Avatar billede sune18 Novice
26. januar 2020 - 18:10 Der er 8 kommentarer

Min computer fryser vilkårligt

Hej alle sammen

Jeg har gennem en længere periode (ca 3 år) haft udfordringer med, at min computer lige pludseligt fryser helt vilkårligt. Herfra er den eneste mulighed at lave en hård reboot. Det kan ske efter 30 min eller med flere dages mellemrum. Jeg er ikke stolt af at indrømme det, men den har faktisk gjort det lige siden jeg købte den fra ny. Dengang troede jeg det var en softwarefejl fordi jeg kørte med et uorginalt windows. Jeg har derfor aldrig fået reklameret over fejlen, og nu er det som bekendt for sent :/
Det har ikke hjulpet at købe et orginalt windows

Jeg bruger primært min PC til at spille Starcraft 2, så det er i den sammenhæng jeg oftest oplever det, men det kan også godt ske når jeg surfer eller arbejder på computeren (jeg har dog kun oplevet det ske 2 gange).

Jeg er efterhånden helt på bar bund ift. at få det fixet.
Jeg har prøvet at køre med kun en ramblok, og efterfølgende skifte til den anden. Den fryser alligevel.
Jeg har tjekket min
Jeg har opdateret alle drivers og givet den en seriøs rengøring, men lige lidt hjælper det. Jeg håber derfor meget, at der er et par kloge sjæle der kan guide / hjælpe mig, så jeg kan få glæden tilbage ved at spille et spil uforstyrret Stracraft 2 :)

Mine PC specs er som følger:
Win 10 Home 64 bit
Asus B150M pro gaming bundkort
Intel I5-6402P @2,80 GHz
GeForce GTX 960
SSD SanDisk harddisk
16 GB ram

Jeg har tidligere oprettet denne tråd (https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031643?k=8345470#_=_), hvor jeg har fået lidt indledende hjælp, men det har desværre ikke hjulpet. Derfor opretter jeg nu et nyt spørgsmål.

Jeg har ikke forstand på "logbog-funktionen" eller hvad jeg skal kigge efter i den for at se, om der er et mønster. Her er et screendump af den :)

Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe mig på vej med gode råd, så jeg får en stabil PC :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 18:17 #1
Kør denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Hvis den ikke genstarter efter sidste kommando så tryk ENTER.
Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind.
Det tager gennemsnitlig 5-10 Minutter.
Når jeg kører dem på min SSD Disk ”Noget Længere på en HDD”

Du kan godt kopiere dem alle og sætte ind.

https://ibb.co/hMrZjxJ
Avatar billede sune18 Novice
26. januar 2020 - 19:46 #2
Tak for inputtet Poko1. Jeg har nu kørt dem alle. Det hele er kørt igennem uden problemer eller meldinger om fejl.
Nu krydser jeg fingre og håber det har hjulpet :)

Andre input eller forslag/ideer er velkomne!
Avatar billede sune18 Novice
26. januar 2020 - 20:14 #3
Det har desværre ikke afhjulpet problematikken :/
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 20:31 #4
Prøv dette ryd op i filerne
Tryk på Windowstasten + I Vælg system og her fanen lager
https://ibb.co/f25KGLh
Avatar billede sune18 Novice
26. januar 2020 - 21:13 #5
Tak, det har jeg gjort nu. Super fin guide :)
Du formoder at det har noget med harddisken at gøre?

Jeg har kørt test med software fra SanDisk, men det har ikke fundet nogle fejl
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 21:36 #6
Begræns hvad der kører i baggrunden
Tryk på Windowstasten + R = Kør skriv msconfig  tryk ENTER Vælg start
Åben jobliste Luk så meget du kan
https://ibb.co/MphqWFn
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2020 - 22:23 #7
Problemet ligger i grafik kortet. Ser at du har fået al den hjælp du skal have. Din spil fejler intet, din bundkort og cpu fejler ingenting, hellere ikke dit OS.

Det samme skete for flere bruger 5 år siden. Så, test nogen andens grafik kort, og sørg for at afinstallere og installere det man tester end den grafik kort man havde tidligere.

Bevis af tråde fra 5 år siden:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/194521/gtx-960-screen-freezes/

Ultimatum, køb dig nyt grafik kort.
Avatar billede sune18 Novice
01. februar 2020 - 15:59 #8
Hej igen

Jeg havde ikke nogle at låne et grafikkort fra, så jeg investerede i et nyt Geforce GTX1650, til en overkommelig pris.
Det har desværre ikke afhjulpet problematikken :/

Den fryser fortsat på vilkårlige tidspunkter.

Alle ideer og råd modtages med kyshånd :)