21 #4
W2K, tage security egenskaberne for den enkelte folder eller fil, og ændre den til dit brugernavn.
Hvis en anden bruger er logget på kan han ikke få adgang. Men husk at denne mulighed kun er tilgængelig i windows NT/2000/XP med et NTFS drev, da FAT32 filsystemet giver adgang til alle filer uanset konto type (adminstrator, user, guest, etc)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
28. august 2001 - 20:12 #5
seeque>Det er ikke helt rigtigt, at man kan \"komme til\" at læse sig helt ude af sin computer ved at give bestemte rettigheder (eller fjerne dem), så selv administrator ikke kan få adgang til dem. Det er rigtigt, at man kan fjerne læseadgangen for administrator, men man vil som administrator ALTID have adgang til at lave om på rettighederne - dvs at give sig selv læserettigheder igen...
Avatar billede seeque Nybegynder
28. august 2001 - 20:40 #6
Thomasledet

ok :-)
Jeg mener bare jeg har gjort det på en nt. hvor NT\'en fejlede pga. at OS\'et ikke mere havde noget rettigheder til disken. Jeg ved ikke om man kan det på en Win2000.

Better safe than sorry ;-)

Mvh
SeeQue